Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Giant TCR vs. Canyon Ultimate

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 12 feb 2019 16:09

Ik heb een mooie puzzel voor jullie.

Even wat achtergrond, ik rij op dit moment een Koga Kimera Road aluminium met 105 groep. Heel erg tevreden over, en het is een heerlijke trainingsfiets voor de Nederlandse weg. Nu was ik al aan het kijken naar een nieuwe full carbon fiets, maar dit is in een stroom versnelling gekomen. doordat ik werd uitgenodigd voor de grote uitdaging; de Alpe D'Huzes.

Nu had ik een Canyon Ultimate CF SL 7.0 Disc besteld in het schitterende Stage Blue, maar deze werd dus volgens de goede Canyon gewoonte de levertijd naar achter geschoven. Alsof het zo moest zijn van de eerste week april naar de eerste week van juni. Precies, de week van de L'Alpe.

Nu komt die Alpe D'HuZes aan op mentaal doorzettingsvermogen, en dan wil ik mijn 'loodzware' Koga niet als belemmering zien. Dus dit is het probleem en de aanleiding.

Dus ik het halve web afgespeurd, en heb ik eigenlijk 2 a 3 realistische opties.

Optie 1. De Canyon alsnog bestellen en met de Koga de berg op. Niet mijn voorkeur.
Optie 2. De Canyon alsnog bestellen en via via een klimgeitje voor enkel de Alpe op de kop tikken en deze verkopen ná D'Alpe. Moeilijk.
Optie 3. Een ex Sunweb Giant TCR Advanced SL Rim Brake.

Die laatste optie heb ik van het weekend gevonden bij Scholten in Dalen. Daar staat een ex teamfiets van Sunweb, een Giant TCR Advanced SL Rim Brake in mijn maat (XL).

Nu kan ik dus de afweging maken om een behoorlijke investering te doen in de TCR, ik heb geen moeite met racy zitten, want ik rij nu een 63cm frame terwijl ik 2.02 ben met een bb lengte van 100 cm. Maar hij zal mogelijk kleiner voelen dan de Canyon, en is een slok duurder

Nu heb ik een paar kilometer mogen rijden op een Ultimate van afgelopen jaar en dit past. Eigenlijk ben ik verliefd op de Canyon Ultimate CF SL 7.0 Disc , en de 105 groep van dit jaar zit zowel qua gewicht als techniek en vorm heel erg dicht bij de huidige Ultegra, en de Disc is een bonus, zeker omdat ik Chinese Carbon wil gaan fietsen (daarover later meer). Dus;

+ Geweldige fiets om te zien
+ Full Carbon Frame met Aero Integrated Seatclamp en Stem + Handlebar
+ Disc
- 'Maar'105
- Zwaarder dan de TCR
- Te lange levertijd

Prijs incl. Carbon Wheelset 2.500 euro

Die Giant TCR Advanced SL Team Sunweb die bij Scholten staat is zeker 1000 euro duurder inclusief een wheelset, maar ziet er schitterend uit, en heeft een Dura Ace Di2 afmontage, natuurlijk een geweldige overkill, maar op de lange termijn natuurlijk een heerlijke afmontage. Daarnaast heb ik de keuze voor 2.995 of

- Giant SLR carbon stuur, stuurpen en zadel zonder wheelset.
- Giant SL aluminium stuur, stuurpen maar mét Vision Team35 Comp wielen
- Of een oplossing met carbon wielen tegen meerprijs.

+ Knappe fiets om te zien
+ Dura Ace Di2
+ Top frame + Drivetrain afmontage voor de toekomst
- Duur
- Lastig wielkeuze
- Hoe dan ook een compromis

Alles even samenvattend, is een Giant met Dura Ace een optie geworden omdat ik eigenlijk een fiets nodig heb, en als student zijnde kan ik het geld maar een keer uitgeven voor minimaal 5 jaar. Is Dura Ace die extra uitgave waard, tezamen met het lichte frame? En hoe minderwaardig zijn die Vision wielen?

Specs:

Canyon Ultimate CF SL 7.0 Disc:
Frame: Canyon Ultimate CF SL Disc
Groepset: Shimano 105 R7000 Disc
Wielen: ICAN 50mm Clincher Disc
Voorbouw: Canyon CP10 Aerocockpit CF

+- €2. 499,-

Giant TCR Advanced SL Team Sunweb :
Frame: Full carbon ISP Advanced SL 2017
Groepset: Shimano Dura Ace R9150 Di2 met Shimano Dura Ace 9000 crankstel, velgrem
Wielen: Vision Team35 Comp
Voorbouw: Giant SL AL

+- €2.995,-

Veel info en een complexe keuze, ben benieuwd of jullie er wat van te zeggen hebben,

TheUnexpected
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

sensawielerfan
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18

sensawielerfan 12 feb 2019 19:15

Hoi,

Ik rij zelf op een giant tcr pro disc 0 2018 model en deze bevalt mij super.
Ik zelf zou voor de Canyon gaan en wel omdat deze fiets disc brakes heeft. En nieuw is

Ik zelf zou geen oud team fiets willen hebben omdat de pro's veel meer kracht overbrengen op het frame en er vaak minder zuinig mee om gegaan wordt en vaak zitten er wat beschadigingen en krassen op het frame. Ook de vision team 35 wielen zijn budget wielen ik zelf heb ze ook gehad, op zich best prima wielen maar ik vind een fiets voor 3000 betere wielen mag hebben.


En Dura ace is qua onderhoudskosten niet te betalen en voor ons de amateur rijders absoluut geen must.


Kijk eens bijde giant tcr advanced pro 2 disc van 2019 met korting ookvoor 2500 euro.

shimano 105 7000 disc en 42 mm carbon wielen en steekas


Succes met je keuze

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 12 feb 2019 20:51

Misschien proberen bij Canyon een voorkeur behandeling te krijgen, vertellen wat je doel is en hoe belangrijk het voor jou is om daar optimaal te kunnen presteren?

Niet geschoten...
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 feb 2019 20:51

Ik zou voor de Canyon omwille van de disc en voor de TCR omwille van de DI2 :D

Ik heb ze beiden en tussen beiden kiezen, is zoals kiezen tussen je kinderen, dat gaat niet.

Met je ruim 2meter zal je ook niet de lichtste zijn, dat maakt het ook niet makkelijker.

Persoonlijk zou ik voor die 3000€ eens tot bij De Vos in Oosterhout gaan en kijken of er daar geen Trek of Giant met DI2 én disc te scoren valt. Je zal er in ieder geval dicht bij komen qua prijs.
Afbeelding

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 12 feb 2019 21:54

Ik wil de pret niet bederven, maar is een Giant TCR XL wel groot genoeg voor je als je meer dan 2 meter bent? Ik heb er twijfels over.
Het lijkt heel aantrekkelijk, maar het is van veel €€, voor nog steeds heel veel €€, het blijft een gebruikte fiets. Dure groep, matige wielen, nog bijbetalen voor een di-2 oplader?
Voor dit geld is er idd wel meer te vinden, ook nog eens afgestemd op lange rijders.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 feb 2019 22:01

sensawielerfan schreef: 12 feb 2019 19:15 En Dura ace is qua onderhoudskosten niet te betalen en voor ons de amateur rijders absoluut geen must.
Wat is er niet te betalen?
Je kunt prima met Ultegra cassettes en kettingen rijden (doen velen).
Als je di2 wilt gewoon doen.
Less is bore

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 12 feb 2019 22:13

Ik reageer maar even op allen in een bericht
synapse schreef: 12 feb 2019 20:51 Misschien proberen bij Canyon een voorkeur behandeling te krijgen, vertellen wat je doel is en hoe belangrijk het voor jou is om daar optimaal te kunnen presteren?

Niet geschoten...

Ja dit zou natuurlijk het aller mooiste zijn, smoor verliefd op die fiets. En voldoet qua lengte ook zeker.

TL@ schreef: 12 feb 2019 20:51 Ik zou voor de Canyon omwille van de disc en voor de TCR omwille van de DI2 :D

Ik heb ze beiden en tussen beiden kiezen, is zoals kiezen tussen je kinderen, dat gaat niet.

Met je ruim 2meter zal je ook niet de lichtste zijn, dat maakt het ook niet makkelijker.

Persoonlijk zou ik voor die 3000€ eens tot bij De Vos in Oosterhout gaan en kijken of er daar geen Trek of Giant met DI2 én disc te scoren valt. Je zal er in ieder geval dicht bij komen qua prijs.
Swedish Chef schreef: 12 feb 2019 21:54 Ik wil de pret niet bederven, maar is een Giant TCR XL wel groot genoeg voor je als je meer dan 2 meter bent? Ik heb er twijfels over.
Het lijkt heel aantrekkelijk, maar het is van veel €€, voor nog steeds heel veel €€, het blijft een gebruikte fiets. Dure groep, matige wielen, nog bijbetalen voor een di-2 oplader?
Voor dit geld is er idd wel meer te vinden, ook nog eens afgestemd op lange rijders.
En wat betreft mijn lengte, ik heb het niet getroffen, want het maakt fietskeuze onnodig moeilijk. Gelukkig met mijn koga heb ik enorm veel mazzel. Maar mijn zadelhoogte (gemeten vanaf het botombracket zit op 90 cm. Nu heb ik al vaker gezien dat er eventueel een cyclocross of extra lange mtb seatpost soelaas kan brengen, dus dat overweeg ik. Ik hoop ergens in de komende weken naar Oosterhout en Dalen te gaan om maar eens wat te testen.

Overigens zijn ook alle alternatieven welkom voor lange mede bikers. Disc of Di2 heeft mijn voorkeur. Tussen gewone 105 en gewone ultegra zie ik de verschillen niet meer zo. 150 gram heb ik bij het ontbijt al op.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 12 feb 2019 22:25

Ik snap dat je in juni graag met de nieuwe fiets rijdt. Maar volgens mij kan dat ook prima op de huidige koga. Alpe d'huzes lijkt mij nu niet het evenement wat om snelle klimtijden gaat (als dat qua drukte überhaupt al kan). Ben er zelf nooit bijgeweest, maar volgens mij gaat dit evenement veel meer om een emotionele beleving. Dus ik zou je aanraden om deze voorwaarde, met de nieuwe racer op de alpe, te heroverwegen. Dan is het 'probleem' meteen opgelost 😜. En het uitzoeken van een nieuwe fiets, wat voor mij ook een beleving is, komt wat minder onder druk te staan.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 12 feb 2019 22:26

Op die Koga kan je beter afzien én je kan 2500 euro extra overmaken naar de kankerbestrijding.
Rule #5

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 12 feb 2019 22:42

Tja natuurlijk kan ik op de Koga naar Frankrijk, maar L'Alpe is mentaal minstens zo zwaar als fysiek, en dat ik op die alu Koga prima boven kom geloof ik meteen. Maar wat zou t toch fijn zijn als je 'peace of mind' hebt, omdat het materiaal ook net de extra boost geeft, om die zesde keer naar boven te gaan. Maar als dat niet kan, die Koga bevalt me super!

Overigens zijn er talloze redenen waarom iemand die berg op zouwillen, en ik heb er een paar, 'omdat we allemaal veel te vaak worden geconfronteerd met die rotziekte,'. Maar uiteindelijk is die combi van het sportieve en het morele voor mij een drijfveer dit te willen ondernemen, en dan het liefst 6 keer.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 12 feb 2019 23:52

Sowieso alle respect voor de deelnemers. Maar nu ik lees dat je ook echt 6x naar boven wilt, dat is inderdaad wel extra zwaar met de koga. Dan maakt een nieuwe fiets het waarschijnlijk fysiek én mentaal een stukje makkelijker.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Janar
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:18

Janar 13 feb 2019 06:34

Trek Emonda/Domane SL6 misschien een idee?
Wie de langzame rit niet eert, is de snelle niet weerd.

Plaats reactie