Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Geen klikpedalen

CarloSc
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2019 10:56

CarloSc 12 feb 2019 10:59

Vraagje, ik vind het echt niet fijn om met klikpedalen te fietsen, kan er echt niet aanwennen en het fietst niet fijn voor mij.

Ik kan er natuurlijk gewone pedalen opzetten, of zijn er nog andere mogelijkheden of ideeën?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 feb 2019 11:36

Misscien zijn halve clips wat, dat zijn beugels zonder riemen waardoor de voet niet naar voren kan glijden op het pedaal.
Voor de schoenen zal er dan toch iets moeten komen met stijve zolen , b.v. MTB schoenen
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 12 feb 2019 11:43

Ik had de klikpedalen niet opgegeven. Waar heb je last van?

Omvallen bij het stoplicht? Dan had ik gewoon door de zure appel heen gebeten. Veel oefenen, de beloning komt vanzelf.
Heb je last van de stand van je voeten? Dan plaatjes met meer of minder speling proberen. De stand van de plaatjes luistert erg nauw. Kan geen kwaad om hiervoor een goede meting te doen.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 12 feb 2019 12:12

Er bestaan ook systemen van maglock met een magneet.

http://www.moniquesbikeshop.nl/html/nie ... 50CA1187FB
https://newatlas.com/maglock-magnetic-p ... iew/41579/

Nu weet ik niet precies waar je niet aan kunt wennen, maar Shimano heeft ook de click'r serie die het in en uitklikken veel eenvoudiger maakt.

Bedenk wel dat als je kiest voor een gewoon pedaal dat, dat ook eisen stelt aan je schoen. Op mijn woonwerkfiets heb ik flatpedals met een eenvoudige raceschoen van Decatlon (niet de mooiste) de zool is stroef (rubberachtig) waardoor ik niet van het pedaal afschiet ook niet als het regent.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 12 feb 2019 12:55

als het goed is zijn er ook ATB pedalen met kleine soort (instelbare, stompe) schroefjes die zorgen dat je minder snel van je pedaal afglijdt...
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 feb 2019 13:04

Flatpedals. Bieden nog verbazingwekkend veel grip, al zou ik mijn clipless pedalen er niet voor willen inruilen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 12 feb 2019 13:11

CarloSc schreef: 12 feb 2019 10:59 Vraagje, ik vind het echt niet fijn om met klikpedalen te fietsen, kan er echt niet aanwennen en het fietst niet fijn voor mij.

Ik kan er natuurlijk gewone pedalen opzetten, of zijn er nog andere mogelijkheden of ideeën?
Op weg naar de markt liep ik toevallig langs Decathlon en zag twee mogelijkje oplossingen. De ene met en de andere zonder riempjes.
20190212_123416.jpg
Bijlagen
20190212_123825.jpg
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 12 feb 2019 13:25

Ik fiets al jaren met breedplatform pedalen. (op mijn 2racefietsen)
Welke ik eigenlijk het heel jaar door gebruik.

Er zijn 3 nadelen aan gewone/platform pedalen:
1 Doordat je niet aangeklikt zit, kan je moeilijker kracht zetten bij heuvels e.d.
2 Als het regent kan het wat gladder worden onder je schoenen in contact met de pedalen.
3 Optisch wat minder


Voordelen zijn:
1 Je kan je gewone sportschoenen aan.In de winter gebruik ik ook wel hoge wandelschoenen.(lekker warm)
2 Je kan overal zo lopen.Dus als je eens ergens wat wil bekijken onderweg loop je veel gemakkelijker.
3 Je hoeft ook niet meer bang te zijn dat je kan vallen.En het fietst in de drukte met veel verkeer voor je,veel relaxter.
4 Heeft me al een paar keer gered"van een val als ik in het gras naast een smal fietspadje kom.(die door de weilanden lopen).
5 Door dat je geen drukpunt hebt(zoals met spd pedalenvoor MTB) heb je daar ook geen last van.
6,7,89 en 10> mag iedereen zelf invullen

Tip:Zet er eens goedkope trekkingpedalen onder of gewone.
Heb je grote voeten dan kiezen voor breedplatformpedalen.
Je hebt breedplatform pedalen met van die pinnetjes die zorgen dat je schoenen niet weg kunnen glijden.

Er zijn wel merken die pedalen verkopen met wat een ruwoppervlak (tegen wegglijden) en ook wel die wat licht gebogen zijn en zo meegaan in de vormvan :je voet.(Ergotec).

Gewoon proberen en ontdekken wat het beste is.

Platform is nooit 100% optimaal in vergelijk met klikpedalen(race of MTB).
Maar daar staat veel voordeel tegenover.Waarvan de belangrijkste: het relaxere fietsen zonder dat je steeds hoeft in en uit te klikken.

Je zal zelf eens goed moeten googelen wat mogelijk is qua pedalen.
Je hebt zelf gewone pedalen met riempjes.

Eigenlijk is alles wel verkrijgbaar in alle prijsklassen.
Hoe duurder,hoe beter vaak de lagers.



Aan jou de keuze.Maar proberen en ondervinden.

CarloSc
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2019 10:56

CarloSc 12 feb 2019 14:06

bve schreef: 12 feb 2019 11:43 Ik had de klikpedalen niet opgegeven. Waar heb je last van?

Omvallen bij het stoplicht? Dan had ik gewoon door de zure appel heen gebeten. Veel oefenen, de beloning komt vanzelf.
Heb je last van de stand van je voeten? Dan plaatjes met meer of minder speling proberen. De stand van de plaatjes luistert erg nauw. Kan geen kwaad om hiervoor een goede meting te doen.
Inderdaad het omvallen, al een paar keer gebeurt. Ben nu eigenlijk niet meer lekker aan het fietsen, maar steeds aan het nadenken. Dus niet echt relax meer!

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 12 feb 2019 14:27

Iedereen valt wel eens om na eerste gebruik van klikpedalen.
Even volharden, het wordt snel een automatisme om uit te klikken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 feb 2019 14:47

Zo goed als iedereen is wel eens omgevallen in de beginfase van de klikpedalen omdat het uitklikken nog geen 2e natuur is, mezelf incluis.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 12 feb 2019 15:18

volhouden op een gegeven moment kan je niet meer zonder,
dan wil je zelfs klik pedalen op je oma fiets ^_^.

er zijn ook koersfiets/mtb clinics waar je specifiek met deze vraag kunt komen.
ze kunnen behoorlijk je fiets techniek bijspijkeren, vooral bij lage snelheid is het oefenen op balans.
tijdens tourtochten zie je honderden/1000en die geen goede controlle hebben over hun lichaam en fiets.

als je er echt niet ok bij voelt, flat pedals met van die imbus studjes (downhill typen) als de crankbrother stamp small, ze zijn misschien nog best elegant.
zo'n teen stuk voelt niet veiliger dan inklikken, met of zonder riempje.

het belangrijkste is dat je plezier houdt.

Plaats reactie