Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Training Maratona dles Dolomites

atbspeedy
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mei 2004 10:28

atbspeedy 10 feb 2019 20:20

Ik ben ingeloot voor de Maratona dles Dolomites. Heel mooi natuurlijk maar wat is de beste manier om de training hiervoor aan te pakken? Zelf heb ik geen ervaring met het trainen volgens een trainingsschema laat staan het maken van een schema.
Nu zit ik er aan te denken om onder leiding van een coach(prive-coaching) een trainingsschema te laten maken en deze te volgen.

In hoeverre zou dit noodzakelijk zijn voor een rit als de Maratona? Of kun je op basis van een standaard schema die je van het internet haalt voldoende trainingsresultaat halen. Natuurlijk weet dat er met een standaard schema geen rekening gehouden wordt met persoonlijke situatie, tegenslagen, etc.

Ik fiets redelijk veel, heb afgelopen jaar 7500km gefietst maar dit zonder duidelijk doel.

Wat is het verstandigst om te doen?

Heeft iemand eventueel een goed schema dat ik kan volgen?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 feb 2019 23:03

Veel duurkilometers maken.
Intervaltraining.
Paar flinke riten in Limburg/Ardennen.
Zorgen voor goede voeding.
Fiets in perfecte staat.
Goede kleding.
En vooral genieten,het is maar een paar uurtjes.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

markb
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:57

markb 11 feb 2019 06:41

Ik heb deze vorig jaar gedaan en wat me erg opviel was hoe steil de passen waren. Zorg voor een voldoende kleine versnelling voor de passo di giau!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 11 feb 2019 07:47

Ik heb het ooit voor de Marmotte wel met een schema op maat gedaan. Vond het wel prettig. Was gewoon een mail-schema met terugkoppelmogelijkheid hoe het ging. Destijds heb ik deze gebruikt: https://www.topvorm.com/. Voor een halfjaar zijn de kosten niet heel hoog, als je het vergelijkt met wat je spendeert aan reis en verblijf en inschrijving voor zo'n tocht. Voor mij heeft het goed gewerkt.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 feb 2019 08:22

rikkert schreef: 11 feb 2019 07:47 Ik heb het ooit voor de Marmotte wel met een schema op maat gedaan. Vond het wel prettig. Was gewoon een mail-schema met terugkoppelmogelijkheid hoe het ging. Destijds heb ik deze gebruikt: https://www.topvorm.com/. Voor een halfjaar zijn de kosten niet heel hoog, als je het vergelijkt met wat je spendeert aan reis en verblijf en inschrijving voor zo'n tocht. Voor mij heeft het goed gewerkt.
Wat zijn de kosten dan?
Als je een top tijd wil rijden kan ik me er iets bij voorstellen dat je een coach etc in de hand neemt.
Maar als liefhebber zou ik een inspanningstest doen en gewoon veel kilometers maken.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 11 feb 2019 09:01

Ik weet niet wat ik toen betaald heb maar nu kost het daar 82,50 per 3 maanden. Dus tot de zomer ben je dan 2 keer dat bedrag kwijt. Op het totaal wat je kwijt bent als je traint voor zoiets (materiaal, voeding, reis, verblijf, cadeaus om het thuisfront te paaien :-) valt dat naar mijn idee wel mee. En ik vond het fijn na mijn werk niet te moeten nadenken wat ik ging doen, dat was al gedaan. Daarnaast was het voor een soort stok achter de deur, ik doe braaf wat er staat (zolang het goed voelt) en dan komt het goed. En dat bleek het geval :-). Op mijn nivo dan.

Overigens denk ik dat dit soort coaching niet alleen voor toppers hoeft te zijn (dat ben ik echt niet namelijk (8 uur over de Marmotte). Vergelijk het met een sportschoolabonnement ofzo.

Tuurlijk kan het ook door veel km te maken, Sterker nog, alleen veel km maken zonder inspanningtest kan ook, Scheelt je ook weer 150 euro ofzo.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 feb 2019 09:11

Sowiso voor een eerste grote cyclo zou ik gewoon lekker km’s gaan maken en zorgen voor een goede basis. Meerdere ritten van 4-5 uur inplannen is altijd goed, net als wat serieuze trainingen in Limburg/Ardennen/Posbank (afhankelijk van je verplaatsingsmogelijkheden).
En verder gewoon genieten. Niet alleen van De Dag, maar ook het proces vooraf.
Less is bore

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 feb 2019 12:05

atbspeedy schreef: 10 feb 2019 20:20Nu zit ik er aan te denken om onder leiding van een coach(prive-coaching) een trainingsschema te laten maken en deze te volgen.
In hoeverre zou dit noodzakelijk zijn voor een rit als de Maratona?
Noodzakelijk is wel een groot woord. Het is niet noodzakelijk, maar als je geen ervaring hebt met degelijke opbouw, dan kun je er een keer geld in steken en er wijzer van worden.
Veel wielrenners trainen veel te zwaar, te lang en te intensief. Die raken alleen maar vermoeid. Daar word je niet beter van.
Als je eenmaal een jaar zo'n schema gevolgd hebt, dan snap je daarna wel min of meer hoe het werkt: lange, extensieve trainingen, korte, intensieve trainingen, rust en nog meer rust en dat dan slim afwisselen. Dat is in essentie waar het op neer komt.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 feb 2019 12:22

Maar waar staat ts nu qua training?
Je moet kijken wat wil ik met begeleiding,wil ik beter worden,meer interesse in trainingsvormen en doelstelling.
Heb je een stok achter de deur nodig om dit soort ritten te rijden?
Maar ts heeft in iedergeval iets moois om voor te trainen💪👌👍
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 11 feb 2019 18:15

Ik zou het vooral af laten hangen van je doelstelling voor deelname. Wat wil je bereiken. ga je voor het hoogst haalbare dan zou ik wel voor begeleiding gaan. Ga je alleen voor 'de leuk' er naar toe zou ik mijn eigen programma maken. En hou er rekening mee, dat serieus trainen tijd en discipline kost. Dat moet je er wel voor over hebben.

Ik ga er wel voor en laat me zeer bewust begeleiden. Mijn ervaringen en voortgang voor Les 3 Ballons hou ik bij op mijn blog. Gewoon om het later nog eens terug te kunnen lezen en voor iedereen die interesse heeft. In dit topic: geef ik het aan als ik weer een nieuw artikel aan de blog heb toegevoegd. Momenteel ben ik bezig met het beschrijven van de dynamische fietspositie analyse van afgelopen vrijdag.

In ieder geval heel veel plezier met voorbereiden en de tocht.

atbspeedy
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mei 2004 10:28

atbspeedy 11 feb 2019 19:09

nijkie schreef: 11 feb 2019 08:22

Wat zijn de kosten dan?
Als je een top tijd wil rijden kan ik me er iets bij voorstellen dat je een coach etc in de hand neemt.
Maar als liefhebber zou ik een inspanningstest doen en gewoon veel kilometers maken.
De Coach waar ik contact mee heb gehad vroeg €100 pm, Vind ik toch een serieus bedrag.

Verder heb ik geen specifiek doel voor ogen qua tijd, enkel op dat ik goed voorbereid aan de start sta.
Heb zeker wel de motivatie en discipline om te trainen daar zal het niet aan liggen, schema is voor mij geen stok achter de deur, maar meer een hulpmiddel om op een juiste en effectieve manier te trainen.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 11 feb 2019 19:42

atbspeedy schreef: 11 feb 2019 19:09
nijkie schreef: 11 feb 2019 08:22

Wat zijn de kosten dan?
Als je een top tijd wil rijden kan ik me er iets bij voorstellen dat je een coach etc in de hand neemt.
Maar als liefhebber zou ik een inspanningstest doen en gewoon veel kilometers maken.
De Coach waar ik contact mee heb gehad vroeg €100 pm, Vind ik toch een serieus bedrag.

Verder heb ik geen specifiek doel voor ogen qua tijd, enkel op dat ik goed voorbereid aan de start sta.
Heb zeker wel de motivatie en discipline om te trainen daar zal het niet aan liggen, schema is voor mij geen stok achter de deur, maar meer een hulpmiddel om op een juiste en effectieve manier te trainen.
km maken. Vorig jaar heb je er 7500 gemaakt dus de motivatie om afstanden te fietsen zal geen probleem zijn voor je lijkt me zo. Heb je wel eens in de bergen gereden ? Persoonlijk vind ik Limburg/Ardennen geen goede vergelijking met het werk in de Alpen. Wij gaan vaak een weekendje naar de Vogezen als voorbereiding op een GF. Ook niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk, maar voor mij heeft het altijd gewerkt :)

Plaats reactie