Knie blessure.

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
JensH
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 10 feb 2019 18:04

Hey,

Ik train sinds november op trainerroad.
Ik volg wel het zwaarste programma dat is +-11 per week. (kleine 10 uur sweetspot intervallen)
Sinds een week of 3 heb ik echt last van m'n linker knie.
Dit is altijd wel al een pijnlijke plek geweest.
Maar sinds 3 weken kan ik de intervallen met moeite of niet door de pijn afmaken.
De pijn neemt ook alleen toe bv eerste 6 minuten geen last van en dan begint het lichtjes te zeuren en word erger en erger tot de moment dat het echt irritant begint aan te voelen en moet stoppen. Recovery rides lukken wel zonder pijn.
De precieze pijn is boven de knieschijf van linkerknie iets meer naar de linkse kant toe.

Ik heb al 1 bikefit achter de rug, heb alles al geprobeerd.
Schoenplaatjes aanpassen, zadel hoger, lager, zadel naar voor & achter.

5maart ga ik professionele bikefit doen bij bakali academy(waar ze quickstep ploeg onder contract hebben). Ook ga ik deze week naar sport arts.

Hebben jullie tips of info die me kan helpen tot dan.
Aangezien ik in volle voorbereiding ben om wat criteriums te rijden en grandfondo's.
En ik wil echt geen conditie verliezen.
Dit is echt een slechte tijd om stil te zitten :dislike:
Laatst gewijzigd door JensH op 10 feb 2019 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 1683
Lid geworden op: 04 aug 2016 22:51
Locatie: Sint-Eloois-Winkel

Gebruikersavatar SqueeZer 10 feb 2019 18:11

Natuurlijk geen idee hoe zwaar en regelmatig je trained maar mss. een beetje teveel van het goede in 1 keer en zit je met een blessure of heb je wat meer recovery nodig of es een dagje rust om je spieren te laten genezen.

Soms is het beter om wat naar je lichaam te luisteren en wat meer recovery te draaien dan telkens die intervallen.


Andere mogelijkheid is je zadel dat iets te hoog staat als ik mij niet vergis?

JensH
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 10 feb 2019 18:18

Heb onlangs al 2-3 weken minder getraind & ook al 4-5 dagen na elkaar rust genomen.
Heeft ook geen effect gehad op de pijn.

Zadel heeft al alle standen gezien dus daaraan kan het ook niet liggen denk ik

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 10 feb 2019 18:26

Je doet iets wat je eerder nog niet deed. Je volgt een zwaar programma. Je knie is altijd al een zwakke plek geweest. En nu heb je serieuze knieklachten die niet het gevolg zijn van een slechte zit.
Je hebt geprobeerd je door de pijn heen te slaan en de pijn te negeren. En dat heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd?
Wat denk je zelf?

Mijn gok: te veel arbeid, te intensieve arbeid, pijnsignalen genegeerd. Volgende stap: rust en fysio. Brokstukken oprapen en opnieuw proberen.
Hoe oud ben je?
Il fuoco di un camino non è caldo come il sole del mattino

JensH
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 10 feb 2019 18:28

28 jaar

walter-
Forum-lid
Berichten: 2304
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 feb 2019 18:38

Ik zou eerder even dokter/kinesist raadplegen.
Bikefitting is 1, een correct ontwikkeld lichaam is een ander punt. Dat laatste komt niet uit de bikefitting.
Beter even je lichaam laten opmeten op zijn sterktes en zwaktes. Op basis daarvan zal een kinesist je werk geven om dat lichaam te verbeteren.
En misschien vindt hij ook de foutjes die de kniepijn veroorzaken.

Walter

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 11 feb 2019 14:25

Dit is dus wat je krijgt wanneer mensen, zonder enige kennis van training, bezig gaan met die FTP booster programma's op Zwift en Traininerroad etc. Je kan idd in een paar maanden je FTP boosten door hard blokken te trainen, maar je breekt daarbij automatisch je basis af als je daarnaast niet voldoende duur doet. Op korte termijn allemaal leuk en direct effect, maar op lange termijn bouw je gewoon niets op. Maar mensen willen tegenwoordig direct, nu en liefst gisteren goed zijn.

JensH
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 11 feb 2019 15:03

NuitKor schreef:
11 feb 2019 14:25
Dit is dus wat je krijgt wanneer mensen, zonder enige kennis van training, bezig gaan met die FTP booster programma's op Zwift en Traininerroad etc. Je kan idd in een paar maanden je FTP boosten door hard blokken te trainen, maar je breekt daarbij automatisch je basis af als je daarnaast niet voldoende duur doet. Op korte termijn allemaal leuk en direct effect, maar op lange termijn bouw je gewoon niets op. Maar mensen willen tegenwoordig direct, nu en liefst gisteren goed zijn.

whahahaha ik denk dat ik na kleine 15k km in 2018 tegen wat kan hoor ;)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3536
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 feb 2019 15:09

11 per week, is 11u per week? sweetspot intervallen? Volgens mij zegt de trainingsleer momenteel dat je 80 a 90% van je tijd in een rustige ED zou moeten afwerken, zeker in de winter, op je basis te verbreden. En dan resterend nog wat intensief en/of intervallen erbij te pakken.

Maar die knie klacht, van achter een beeldscherm kan je er natuurlijk niets echt zinnigs over zeggen. Maar wat zou kunnen is dat je bovenspieren verkorten, die trekken dan aan je pezen, en dat trekt/duwt/schuurt over je knieschuif, of er langs. Ofwel aanhechtingen van de pezen die geïrriteerd zijn.
Het beste is een goede sport fysio of sportarts opzoeken. Maar extra rekken van je bovenbenen kan niet zo snel kwaad lijkt me.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JensH
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 11 feb 2019 15:19

MarkVeenstra schreef:
11 feb 2019 15:09
11 per week, is 11u per week? sweetspot intervallen? Volgens mij zegt de trainingsleer momenteel dat je 80 a 90% van je tijd in een rustige ED zou moeten afwerken, zeker in de winter, op je basis te verbreden. En dan resterend nog wat intensief en/of intervallen erbij te pakken.

Maar die knie klacht, van achter een beeldscherm kan je er natuurlijk niets echt zinnigs over zeggen. Maar wat zou kunnen is dat je bovenspieren verkorten, die trekken dan aan je pezen, en dat trekt/duwt/schuurt over je knieschuif, of er langs. Ofwel aanhechtingen van de pezen die geïrriteerd zijn.
Het beste is een goede sport fysio of sportarts opzoeken. Maar extra rekken van je bovenbenen kan niet zo snel kwaad lijkt me.
Van die verkorte spieren dacht ik ook al.
Ik ga zeker wat extra oefeningen doen bedankt!

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 11 feb 2019 15:36

JensH schreef:
11 feb 2019 15:03
NuitKor schreef:
11 feb 2019 14:25
Dit is dus wat je krijgt wanneer mensen, zonder enige kennis van training, bezig gaan met die FTP booster programma's op Zwift en Traininerroad etc. Je kan idd in een paar maanden je FTP boosten door hard blokken te trainen, maar je breekt daarbij automatisch je basis af als je daarnaast niet voldoende duur doet. Op korte termijn allemaal leuk en direct effect, maar op lange termijn bouw je gewoon niets op. Maar mensen willen tegenwoordig direct, nu en liefst gisteren goed zijn.

whahahaha ik denk dat ik na kleine 15k km in 2018 tegen wat kan hoor ;)
Duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt en blijkbaar kan je toch minder hebben dan je dacht. :D

Ook al heb je in 2018 15k kilometer gefietst, je levert gewoon basis in wanneer je vooral veel intensief gaat fietsen en geen aandacht meer besteed aan je duurvermogen (rustige duur) en te weinig rust neemt.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 388
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 11 feb 2019 16:02

Je traint 11 uur per week en doet dan 10 uur interval? En dat al 3 maand lang? Dat is dan 5 dagen per week ofzo?
Indien dat zo is lijkt het mij niet zozeer aan je fietshouding te liggen, maar is dit overbelasting. Zoals Mark ook al aangeeft zou ik dan Fysio gaan zoeken om eerst maar eens die kniepijn op te lossen. Daarnaast is het kijken naar je houding op de fiets ook wel nuttig.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten