Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Onverwachtse vormverlies?

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 03 feb 2019 23:17

Hallo,

In de wintermaanden ben ik actief als strandracer en mountainbiker. Sinds juni rijden we om de week of soms 2 weken achter elkaar een wedstrijd. Uiteraard fiets ik de dag voor de wedstrijd los en neem op vrijdag 100% rust en rijd op donderdag soms rustig een rondje.
Nu kon ik een aantal mensen goed bijhouden eind december tijdens een strandwedstrijd maar ook tijdens onze wintertraining. Begin januari ging alles al wat minder, Ik werd een week ziek (buikgriepje, iedereen thuis lag plat) en begon rustig weer met opbouwen van de training.
Een aantal solo trainingen verder dacht ik dat alles goed ging, tot de eerste groepstraining. Mijn hartslag was torenhoog en ik werd als eerste gelost! (normaal ben ik de gene die mensen laat lossen..) We grapte wat over dat ik mijn dag niet had en fietste door. Dat weekend reed ik een wedstrijd en kon geen deuk in een pakje boter fietsen, hartslag voor 1 uur en 20 minuten op 192 maar niet vooruit kunnen komen terwijl ik mij normaal met dezelfde hartslag voorin kan hanteren.
Nu ging ik vanochtend een duur ritje rijden met een van mijn maten die gewaagd aan mij is. We koersen tegen elkaar, zelfde leeftijd, zelfde specialiteiten, zelfde disciplines etc. We reden 30km/h en ik zat met een hartslag van 190 en ik snapte er niks van. Ik heb 3 uurtjes afgezien omdat ik dacht dat m'n hartslagmeter batterij op was... dit was niet zo.

Ik ben wat gaan googelen en kom dan op de termijn overreaching en overtrainen uit. Maar ik zie mezelf niet echt terug in de symptomen van deze termijn. Ik ben gemotiveerd, ben enthousiast, ben voeding aan het verbeteren, niet heel gestrest maar wel snel geprikkeld (geen idee hoe dat komt :lol: ). Mijn hartslag wil ook gewoon omhoog maar veel te snel.

Nu heb ik een inbreng van jullie nodig. Hebben jullie ervaring met de bovenstaande punten? Hebben jullie tips om dit te gaan voorkomen?

Alvast bedankt

-Flowik

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 feb 2019 00:13

Heb je een trainingsdagboek? Wat zeggen de ochtendhartslagen?

Als je begin januari ziek was, best mogelijk dat het nu niet uit je lichaam is.
Mijn eerste reactie zou zijn even langs de dokter voor een bloedname.
En of je het nu wil of niet; als doel duurtraining is en je moet zo afzien, lijkt het me geen goed idee verder te rijden....

Walter

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 feb 2019 09:14

Hoe is je gemiddelde verhouding intensief en rustige ritjes/rust? Je geeft aan dat je al sinds juni elk weekend een wedstrijd rijdt, maar hoe train je daarnaast? Wordt elke training een soort van wedstrijd met je maten? Ik heb wat te weinig info om de conclusie te trekken dat je even goed rust nodig hebt, maar ik zou daar wel mijn zoektocht beginnen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 feb 2019 10:30

Bij mij lag het aan een vitamine D tekort, een paar jaar geleden.
Kwam net als jij op een gegeven moment niet meer boven de 30km p/u uit met een torenhoge hartslag.
Bloed laten prikken en daar kwam het euvel tevoorschijn.
Een soort lijnolie capsules gekregen en was binnen een paar weken weer op het oude niveau.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 04 feb 2019 10:32

scottpch schreef: 04 feb 2019 10:30 Bij mij lag het aan een vitamine D tekort, een paar jaar geleden.
Kwam net als jij op een gegeven moment niet meer boven de 30km p/u uit met een torenhoge hartslag.
Bloed laten prikken en daar kwam het euvel tevoorschijn.
Een soort lijnolie capsules gekregen en was binnen een paar weken weer op het oude niveau.
Een vitamine D tekort bij een wielrenner verbaast me. Is wel de laatste groep waar ik dat zou verwachten, gezien vitamine D door zonlicht wordt aangemaakt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 feb 2019 10:41

Stoffa schreef: 04 feb 2019 10:32 ...

Een vitamine D tekort bij een wielrenner verbaast me. Is wel de laatste groep waar ik dat zou verwachten, gezien vitamine D door zonlicht wordt aangemaakt.
Ik heb wel al meer sportartsen die opmerking horen maken. Het komt naar het schijnt zelfs in de zomer voor (en dat krijgen ze niet verklaart).
Maar in de winter, of je nu veel buiten komt of niet, in onze regionen heb je weinig kans om je vitamine d op peil te houden. De zon heeft gewoon niet de juiste straling om je vitamine d aan te maken. Dus, vitamine D bijnemen is bijna standaard voor veel renners.

Walter

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 04 feb 2019 11:22

Misschien is het goed om even een voedingswijzer te raadplegen of, nog beter, een voedingsdagboek bij te houden.
Het kan zijn dat je weinig van iets (bijvoorbeeld ijzer of magnesium) binnen krijgt, en dat je door je buikgriepje je reserves bent kwijtgeraakt.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4506
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 04 feb 2019 11:30

En al gedacht aan het lichaam rust geven om te herstellen?

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 04 feb 2019 11:43

kxlight schreef: 04 feb 2019 11:30 En al gedacht aan het lichaam rust geven om te herstellen?
Ik heb het lichaam in principe een actieve rustweek gegeven. Alleen op woensdag een uurtje rustig getrapt. Maar zonder verandering.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 04 feb 2019 13:34

Altijd moeilijk voor leken op een forum om op basis van 3 alinea's trainings of medisch advies te geven.

Mijn algemene advies zou zijn eerst een weekje rust en dan weer beginnen (wat je eigenlijk hebt gedaan). Mijn eigen ervaring met nog ziek zijn en wel een wedstrijd rijden is erg inspirerend. Op het einde van een griep heb ik te snel een wedstrijd gereden, vervolgens 3 maanden nodig gehad voordat ik weer progressie voelde. Afzeggen is kl*te, jezelf kapot rijden is veel erger!

Het klinkt ook alsof je in december plots erg goed was, Ben je al lang bezig of ben je (relatief) een beginner? Mocht je in december erg goed zijn dan kan het prima aan je training liggen. Als je constant intensief traint wordt je snel goed, gaat je vorm een piek hebben én daarna in het dal belanden. Mocht dit het geval zijn zou ik puur op je zones gaan trainen. Veel D1, blokken D2, soms wat D3. Snelheidsmeter negeren, je zal snel merken dat je bij lage HR sneller gaat fietsen en dan meer belasting aan kan.

Ben je al jaren gestructureerd bezig en ben je plots veel slechter dan zou ik langs de huisarts gaan. Wie weet heb je ergens last van? Sowieso als het niet goed voelt naar de huisarts.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 feb 2019 13:55

Als je je zorgen maakt, ga dan naar huisarts. (Waarschijnlijk is dat je nog een beetje ziekte bent en aan het herstellen bent)

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 04 feb 2019 14:00

Het lijkt erop dat je een griepje hebt gehad.
De ene keer herstel je sneller dan de andere.
Herstel kan een paar weken of een paar maanden in beslag nemen.
Het is wat het is..
De makkelijkste manier om dit te voorkomen is jonger worden.

Plaats reactie