Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuw frame uit china of huidige overspuiten.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 29 jan 2019 09:50

Even een vraag :

Volgend frame gevonden op Ali :

https://nl.aliexpress.com/item/Racefiet ... 0000000000

Ik overweeg mijn huidige winterfiets (Stevens Aspin) over te laten spuiten, maar zoeken op Ali levert het bovenstaande frame op. Ben er door de prijs en uitvoering van gecharmeerd. Bovendien kan ik er mijn huidige fiets niet voor over laten spuiten.
Helaas wel een probleem denk ik met de maatvoering. Ik heb een 58 cm frame. met een bovenbuislengte van 57 cm. De fiets op Ali komt maar op een maat van 52cm maar wel met een bovenbuislengte van 53,8 cm. Die vind je vaak terug bij een 55 cm frame. Dus de maatvoering is toch anders.
Zou het mogelijk zijn om met een langere stuur- en zadelpen de geometrie van mijn huidige Aspin na te bootsen. Of kom je dan heel raar op de fiets te zitten ? Ik ben overigens geen race type maar meer voor endurance dus liever een kortere zit iets meer rechtop.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

JorenS
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 jan 2019 23:20

JorenS 29 jan 2019 10:41

Ik dacht dat het vorig jaar was, maar Fiets Magazine heeft ooit een item besteed aan Chinese fietsframes. Op het oog zeer mooi ogende frames voor een prikkie. Ook is er veel over te vinden op het internet. De conclusie die ik eruit haal is dat het met name goed oogt, maar vaak niet goed is. Na verschillende druktesten etc. bleken deze frames het al snel te begeven. Iets wat je niet wilt wanneer je met 45 km/h van een berg af gaat.

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel en zal je heus een prima frame op Ali kunnen vinden, alleen zou je altijd een dergelijk frame goed moeten testen om zeker te zijn dat je fiets betrouwbaar is. Ik zou daarvoor naar een specialist moeten die hier de faciliteiten voor heeft. Dit zal zeker niet gratis zijn en moet je dus ook meenemen in de kosten. Als laatste heb ik het nog niet over de invoerkosten en eventuele belasting die men bij de douane KAN opleggen.

Conclusie: Ik zou je huidige frame overspuiten. Dan heb je de goede afmetingen van je fiets, weet je zeker dat het frame goed is en weet je ook precies wat de kosten gaan zijn. Te veel risico voor te weinig besparing.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 jan 2019 10:49

Ging dat dan over chinees carbon, of alu zoals TS hier aandraagt?
Ik vind dit alu frame mooi om te zien, maar de maatvoering lijkt wel alsof het om jeugdfietsen gaat. Als je goed zit op je huidige fiets voor wat je doet, zou ik dit verschil van 4cm in de bovenbuislengte vrij veel vinden om met een 4cm langere stuurpen op te lossen.
Hoe zit het met de hoogte? Moet je daar dan ook nog allemaal spacers toevoegen, dan is het effect van de korte zit namelijk nog groter.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JorenS
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 jan 2019 23:20

JorenS 29 jan 2019 11:04

MarkVeenstra schreef: 29 jan 2019 10:49 Ging dat dan over chinees carbon, of alu zoals TS hier aandraagt?
Ik vind dit alu frame mooi om te zien, maar de maatvoering lijkt wel alsof het om jeugdfietsen gaat. Als je goed zit op je huidige fiets voor wat je doet, zou ik dit verschil van 4cm in de bovenbuislengte vrij veel vinden om met een 4cm langere stuurpen op te lossen.
Hoe zit het met de hoogte? Moet je daar dan ook nog allemaal spacers toevoegen, dan is het effect van de korte zit namelijk nog groter.
Klopt, dat ging inderdaad over carbon. Even over het hoofd gezien dat het hier om alu gaat.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 29 jan 2019 11:05

Nog even los van de maatvoering (dit frame klinkt echt niet groot genoeg, maar er zijn vast andere goedkope Chinese frames te vinden die prima passen), kan je je afvragen of je wel alles hebt overwogen?

- Is het nodig om je winterfiets over te spuiten?

- Uit je vragen maak ik op dat je momenteel nog niet de vaardigheden/ervaring hebt om een fiets zelf op te bouwen. Heb je nagedacht over hoe je de spullen gaat overzetten, wat dat gaat kosten inclusief alle materialen?

Ik heb geen weerstand voor Chinese frames, maar de vindbaarheid via internet maakt dat het erg verleidelijk wordt natuurlijk. Daarbij vergeten sommige mensen dat je misschien net even wat meer handigheid moet hebben om te herkennen wat goed en niet goed is (juist ook bij het opbouwen van zo'n ding).

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 29 jan 2019 11:20

Het overzetten lijkt me niet z’on probleem. Redelijk wat ervaring met het ombouwen. Verbeteringen zijn de interne bekabeling die ik nu niet heb. En zoals gezegd vind ik dit een mooi frame voor een hele mooie prijs. Heb al een vaste alu vork gekocht op Ali voor mijn mountainbike en omgebouwd tot gravelbike. Kies bewust voor alu uit China ipv carbon, dat vertrouw ik minder..
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 29 jan 2019 11:28

In dat geval zou ik zeggen: Doen :). Maar wel als je een beter passend frame kan vinden. Dit lijken inderdaad haast wel kindermaatjes. Frame ziet er behoudens de lasnaad bij het bracket ook wel strak uit voor aluminium zeg.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 jan 2019 15:00

Voor carbon uit China hoef je tegenwoordig ook echt niet meer bang te zijn. Er rijden er toch al heel erg veel rond, en ik heb nog nooit iemand gezien die er 1 spontaan doormidden geboken heft.

Enige handigheid is wel raadzaam, soms zit iets net anders dan verwacht en dan moet je een oplossing vinden.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 29 jan 2019 18:41

Ik heb al meerdere filmpjes gezien over het fabricatieproces van carbon frames.
Ik zie dan aankoop van de carbonmatten in verschillende prijzen en kwaliteit, de nodige robotisering voor het versnijden van de carbon stukken, het vele aanpassingswerk bij het optimaliseren van de draagpunten van het frame en niet te vergeten de kostprijs van de matrijzen. En dan gaat het hier nog enkel over het productieproces zonder onderzoek en ontwikkeling.Ik kan mij niet inbeelden dat deze frames optimaal zijn samengesteld en dat men voor die prijzen een deftig product kan afleveren.Tenware dat men (om tijdwinst) het gehele frame, overal dezelfde aantal lagen zou toepassen, zonder de zwaarder belaste delen te verstevigen. Maar dan kom je (denk ik) uit op een frame van minimaal 1.2kg

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 jan 2019 19:22

Je ziet het waarschijnlijk veel te simpel.
De Chinezen hoeven zelf heel weinig uit te vinden, het is vooral namaken met goedkope arbeidskrachten, voor de prijs die je betaalt is het vast heel erg optimaal.
Ondeugdelijk spul word er vast ook gemaakt, maar procentueel is dat waarschijnlijk heel weinig.
Zie in fora alle problemen met merkframes....zekerheid heb je nooit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 jan 2019 20:03

Het ziet er mooi uit maar 1600 gram voor een aluminium frame in een kaboutermaatje, dan zit je op niveautje Matra bike o.i.d. Veel show weinig go imho.
Campagnolo Ultra Dork

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 jan 2019 20:15

Zo verschrikkelijk duur zijn die mallen nu ook weer niet. En het is voor ons niet voor te stellen hoe goedkoop ze daar kunnen werken.

Plaats reactie