Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Specifiek trainen voor amateur criteriums van 1.5u

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2019 15:20

1200 Watt pieken bij 66 kg, dan ben je echt geen slak.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 28 jan 2019 15:21

Nee_Nee schreef: 28 jan 2019 15:11 Als het om zulke kleine verschillen gaat, dan zul je aan aan algemene antwoorden op een forum niet veel hebben. Dat komt het neer op hele specifieke meetwaarden op lange, korte en hele korte inspanningen en hersteltijden na die inspanningen. Daar kun je het beste naar mijn idee inspanningstesten voor gaan doen en een trainer zoeken die voor jou specifieke schema's gaat maken.
De op dit forum aanwezige kennis gaat je niet helpen van top-10 plaatsen naar podiumplaatsen te springen. Aanleg speelt daar ook nog een rol bij.
En pikorde in het peloton. Wielrenners, een raar volkje. Een geboren winnaar die altijd wint en de grootste bek heeft, laten ze gewoon wegrijden. Klootzakken (ik werd steevast 11e in een kopgroep van 10)
Haha klopt. Dat is ook een opvallend fenomeen... Het is net of anderen het van bepaalde renners die altijd winnen het op een of andere manier kunnen hebben dat die wegrijden, maar als dan een renner wegrijdt die anders nooit wint, doet iedereen zijn best om diegene terug te rijden.
Heeft er volgens mij mee te maken, dat de andere renners er makkelijker in kunnen berusten dat die ene goede renner alweer wint, dan dat er iemand wint die eigenlijk altijd hetzelfde niveau heeft als de rest, als je begrijpt wat ik bedoel....psychologie....

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 28 jan 2019 15:22

amclassic-fan schreef: 28 jan 2019 15:20 1200 Watt pieken bij 66 kg, dan ben je echt geen slak.
Zal thuis eens kijken wat het specifiek was...en dat was gemeten in een training hoor, aan het einde van een koers haal ik dat niet meer. :lol:

AM jij hebt er ook wel verstand van en veel koers ervaring...wat is jouw visie?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2019 16:15

Ik ken je niet en dat maakt het in deze lastig. De getallen die je noemt zijn heel behoorlijk en je resultaten ook, dat maakt het lastiger dan iemand die denkt een 11 nodig te hebben omdat hij niet kan volgen met een FTP van 240 Watt. We kunnen hier eindeloos filosoferen of 10 Watt extra op FTP meer uit gaat halen dan 30 Watt vermogen over 5 seconde, maar als blijkt dat je als een figuurlijk windscherm op de fiets zit dan was dat het 'probleem'.

Ik ben zelf ook niet de rapste renner, maar buiten de eindsprint is dat vaak wel wel aardig te ondervangen door op tijd te anticiperen. Als je maar in het goede wiel zit hoor je er niet zo maar uitgereden te worden, zeker met 66 kg zou je lekker uit de wind moeten zitten. Kan het nog wel zijn dat je voluit moet rijden als iemand anders 1700 Watt eruit perst, maar ik zou verwachten dat je het wiel wel moet kunnen houden. Koers is tactiek.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 jan 2019 16:20

Je kan ook van strategie veranderen om te winnen en leren 10 km voor de aankomst wegrijden en wegblijven.
Dan is de focus bij training niet op een sprint/kracht maar meer naar uithouding op 10/15 minuten.
En dan moet je alleen die gasten nog verslaan die met jou mee zijn en niet de sterke sprinters (die dan hopelijk wegbleven...). Dan is niet 1500W nodig om te winnen maar is 1000W genoeg op een kloofje te slaan..

Ik zou vooral goed kijken naar je sterktes eerder dan je zwaktes (en misschien moet je toegeven dat jouw talent niet is 1.5u criterium te winnen maar misschien iets anders...).

Walter

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 jan 2019 18:01

Power84 schreef: 28 jan 2019 15:21Heeft er volgens mij mee te maken, dat de andere renners er makkelijker in kunnen berusten dat die ene goede renner alweer wint, dan dat er iemand wint die eigenlijk altijd hetzelfde niveau heeft als de rest, als je begrijpt wat ik bedoel....psychologie....
groepsgedrag, verschillen in karakter (meer/minder agressief/berustend), leuk studieveld voor antropologen en gasten die diergedrag bestuderen.

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 28 jan 2019 19:43

amclassic-fan schreef: 28 jan 2019 16:15 Ik ken je niet en dat maakt het in deze lastig. De getallen die je noemt zijn heel behoorlijk en je resultaten ook, dat maakt het lastiger dan iemand die denkt een 11 nodig te hebben omdat hij niet kan volgen met een FTP van 240 Watt. We kunnen hier eindeloos filosoferen of 10 Watt extra op FTP meer uit gaat halen dan 30 Watt vermogen over 5 seconde, maar als blijkt dat je als een figuurlijk windscherm op de fiets zit dan was dat het 'probleem'.

Ik ben zelf ook niet de rapste renner, maar buiten de eindsprint is dat vaak wel wel aardig te ondervangen door op tijd te anticiperen. Als je maar in het goede wiel zit hoor je er niet zo maar uitgereden te worden, zeker met 66 kg zou je lekker uit de wind moeten zitten. Kan het nog wel zijn dat je voluit moet rijden als iemand anders 1700 Watt eruit perst, maar ik zou verwachten dat je het wiel wel moet kunnen houden. Koers is tactiek.
Ja dat het is ook lastig om er iets over te zeggen als je mij niet kent. Ik moet wel zeggen (zonder op te scheppen) dat ik vrij makkelijk door het peloton rij en dan ook vrij zuinig rij en diep kan zitten, rij hele koersen onderin de beugels.

Ik denk dan ook niet met de extra power dat ik een betere sprinter zal worden, maar dat mijn vermogen op 1-5minuten wel omhoog zal gaan, dat is precies wat ik nodig heb om een gat naar een kopgroep dicht te rijden, of weg te komen met een groepje (of alleen).

Dit zijn mijn beste waardes sinds ik een powermeter heb:
Afbeelding

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 28 jan 2019 19:44

walter- schreef: 28 jan 2019 16:20 Je kan ook van strategie veranderen om te winnen en leren 10 km voor de aankomst wegrijden en wegblijven.
Dan is de focus bij training niet op een sprint/kracht maar meer naar uithouding op 10/15 minuten.
En dan moet je alleen die gasten nog verslaan die met jou mee zijn en niet de sterke sprinters (die dan hopelijk wegbleven...). Dan is niet 1500W nodig om te winnen maar is 1000W genoeg op een kloofje te slaan..

Ik zou vooral goed kijken naar je sterktes eerder dan je zwaktes (en misschien moet je toegeven dat jouw talent niet is 1.5u criterium te winnen maar misschien iets anders...).

Walter
Maar om weg te rijden of een gat naar een kopgroep dicht te rijden heb je ook veel 1-5min power nodig. Ik doel dan ook niet zo zeer op piek vermogen, maar meer de 1-5min waardes.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 jan 2019 09:25

Is er een rode draad te vinden in jouw top-10 uitslagen? Rijdt er telkens een kopgroep weg en kun jij niet volgen. Kun je de sprong naar een al weggereden groepje niet maken? Wapper je er na 5 kwartier aan de achterkant af? Kun na 120 keer demarreren bij de 121e en 122e niet meer mee?

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 29 jan 2019 12:44

Deze sprinter weegt 56kg, wellicht leuk/interessant filmpje voor TS:-)
https://www.youtube.com/watch?v=BsEpIRNp9kA

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 29 jan 2019 19:49

Bedoel je met amateur dan de sportklasse of daadwerkelijk amateur?
Als je met een FTP van 290+- top 5-10 rijdt, dan rijd je keurig volgens mij.

Ik denk dat je het vooral moet zoeken in de tactiek voor de laatste rondes.
Wellicht een andere tactiek kiezen om te winnen? Proberen weg te rijden met 1 man enkele rondes voor de spurt.

Verder - dit is niet de key -, maar wel een advies: blokjes van 1' op en af werken prima voor criteriums (en ook wel voor de grotere koersen)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 jan 2019 20:11

Gewoon blij zijn met je top-1o plaatsen. Ik kan zo honderd man aanwijzen die daar hun handen bij dicht zouden knijpen, inclusief mezelf.

Plaats reactie