Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wattage versus hartfrequentie

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 jan 2019 22:54

Klein_Verzet schreef: 21 jan 2019 22:34
patrickvb schreef: 21 jan 2019 15:17 ....

op de site van Move-Support:
Wanneer we de meting van het wattage combineren met de meting van de hartslag, dan kunnen we daadwerkelijk iets zeggen over de progressie in de tijd. Met eenzelfde gemiddelde hartslag op een hoger wattage fietsen of lopen, is in principe een verbetering van de conditie. Een wattagemeter zal ook nooit een hartslagmeter kunnen vervangen. De hartslagmeter geeft informatie over de vorm van de dag. De wattagemeter meet alleen het geleverde vermogen. De combinatie van beiden is daarom het ideaal plaatje.
Prestatieverbetering voor de duursporter zit 'm erin dat hij het omslagpunt verlegt; naar een hogere hf - m.a.w. het lineaire verband tussen inspanning (vermogen bij fietsen, snelheid bij hardlopen) en hf wordt op een later moment doorbroken.
Kun je dit in Jip en Janneke taal iets duidelijker uitleggen t.o.v hoe het boven jou tekst omschreven wordt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 21 jan 2019 23:28

nijkie schreef: 21 jan 2019 22:54
Klein_Verzet schreef: 21 jan 2019 22:34
patrickvb schreef: 21 jan 2019 15:17 ....

op de site van Move-Support:
Wanneer we de meting van het wattage combineren met de meting van de hartslag, dan kunnen we daadwerkelijk iets zeggen over de progressie in de tijd. Met eenzelfde gemiddelde hartslag op een hoger wattage fietsen of lopen, is in principe een verbetering van de conditie. Een wattagemeter zal ook nooit een hartslagmeter kunnen vervangen. De hartslagmeter geeft informatie over de vorm van de dag. De wattagemeter meet alleen het geleverde vermogen. De combinatie van beiden is daarom het ideaal plaatje.
Prestatieverbetering voor de duursporter zit 'm erin dat hij het omslagpunt verlegt; naar een hogere hf - m.a.w. het lineaire verband tussen inspanning (vermogen bij fietsen, snelheid bij hardlopen) en hf wordt op een later moment doorbroken.
Kun je dit in Jip en Janneke taal iets duidelijker uitleggen t.o.v hoe het boven jou tekst omschreven wordt.
Oké, in Jip-enJanneke-taal: Kon je eerst een uur lang met een hf van 170 slagen per minuut volhouden, dan kan je na een goede trainingsperiode bijvoorbeeld een uur lang met 175 slagen per minuut volhouden.
Maw voor die trainingsperiode begon je bij 170 slagen per minuut te verzuren na die periode pas bij 175 slagen per minuut.

Zeer goed getrainde atleten/wielrenners hebben 't omslagpunt soms op minder dan 10% onder hun max hf. Gert-Jan Teunissen reed in een tijdrit van 'n uur met 'n gemiddelde van 193 slagen per minuut. (in 't boekje van Janssen)

Froome reed in de Vuelta 2011 'n tijdrit van ca. 57min met gem. 147 slagen per minuut, met 'n max hf van 169.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 jan 2019 23:34

Simpel: door (gerichte) training schuift het overslagpunt richting maximale hartslag.
Hoe ver deze evolutie gaat is zeer individueel.

Eveneens door training verhoogt het vermogen (wattage) dat de atleet op het overslagpunt kan afleveren.
Ook dat is zeer individueel en sterk afhankelijk van de uitgevoerde trainingen. Het hogere vermogen geeft zo uitdrukking van de verbeterde algemene conditie.

Een dame, die ik goed ken, ;) , reed haar tijdritten slechts een 10-tal slagen onder de maximale pols en kon dat vlot meer dan 30 km voldouden.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 jan 2019 23:56

Dan doe ik het zo slecht nog niet bij een rit van 1,5 uur gem Hf van 157 bij omslag van 162hf💪Op 50 jarige leeftijd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 jan 2019 00:29

nijkie schreef: 21 jan 2019 22:30 Gemeten bij vorige test max Hf 179hf omslag 162hf in de praktijk heb ik de 189hf al bereikt😂.
Die max hf in een test is ook niet je limiet. Een en ander afhankelijk van je testprotocol natuurlijk. Maar als het goed is duurt de totale test dusdanig lang dat je, eenmaal voorbij je omslagpunt, vrij snel klaar bent.
Dam kan je in de praktijk, op een stijl klimmetje of met intervaltraining, prima een stukje hoger uitkomen. Maakt ook niet uit, je max hf is niet zo relevant.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jan 2019 08:23

Mijn omslagpunt daalt alleen maar met het verstrijken van de jaren, terwijl de conditie toch echt niet minder wordt. Betere conditie is over 20 minuten meer vermogen kunnen trappen, ongeacht wat de hartslag doet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 jan 2019 08:33

amclassic-fan schreef: 22 jan 2019 08:23 Mijn omslagpunt daalt alleen maar met het verstrijken van de jaren, terwijl de conditie toch echt niet minder wordt.
Volkomen normaal vermits de maximale HF ook daalt met het verstrijken van de jaren.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 22 jan 2019 08:51

Klein_Verzet schreef: 21 jan 2019 23:28
Oké, in Jip-enJanneke-taal: Kon je eerst een uur lang met een hf van 170 slagen per minuut volhouden, dan kan je na een goede trainingsperiode bijvoorbeeld een uur lang met 175 slagen per minuut volhouden.
Maw voor die trainingsperiode begon je bij 170 slagen per minuut te verzuren na die periode pas bij 175 slagen per minuut.
Irrelevant. Vermogen bij omslagpunt moet omhoog voor prestatieverbetering, of dat omslagpunt nu zelf wijzigt of niet.

(edit wat AM Classic-fan zegt dus)
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 jan 2019 09:04

Dat laatste klopt.
Betere conditie > hoger vermogen.
Komt bv. tot uiting op een iets langere helling waarbij je met een betere conditie minder (snel) moet terug schakelen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jan 2019 09:24

Klein_Verzet schreef: 21 jan 2019 23:28
nijkie schreef: 21 jan 2019 22:54
Klein_Verzet schreef: 21 jan 2019 22:34

Prestatieverbetering voor de duursporter zit 'm erin dat hij het omslagpunt verlegt; naar een hogere hf - m.a.w. het lineaire verband tussen inspanning (vermogen bij fietsen, snelheid bij hardlopen) en hf wordt op een later moment doorbroken.
Kun je dit in Jip en Janneke taal iets duidelijker uitleggen t.o.v hoe het boven jou tekst omschreven wordt.
Oké, in Jip-enJanneke-taal: Kon je eerst een uur lang met een hf van 170 slagen per minuut volhouden, dan kan je na een goede trainingsperiode bijvoorbeeld een uur lang met 175 slagen per minuut volhouden.
Maw voor die trainingsperiode begon je bij 170 slagen per minuut te verzuren na die periode pas bij 175 slagen per minuut.

Zeer goed getrainde atleten/wielrenners hebben 't omslagpunt soms op minder dan 10% onder hun max hf. Gert-Jan Teunissen reed in een tijdrit van 'n uur met 'n gemiddelde van 193 slagen per minuut. (in 't boekje van Janssen)

Froome reed in de Vuelta 2011 'n tijdrit van ca. 57min met gem. 147 slagen per minuut, met 'n max hf van 169.
Dat klopt niet. Je hartslag op omslagpunt blijft in alle jaren nagenoeg gelijk. Naja mensen die net beginnen met sporten zullen hun omslagpunt wel verhogen, maar dat heeft meer met melkzuurtolerantie te maken.

Wanneer een sporter op een gegeven moment een normale basis heeft, zullen de hartslagzones niet zoveel meer verspringen. Wel je vermogen op omslagpunt zal toenemen als je goed traint. Stel je rijdt eerst 280w op omslagpunt en door training wordt dat 300w. Hartslag blijft daarbij gelijk. Oftewel als je daarna 280w gaat trappen, zal je zien dat je hartslag lager is daarvoor.

Ook zal je zien dat je vermogen bij duurritten hoger wordt. Wanneer ik in de winter weer begin met opbouwen trap ik zo 30-40w minder op een duurrit dan wanneer ik in juni/juli all wat maanden training erop heb zitten. Beide keren is de hartslag gelijk.

Thuis heb ik daar ook een mooie grafiek van over de afgelopen jaren die die Efficiency factor (EF) laat zien door de seizoenen heen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 jan 2019 09:56

NuitKor schreef: 22 jan 2019 09:24 Dat klopt niet. Je hartslag op omslagpunt blijft in alle jaren nagenoeg gelijk. Naja mensen die net beginnen met sporten zullen hun omslagpunt wel verhogen, maar dat heeft meer met melkzuurtolerantie te maken.

Wanneer een sporter op een gegeven moment een normale basis heeft, zullen de hartslagzones niet zoveel meer verspringen. Wel je vermogen op omslagpunt zal toenemen als je goed traint. Stel je rijdt eerst 280w op omslagpunt en door training wordt dat 300w. Hartslag blijft daarbij gelijk. Oftewel als je daarna 280w gaat trappen, zal je zien dat je hartslag lager is daarvoor.
Ik lees bij AMClassic toch iets anders? Of begrijp ik het echt verkeerd. Wat me wel weer opvalt in deze discussie dat er toch niet zo'n harde wetenschap zal zijn. Velen hebben een andere mening.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jan 2019 10:00

Jans schreef: 22 jan 2019 09:56
NuitKor schreef: 22 jan 2019 09:24 Dat klopt niet. Je hartslag op omslagpunt blijft in alle jaren nagenoeg gelijk. Naja mensen die net beginnen met sporten zullen hun omslagpunt wel verhogen, maar dat heeft meer met melkzuurtolerantie te maken.

Wanneer een sporter op een gegeven moment een normale basis heeft, zullen de hartslagzones niet zoveel meer verspringen. Wel je vermogen op omslagpunt zal toenemen als je goed traint. Stel je rijdt eerst 280w op omslagpunt en door training wordt dat 300w. Hartslag blijft daarbij gelijk. Oftewel als je daarna 280w gaat trappen, zal je zien dat je hartslag lager is daarvoor.
Ik lees bij AMClassic toch iets anders? Of begrijp ik het echt verkeerd. Wat me wel weer opvalt in deze discussie dat er toch niet zo'n harde wetenschap zal zijn. Velen hebben een andere mening.
AMClassic en ik zeggen hetzelfde..het vermogen stijgt door training. Zijn omslagpunt daalt met de jaren omdat ook zijn maximale hartslag daalt met de jaren. Dat heeft meer met ouder worden te maken dan met training.

Ik weet dat jij een andere mening hebt, maar toch is het in de basis voor iedereen gelijk. Ik ga die discussie over verschillen verder niet aan.

Plaats reactie