Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wattage versus hartfrequentie

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 jan 2019 22:03

Critic schreef: 19 jan 2019 21:46
nijkie schreef: 19 jan 2019 21:37
Critic schreef: 19 jan 2019 21:13 Mogelijk één in de categorie domme vragen... Maar is er bij een ftp test ook een correlatie te vinden met omslagpunt? 20 min is dus 95% om te rekenen naar ftp, geldt dit ook voor omslagpunt (mits gezond, uitgerust, uitgeslapen etc)
Je FTP=omslagpunt.
Leuk leesvoer https://www.mantel.com/blog/ftp-test/
Ja snap ik.. Maar 20 min test is niet je ftp. Die 'bereken' je die er 95% van te nemen. Is dit ook zo voor je omslagpunt? Je genoemde hartslag over 20 min, neem je ook dan 95% van?
Omslagpunt is geen exacte wetenschap, neem gewoon die over 20 minuten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 jan 2019 22:25

Critic schreef: 19 jan 2019 21:46
nijkie schreef: 19 jan 2019 21:37
Critic schreef: 19 jan 2019 21:13 Mogelijk één in de categorie domme vragen... Maar is er bij een ftp test ook een correlatie te vinden met omslagpunt? 20 min is dus 95% om te rekenen naar ftp, geldt dit ook voor omslagpunt (mits gezond, uitgerust, uitgeslapen etc)
Je FTP=omslagpunt.
Leuk leesvoer https://www.mantel.com/blog/ftp-test/
Ja snap ik.. Maar 20 min test is niet je ftp. Die 'bereken' je die er 95% van te nemen. Is dit ook zo voor je omslagpunt? Je genoemde hartslag over 20 min, neem je ook dan 95% van?
Ik zou eerder 93% nemen. 95% is in vele gevallen overtrokken. Maar 93 of 95% van je hf over die 20min is niet je omslagpunt. Wattage en hartslag is heel verschillend.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8545
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 jan 2019 22:52

Jans schreef: 19 jan 2019 22:00
nijkie schreef: 19 jan 2019 15:48 Ik ga naaaaar 5 jaar weer een inspanningstest doen.
Waar:https://www.move-support.nl/
De reden: Deze maand korting.
Ben nu 78kg 5 jaar terug 84kg
Nu meer ervaring en kilometers in de benen.
Nieuwsgierigheid.
Ik ben eens naar de site gegaan. Ze zijn zeker niet duur, maar ik zie nergens iets van een aanbieding. Heb je die per mail of zo gehad?
Op Facebook kwam de aanbieding vanmorgen voorbij.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 20 jan 2019 06:53

Critic schreef: 19 jan 2019 21:46
nijkie schreef: 19 jan 2019 21:37
Critic schreef: 19 jan 2019 21:13 Mogelijk één in de categorie domme vragen... Maar is er bij een ftp test ook een correlatie te vinden met omslagpunt? 20 min is dus 95% om te rekenen naar ftp, geldt dit ook voor omslagpunt (mits gezond, uitgerust, uitgeslapen etc)
Je FTP=omslagpunt.
Leuk leesvoer https://www.mantel.com/blog/ftp-test/
Ja snap ik.. Maar 20 min test is niet je ftp. Die 'bereken' je die er 95% van te nemen. Is dit ook zo voor je omslagpunt? Je genoemde hartslag over 20 min, neem je ook dan 95% van?
In het algemeen bepaal je je omslagpunt door een goede vo2max test af te leggen, met een combinatie van lactaatbepaling, hr en ademgasanalyse. (En dan heb je doorgaans ook nog een wat beter apparataat nodig dan die move- support jongens gebruiken)
Daaruit kun je vrij exact je omslagpunt bepalen. Alle andere tests is bij benadering.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 jan 2019 16:52

Benadering is voor 99% goed genoeg.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jan 2019 17:05

t2300 schreef: 20 jan 2019 06:53 In het algemeen bepaal je je omslagpunt door een goede vo2max test af te leggen, met een combinatie van lactaatbepaling, hr en ademgasanalyse. (En dan heb je doorgaans ook nog een wat beter apparataat nodig dan die move- support jongens gebruiken)
Daaruit kun je vrij exact je omslagpunt bepalen. Alle andere tests is bij benadering.
Weet je dat of denk je dat de bepaling bij Move-support beduidend slechter is?
En als je het zeker weet, waar hebben we het dan over? Een afwijkijng van 2% of van 15%?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 20 jan 2019 20:52

Jans schreef: 20 jan 2019 17:05
t2300 schreef: 20 jan 2019 06:53 In het algemeen bepaal je je omslagpunt door een goede vo2max test af te leggen, met een combinatie van lactaatbepaling, hr en ademgasanalyse. (En dan heb je doorgaans ook nog een wat beter apparataat nodig dan die move- support jongens gebruiken)
Daaruit kun je vrij exact je omslagpunt bepalen. Alle andere tests is bij benadering.
Weet je dat of denk je dat de bepaling bij Move-support beduidend slechter is?
En als je het zeker weet, waar hebben we het dan over? Een afwijkijng van 2% of van 15%?
Ik weet dat de Cosmed (zie ik aan foto op site van Move) apparatuur bullshit meet ja, in het algemeen en al vrij snel na ingebruikname. Ik werk dagelijks met indirecte calorimetrie apparatuur. En heb genoeg ervaring met deze en ook andere fabrikanten die wel over de lange tijd reproduceerbare data afgegeven. Cosmed daarin tegen niet.
Dus niet perse alleen bij move support, maar overal waar die gebruikt wordt.
Ik zou best een test durven doen met dat ding, maar dan alleen nadat er recent een validatie test is gedaan dmv een methanol verbranding. Dus niet een ijking maar een validatie dat hetgeen er aan data uitkomt klopt met de hoeveelheid methanol dat verbrand is over die tijd.
Kan men een dergelijke test niet overleggen zou ik weglopen. Dan kun je er donder op zeggen dat het niet gaat kloppen wat er bepaald wordt.
En de afwijking kan inderdaad behoorlijk zijn.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 20 jan 2019 22:15

t2300 schreef: 20 jan 2019 06:53
Critic schreef: 19 jan 2019 21:46
nijkie schreef: 19 jan 2019 21:37

Je FTP=omslagpunt.
Leuk leesvoer https://www.mantel.com/blog/ftp-test/
Ja snap ik.. Maar 20 min test is niet je ftp. Die 'bereken' je die er 95% van te nemen. Is dit ook zo voor je omslagpunt? Je genoemde hartslag over 20 min, neem je ook dan 95% van?
In het algemeen bepaal je je omslagpunt door een goede vo2max test af te leggen, met een combinatie van lactaatbepaling, hr en ademgasanalyse. (En dan heb je doorgaans ook nog een wat beter apparataat nodig dan die move- support jongens gebruiken)
Daaruit kun je vrij exact je omslagpunt bepalen. Alle andere tests is bij benadering.
Wat een onzin! Om je omslagpunt qua hartslag te bepalen is dat echt totaal overbodig.
Een hartslagmeter is meer dan voldoende. Het blijft altijd een benadering, aangezien je omslagpunt nooit precies is, het is altijd meer een zone, en daarnaast kan varieren van dag tot dag.
Daarnaast zijn de testprotocollen die doorgaans worden gebruikt (met oplopend vermogen) eigenlijk meestal volledig ongeschikt, doordat de duur te beperkt is, en is een VO2max-waarde zo ongeveer de minst nuttige waarde om te bepalen voor de gemiddelde sporter.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 jan 2019 09:43

Hoe ga je een overslagpunt bepalen zonder lactaatmeting (of analyse van uitgeademde lucht)?
:shock:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 jan 2019 10:21

Met een conconitest kan je tot een aardige benadering komen.
Als je uitgangspunt dan ook nog is dat het geen exacte wetenschap is, dus het niet 1 specifieke hartslag is maar een "zone". Kan je er mee uit de voeten.
Dat je lactaatmetingen (of ademanalyse), een nauwkeurigere methode is, ben ik het wel mee eens. Maar voor de gemiddelde amateur/toerfietser, kan je het ook wel op deze manier doen om een aardig idee te krijgen.
https://skyaboveus.com/cycling/The-Conc ... -Threshold
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 21 jan 2019 10:37

patrickvb schreef: 21 jan 2019 09:43 Hoe ga je een overslagpunt bepalen zonder lactaatmeting (of analyse van uitgeademde lucht)?
:shock:
Simpelweg door de hartslag over meerdere lange maximale inspanningen te bekijken? Een simpele grafiek van maximale gemiddelde hartslag uitgezet tegen de verlopen tijd laat meestal prachtig je omslagpunt zien.

Lactaatmeting voegt echt heel weinig toe, is slechts een momentopname, en lijkt vooral een verdienmodel voor adviescentra. Ja, het kan nuttig zijn, met veel begeleiding, meerdere testen, goede analyse en al dat, maar dat krijgt de gemiddelde amateur niet met een testje van een paar honderd euro.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 21 jan 2019 11:28

athhretjt schreef: 20 jan 2019 22:15
t2300 schreef: 20 jan 2019 06:53
Critic schreef: 19 jan 2019 21:46
Ja snap ik.. Maar 20 min test is niet je ftp. Die 'bereken' je die er 95% van te nemen. Is dit ook zo voor je omslagpunt? Je genoemde hartslag over 20 min, neem je ook dan 95% van?
In het algemeen bepaal je je omslagpunt door een goede vo2max test af te leggen, met een combinatie van lactaatbepaling, hr en ademgasanalyse. (En dan heb je doorgaans ook nog een wat beter apparataat nodig dan die move- support jongens gebruiken)
Daaruit kun je vrij exact je omslagpunt bepalen. Alle andere tests is bij benadering.
Wat een onzin! Om je omslagpunt qua hartslag te bepalen is dat echt totaal overbodig.
Een hartslagmeter is meer dan voldoende. Het blijft altijd een benadering, aangezien je omslagpunt nooit precies is, het is altijd meer een zone, en daarnaast kan varieren van dag tot dag.
Daarnaast zijn de testprotocollen die doorgaans worden gebruikt (met oplopend vermogen) eigenlijk meestal volledig ongeschikt, doordat de duur te beperkt is, en is een VO2max-waarde zo ongeveer de minst nuttige waarde om te bepalen voor de gemiddelde sporter.
over onzin gesproken, een omslagpunt is geen zone, is daadwerkelijk een fysiologisch punt, nl waar je metabolisme van aeroob naar anaeroob gaat. Uitstekend te bepalen met een caloriemeter. het punt waar de CO2 afgifte en O2 opname gelijk zijn. bij een RER van 1.00.

Plaats reactie