Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

verzet om te gaan klimmen

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 08 jan 2019 19:44

Ga een dagje fietsen in de Ardennen, Spa of zo, de Rosier etc. Dan krijg je een beetje een idee waar je het over hebt.
En als je op de Ventoux de pedalen niet rond krijgt, heb je gemakkelijk €100 over voor een kleiner verzet😁.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 jan 2019 22:44

juniorke schreef: 08 jan 2019 18:33
Jans schreef: 08 jan 2019 18:04 @juniorke, ik krijg het idee dat jullie 3 dagen voor de Ventoux gepland hebben. Hou er wel rekening mee, dat zelfs eind juni het weer op de Ventoux onvoorspelbaar is. Het zou zo maar kunnen dat 2 vooraf geplande dagen niet altijd zal lukken. (Er blijft genoeg ander moois te fietsen hoor)
ik heb paar dagen reserve. ik kom toe op 24 juni en wil hem beklimmen op mijn verjaardag 26 juni en dan op 29 juni vanuit malaucene. Ik heb idd rekening gehouden met mogelijks slecht weer .
Dat klinkt een stuk beter dan ik vermoedde. Succes al vast. En vooral plezier met de aanloop er naar toe.

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 08 jan 2019 23:24

Afgelopen augustus de cingle gereden en ook enorm getwijfeld over het verzet.
Uiteindelijk naar boven gereden met als kleinste een 34-28.
Is dit gelukt ; ja. Neem ik volgende keer dezelfde combi ; nee.
Ben zo'n 15 jaar jonger en iets lichter en het klimmen gaat me redelijk goed af en de conditie zat goed.
Mijn eerste klim vanuit Malaucene ging supergoed en de tweede vanuit Bedoin is toch totaal anders.
Het stuk in het bos was voor mij lastiger, de hitte speelde mee (houd rekening met eventueel stevige tegenwind) en ik wenste toen een lichter verzet, al was het maar om op adem te kunnen komen, met een 28 lukte dit moeilijk.
Er speelt zeker een psychologische factor mee te weten dat je een kransje achter de hand houdt voor het geval dat... en ja vroeger reden ze met 39-25 omhoog

Op de top heb ik er trouwens eens op gelet op welk verzet iedereen bovenkomt en kan je verzekeren zo goed als iedereen van niveau 0 tot de echte mannen zitten op hun kleinste verzet. Check maar eens de pagina's waar de fotografen hun foto's droppen van de fietsers.

Een 34 lijkt overkill, maar een 30 of 32 achter de hand houden lijkt me niet verkeerd.


Het advies om in de Ardennen te proberen kan een indicatie geven of het klimmen je ligt maar is van een totaal andere orde dan een klim van 21km.

Succes gewenst

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 08 jan 2019 23:51

Fiets in de Ardennen vanuit La Roche naar Baraque de Fraiture.
Je kan dan ong. 17 km klimmen, weliswaar aan veel mindere percentages. Maar je voelt of een lange klim je ligt of niet.
En wil je een steile klim testen, beklim vanuit La Roche de Haussire.
Daarna zal de keuze voor het verzet wel duidelijker worden.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jan 2019 01:10

Da's maar een paar kilometer, de rest golft wat op en neer....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jan 2019 08:45

Je houdt toch gewoon beide cassettes en kettingen als je voor de 32 gaat. De 11-28 en bijbehorende ketting monteer je weer nadat je terug bent. (alhoewel de kans vrij groot is dat je nu bijna aan een nieuwe ketting toe bent)

Het zijn slijtagedelen dus wat extra voorraad is op termijn niet duurder.
Campagnolo Ultra Dork

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 09 jan 2019 08:49

La Roche ligt op ong. 230 m, Samrée op 530. Die 300 m overbrug je in pakweg 7,5 km.
Daarna is het inderdaad 'vals plat' naar Baraque toe. Dat laatste ligt op 651 m.

Zoals ik schreef, de percentages zijn veel minder dan op een col, maar de afstand geeft we een mooie vergelijking met een lange klim.

De beklimming van de Haussire wordt vaak beschouwd als de moeilijkste Belgische helling. In totaal 4,6 km lang, gemiddeld stijgingspercentage is 6%. Er zit onderweg een redelijk vlak stukje in, dus de werkelijke percentages liggen veel hoger.

Als je op die helling met je beschikbare verzet moet harken, zal je snel bewust zijn dat je op een veel langere col een lichter verzet nodig hebt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2019 09:08

Hoe kan je nu moeten harken met een 34-28 op een stuk valsplat? De TS geeft aan vrij recent veel hard gelopen te hebben, 72 kg is niet super licht bij 1m74, maar het is ook niet bizar veel.

Accepteer gewoon dat het niet lekker fietsen is in het bos, ongeacht of je nu een 28 of een 34 steekt je rijdt als het goed is strak tegen omslagpunt aan. Ga je er over heen dan is de enige optie voor de meeste om te stoppen en op adem te komen, want de weg vlakt pas bij Chalet Reynard even een beetje af.

En dat iedereen bovenaan op z'n lichtste verzet staat is nogal wiedes, vanaf beide kanten (maar vooral vanaf Bedoin) is het laatste stukje het steilste stuk. Als je daar niet op je lichtste verzet staat dan heb je de verkeerde cassette gestoken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 09 jan 2019 09:18

amclassic-fan schreef: 09 jan 2019 09:08 Hoe kan je nu moeten harken met een 34-28 op een stuk valsplat?
Haussire als vals plat bestempelen? Dat is er lichtjes over.

De klim van La Roche naar Baraque de Fraiture via Samrée enerzijds en de Haussire anderzijds zijn voor alle duidelijkheid 2 totaal verschillende zaken.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 jan 2019 11:25

amclassic-fan schreef: 09 jan 2019 09:08 (...)
Accepteer gewoon dat het niet lekker fietsen is in het bos, ongeacht of je nu een 28 of een 34 steekt je rijdt als het goed is strak tegen omslagpunt aan. Ga je er over heen dan is de enige optie voor de meeste om te stoppen en op adem te komen, want de weg vlakt pas bij Chalet Reynard even een beetje af.(...)
Dit dus! Uiteindelijk zal iedereen die bovenop wil komen daar minimaal 16 kJ aan mechanische energie per kg lichaamsgewicht aan moeten spenderen (zwaartekrachtversnelling X hoogteverschil). Of je nu old-skool met 42x23 omhoogharkt, of een 34x34 koffiemolentje rondspint.

Om de 1 of andere reden lijkt men panisch voor lage RPM's, terwijl dit juist bij klimmen echt niet zo'n groot probleem is (newsflash: de kracht die je moet zetten op je pedalen is bij klimmen alleen afhankelijk van je verzet, niet van je RPM, dus een prof die met 39x25 en 80 RPM omhoog vliegt, of jijzelf die met dat verzet op dezelfde helling 50 RPM haalt: beiden zetten jullie evenveel kracht op de pedalen).

Ik heb zelf de Ventoux nooit lichter opgeklommen dan met 34x25. Op een slechte dag draaide ik in het bos dan stukken met 50 RPM. So what? Met een lichter verzet en 80 RPM had het echt niet beter gegaan. Zoals amclassic al aangeeft: het is gewoon niet (altijd) lekker fietsen in het bos.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 jan 2019 15:20

Als ik in het bos aan 50rpm zit, kan ik voor het einde van het bos afstappen met zoveel kniepijn dat ik de rest van het jaar al niet meer aan de fiets moet denken.

Zelf ben ik een zwaargewicht en doe de Ventoux juist binnen de 2u (Bedoin en Malaucene allebei even snel/traag) en verkies ik toch de 34/32 (allereerste keer zelfs met een 30/30 triple)
Afbeelding

juniorke
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 mar 2018 11:16
Locatie: België

juniorke 09 jan 2019 17:29

Bedankt alvast voor de vele reacties. Ik denk volgende week mijn casette te laten vervangen en een 11-32 te monteren. Ik wil met gerust gemoed de trip naar de Ventoux maken zonder te piekeren over "zal het lukken?"
Het is juist dat ik beter een tandje over heb in reserve in geval het te zwaar zou worden. Daarenboven moet ik zeggen dat ik , als we fietsen met onze club en er valt te " klimmen" ( op die vlaamse heuveltjes) ik graag klein en soepel rij. Ik ben geen powerman die met de grote molen rijdt. Misschien heeft nog wel iemand nog nuttige tips voor de beklimming aldaar? Bedankt alvast

Plaats reactie