Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2019

laurens87
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 08 jan 2019 17:48

snowkrash schreef: 08 jan 2019 15:42 Even weer wat anders …

In hoeverre is het praktisch om wat spullen mee te nemen om weeromslagen op te kunnen vangen? Warmere handschoenen, regenhesje, extra paar sokken. Geen idee, ik noem maar wat.

Allemaal extra gewicht die je omhoog wil zeulen, maar of het zo lekker en veilig is om doorweekt en met bevroren vingers de Galibier af te zeilen …
Tsja, precies wat hierboven gezegd wordt. Als het koud wordt is extra goed anders onnodig.
2017 gereden, droog maar zeker niet warm. Bovenop de Galibier was het rond het vriespunt, en er was daar ook een kleine kans op neerslag. Ik heb toen winterhandschoenen meegenomen (en gebruikt, heel blij mee) en mijn regenjasje was ook goed tegen de kou! Op de alpe wel boven de 20 graden, maar de rest van de dag niet warmer dan 14/15 dus kniestukken aangehad.
2018 was het heel anders, goede stabiele verwachtingen. Vooral warm! In de dagen ervoor kwam ik er al achter dat armstukken voor de afdaling van de glandon genoeg was (op mijn geschatte tijdstip). Maar de galibier zonder windstopper vond ik wel tricky. Toch meegenomen en achteraf had ik de hele marmotte zonder de armstukken en windstopper kunnen rijden. Maar ja, 2600 meter hoog is best veel!

Dus laat het weer je vertellen wat je moet doen, en beter iets te veilig dan te koud!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 09 jan 2019 08:23

NuitKor schreef: 08 jan 2019 16:03 Duur grapje geworden die Marmotte...110 euro...4 jaar terug nog verreden voor 70 euro.
WAT...?! rond 2000 was t rond de 50 gulden... zeg een eurootje of 25... (en gewoon inschrijven de dag van te voren op de alpe...)

En het parcours is niet eens 4x zo lang... :mrgreen:

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 09 jan 2019 10:50

kxlight schreef: 09 jan 2019 08:23
NuitKor schreef: 08 jan 2019 16:03 Duur grapje geworden die Marmotte...110 euro...4 jaar terug nog verreden voor 70 euro.
WAT...?! rond 2000 was t rond de 50 gulden... zeg een eurootje of 25... (en gewoon inschrijven de dag van te voren op de alpe...)

En het parcours is niet eens 4x zo lang... :mrgreen:
Ongetwijfeld zullen de kosten omhoog zijn gegaan. Parcours deels afzetten zal echt een stuk duurder zijn geworden. Hoe drukker het verkeer wordt hoe meer dat zal kosten. Gemeentes zullen er ook aan verdienen, zeker gezien de grote populariteit van fietsen in de regio en de Marmotte in het bijzonder.

Hulpdiensten, ondersteuning zal ook duurder zijn geworden.

Wellicht luxere, mooiere promotie materialen online, print en langs het parcours etc. Dat is uiteraard dan een keuze geweest van de organisatie.

De organisatie zelf moet zijn eigen zaken kostendekkend houden en buffers aanleggen voor onverwachte zaken, maar ook voorzien in stijgende kosten volgend jaar.

Uiteraard kun je denken dat de organisatie ook winst wil draaien, maar persoonlijk deel ik deze scepsis deels. Het zijn -neem ik aan- ook liefhebbers van de sport en willen het redelijk toegankelijk houden, mag ik hopen.

Wel zie je ook in NL een trend dat grote organisatoren allerlei toerritten 'opkopen' en hier vanalles aan ophangen en de prijzen opdrijven. wat dat betreft zou iets dergelijks ook voor de Marmotte kunnen spelen.

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 09 jan 2019 10:51

laurens87 schreef: 08 jan 2019 17:48
snowkrash schreef: 08 jan 2019 15:42 Even weer wat anders …

In hoeverre is het praktisch om wat spullen mee te nemen om weeromslagen op te kunnen vangen? Warmere handschoenen, regenhesje, extra paar sokken. Geen idee, ik noem maar wat.

Allemaal extra gewicht die je omhoog wil zeulen, maar of het zo lekker en veilig is om doorweekt en met bevroren vingers de Galibier af te zeilen …
Tsja, precies wat hierboven gezegd wordt. Als het koud wordt is extra goed anders onnodig.
2017 gereden, droog maar zeker niet warm. Bovenop de Galibier was het rond het vriespunt, en er was daar ook een kleine kans op neerslag. Ik heb toen winterhandschoenen meegenomen (en gebruikt, heel blij mee) en mijn regenjasje was ook goed tegen de kou! Op de alpe wel boven de 20 graden, maar de rest van de dag niet warmer dan 14/15 dus kniestukken aangehad.
2018 was het heel anders, goede stabiele verwachtingen. Vooral warm! In de dagen ervoor kwam ik er al achter dat armstukken voor de afdaling van de glandon genoeg was (op mijn geschatte tijdstip). Maar de galibier zonder windstopper vond ik wel tricky. Toch meegenomen en achteraf had ik de hele marmotte zonder de armstukken en windstopper kunnen rijden. Maar ja, 2600 meter hoog is best veel!

Dus laat het weer je vertellen wat je moet doen, en beter iets te veilig dan te koud!
Ik neem in ieder geval vanalles mee naar FR en houd de weerberichten goed in de gaten. Een setje handschoenen met lange vingers maar sowieso mee op de tocht. Afdalen vanaf 2600m zal altijd koude en daarmee trage handen opleveren.

pedaalridder
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56

pedaalridder 09 jan 2019 13:11

Vorig jaar m'n 1e Marmotte gefietst met slechts korte broek, korte mouw shirt en dunne armstukken. Vanaf de Glandon de armstukken ook niet meer aan gehad. De afdaling van de Galibier was prima te doen, tijdens het afdalen was de minimumtemp. volgens mijn Garmin 18 graden (haal er een paar graad vanaf, maar dan heb je m wel). Kortom nergens koud gehad. Sterker nog, het was op de Alpe bloedje heet. Dikke 30 graden. Is geen pretje maar had niets meer om uit te trekken :lol:

Kanttekening;
- weerberichten waren perfect en stabiel
- op de fiets vanaf Allemond naar de Bourg (start) was wel koud. Daarom had ik een windstopper aangetrokken, die mij ook nog enigszins warm hield tijdens het wachten (30 minuutjes) op het startschot. De windstopper kon ik vervolgens in Allemond weer afgeven aan mijn supporter!

Zou ik het zo weer doen? Ja, mits de weerberichten overeenkomen met die van vorig jaar. Bij lichte twijfel zou ik 100% een regenjasje in m'n achterzakje steken.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 jan 2019 13:18

minimumtemperatuur van 18 graden is simpelweg uitzonderlijk. Bovenop de Galibier zal het vaker <5 graden zijn, dan >10 tijdens de marmotte, en dan mag je bezweet aan je afdaling beginnen. Als het inderdaad 35 graden in het dal is, kan je het wel zonder stellen op de bergen en in de afdalingen. Maar anders zou ik mezelf niet snel tekort doen door zonder armstukken en windbody op de fiets te stappen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2019 13:40

De stelregel is 6 graden temperatuur verschil met 1000 meter stijging. Bourg d'Oisans ligt op goed 700 meter, de top van de Galibier is dus 2000 meter hoger, oftewel 12 graden kouder. Dus als het 25 graden in het dal is, dan is het boven de 10 graden op de Galibier. Overigens kan het boven ook warmer zijn dan in het dal, maar dat gebeurd op de meeste plekken niet zo vaak, dan is er spraken van een inversielaag, op de Ventoux wil dat nog wel eens gebeuren.

Op hete zomer dagen ga ik geen armstukken en bodywarmer mee nemen. In het ergste geval is het nog 2 keer een kwartiertje kou lijden. Maar dat is kou van een andere grote orde dan als je met 5 graden en regen naar beneden rijdt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 09 jan 2019 14:18

kxlight schreef: 09 jan 2019 08:23
NuitKor schreef: 08 jan 2019 16:03 Duur grapje geworden die Marmotte...110 euro...4 jaar terug nog verreden voor 70 euro.
WAT...?! rond 2000 was t rond de 50 gulden... zeg een eurootje of 25... (en gewoon inschrijven de dag van te voren op de alpe...)
Ik was er 20 jaar terug eens omdat we niet ver er vandaan op vakantie waren (Lac van Annecy).
Dat is er niet al te ver vandaan en ik wilde die "idioterie" wel een keer meemaken.
Dat inschrijfgeld van net geen F 50,- vond ik toen al zo exorbitant veel.

Mod-break: we gaan niet ook hier discussies over zwart rijden uitlokken!

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 09 jan 2019 20:40

pedaalridder schreef: 09 jan 2019 13:11 Vorig jaar m'n 1e Marmotte gefietst met slechts korte broek, korte mouw shirt en dunne armstukken. Vanaf de Glandon de armstukken ook niet meer aan gehad. De afdaling van de Galibier was prima te doen, tijdens het afdalen was de minimumtemp. volgens mijn Garmin 18 graden (haal er een paar graad vanaf, maar dan heb je m wel). Kortom nergens koud gehad. Sterker nog, het was op de Alpe bloedje heet. Dikke 30 graden. Is geen pretje maar had niets meer om uit te trekken :lol:

Kanttekening;
- weerberichten waren perfect en stabiel
- op de fiets vanaf Allemond naar de Bourg (start) was wel koud. Daarom had ik een windstopper aangetrokken, die mij ook nog enigszins warm hield tijdens het wachten (30 minuutjes) op het startschot. De windstopper kon ik vervolgens in Allemond weer afgeven aan mijn supporter!

Zou ik het zo weer doen? Ja, mits de weerberichten overeenkomen met die van vorig jaar. Bij lichte twijfel zou ik 100% een regenjasje in m'n achterzakje steken.
Yep vorig jaar mijn 3e keer 2013-2014 en dus nu 2018.
Alle jaren geluk gehad. Vorige twee versies mijn windjasje aan gehad tijdens de afdaling. Dit jaar kwam ik op de ochtend van de start er achter dat ik de dag ervoor mijn jasje ergens heb laten hangen. Dus alleen met armstukken van start gegaan. Op Glandon geen armstukken. Op Galibier halverwege de afdaling de armstukken uitgedaan.

Mijn advies gewoon al je kleding meenemen en op de dag zelf beslissen wat mee te zeulen. Ikzelf heb een hekel aan veel bagage en kan me goed vinden in de AMClassic redenatie. Een beetje kou tijdens de afdaling is geen onoverkomelijk probleem.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 11 jan 2019 15:17

Valt weinig zinnigs over te zeggen natuurlijk zonder weerbericht, maar gebruik je gezond verstand, en ga af op je ervaring. Ikzelf heb bv snel koud en kleed me altijd met voorzorg, er zijn er die bij 4 °C 100 km gaan fietsen zonder handschoenen. Iedereen is anders op dat vlak.

Daarnaast: ook al is de Marmotte een granfondo met tijdsopname, ga hierin niet te extreem, zeker niet bij een eerste editie. Een windstopper of regenjasje thuislaten omdat je het niet bergop wilt sleuren is een slecht idee imho. Idem voor je uithongeren of -drogen. Vul gewoon je bidons op de top van de Glandon, de klok tikt toch niet voort. Ik rij zelf in een granfondo team, gaande van toppers tot finishers. Hoe meer naar achter in de rangschikking, hoe extremer ze soms worden in toch maar geen extra gelletje meenemen om gewicht of plek te besparen.. Ik ben gaan bevoorraden in de Schleck granfondo, ik heb verwensingen naar m'n hoofd gekregen van renners (niet-clubleden) die in de achterhoede van het deelnemersveld reden omdat ik geen bidon wou aangeven, terwijl er 2 km verder een waterpost was. Ik begrijp dat iedereen op zijn niveau ambities heeft, gaande van een rangschikking, tot onder een bepaalde tijd blijven, tot finishen. Maar je moet ook kunnen relativeren op zulke tochten van 6h en meer: het komt niet op een minuutje meer of minder. Een renner die comfortabel is (goed gekleed, gehydrateerd, voldoende gegeten) zal het maximale uit zijn benen halen. Vele besparingen in gewicht, tijd of plaats werken averechts, dit heb ik al meermaals gezien maar ook zelf ondervonden. Als je echt niet wil stoppen: ik rij sommige wedstrijden met een kamelbak. Algemeen goed in het mountainbiken maar een rariteit op de wegfiets.

Om mijn ervaring/advies te plaatsen: ik rij in de voorhoede van het pak tijdens granfondo's. Ik geef grif toe dat ik daardoor minder last heb van drukke bevoorradingsposten dan vele renners achter mij. Anderzijds vind ik een resultaat dus zéér belangrijk en toch geef ik als advies om niet teveel te besparen op drank, kledij etc :)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 11 jan 2019 15:34

Beter teveel dan te weinig bij je! Bergen zijn echt anders qua weer dan wat we in ons polderlandje meemaken. Het kan uit het niets omslaan. Afgelopen september was ik aan het fietsen in de 'Marmotte' streek. De voorspellingen waren super en het was strak blauw. Na de beklimming van de Croix de Fer steken we door naar de top van de Glandon en uit het niets kwam een zwarte muur op ons af: de glandon afdalen in de stromende regen en direct 15 graden kouder. Je kan je voorstellen dat we allemaal blij waren een goed windjackje meegenomen te hebben. Het extra gewicht ga je niet merken, en er zijn zat plekken waar je wat kan eten, dus je hoeft je zakken niet vol te proppen met reepjes en gelletjes.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 12 jan 2019 14:32

Allen, dank voor de adviescentrum en het delen van ervaringen. Ik ga het allemaal meenemen in mijn overwegingen. Windjack en handschoenen met lange vingers sowieso. En inderdaad niet te veel eten mee met zoveel bevoorrading.

Plaats reactie