Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wattage versus hartfrequentie

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 30 dec 2018 22:38

Nu de vermogensmeters betaalbaarder zijn geworden lijkt dit de heilige graal van het trainen. Is trainen op vermogen voldoende of dien je ook op hartfrequentie te trainen? Zo ja, wanneer gebruik je dan wat? M.a.w. wanneer is het verstandig om met wattage te trainen en wanneer met hartfrequenties.

Hootie

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 dec 2018 22:48

Hartslag gebruik ik als aanvulling op vermogen. Als je hartslag gedurende de training bij hetzelfde vermogen op een gegeven moment enorm begint op te lopen dan is daar wel een reden voor, vaak is dat vermoeidheid, maar het kan bijvoorbeeld ook door uitdroging zijn.

Overigens is de verhouding tussen hartslag en vermogen zeer wisselend, zelfs tussen trainingen in dezelfde week.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matthias.
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:31

Gebruikersavatar Matthias. 30 dec 2018 23:17

Persoonlijk train ik alleen op vermogen. Hardslagmeter is gewoon handig voor TSS en fitness te bereken.
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 31 dec 2018 00:28

Enkele jaren terug gingen mijn madam en ik naar een info sessie met Tom Steels (QS) over training met power meter.
Wat bleek: training werd nog steeds gepland op hartslag waarden.
Power meter gaf vooral extra info over conditie.
Meer Watt bij dezelfde hartslag : betere conditie.

En ik denk dat dit in feite de juiste interpretatie is.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 31 dec 2018 00:35

+1

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 dec 2018 07:06

patrickvb schreef: 31 dec 2018 00:28 Enkele jaren terug gingen mijn madam en ik naar een info sessie met Tom Steels (QS) over training met power meter.
Wat bleek: training werd nog steeds gepland op hartslag waarden.
Power meter gaf vooral extra info over conditie.
Meer Watt bij dezelfde hartslag : betere conditie.

En ik denk dat dit in feite de juiste interpretatie is.
Dat is wel heel kort door de bocht.
Maar rij je zelf met een power meter of is het een aanname?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 31 dec 2018 08:02

patrickvb schreef: 31 dec 2018 00:28 Enkele jaren terug gingen mijn madam en ik naar een info sessie met Tom Steels (QS) over training met power meter.
Wat bleek: training werd nog steeds gepland op hartslag waarden.
Power meter gaf vooral extra info over conditie.
Meer Watt bij dezelfde hartslag : betere conditie.

En ik denk dat dit in feite de juiste interpretatie is.
Dit klopt gedeeltelijk denk ik. Denk wel dat hartslag als leidraad wordt gebruikt. Maar dit is niet nodig. Een maximaal test is wel een vereiste voor correcte training. Maar dit is bij hartslag niet anders.

Grootste voordelen voor mij :

Bij intervallen hoef je niet te wachten tot je hartslag omhoog komt. Je trapt harder en je wattage komt omhoog.

Het is stabieler dan je hartslag.

Het geeft meer inzicht ( zeker in koersen )
Biking is Living!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 dec 2018 08:07

patrickvb schreef: 31 dec 2018 00:28 Enkele jaren terug gingen mijn madam en ik naar een info sessie met Tom Steels (QS) over training met power meter.
Wat bleek: training werd nog steeds gepland op hartslag waarden.
Power meter gaf vooral extra info over conditie.
Meer Watt bij dezelfde hartslag : betere conditie.

En ik denk dat dit in feite de juiste interpretatie is.
ik mag toch hopen dat Tom Steels in de tussentijd is wakker geworden en de moeite heeft genomen zichzelf te informeren.

Meer vermogen bij dezelfde hartslag is meer vermoeidheid en niet een betere conditie. Met bovenstaande redenatie ben je je conditie volledig kwijt na een week niet fietsen en is deze na 1 stevige training weer volledig terug.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 31 dec 2018 13:11

En ik maar denken dat het één niet zonder het ander kan. Het vermogen wordt betekenisloos zonder hartslag en vice versa. Het mooie van de twee samen is namelijk dat de Conconi-test zo'n fijne grafiek oplevert: met OMSLAGPUNT.
Uiteraard kan je daarna geruime tijd zonder de vermogensmeter op basis van de hartslag zeer gedoseerd trainen, maar als de conditie (zuurstofopnamevermogen) toeneemt dan is het toch handig om de test opnieuw te doen, want het omslagpunt is dan verschoven (zal dan bij een iets hogere hartslag liggen).

Afijn, zie maar, en vooral kijk uit voor/met dat idiote vuurwerk. Alvast veel PR-en en KOMmetjes voor het nieuwe jaar in blakende gezondheid.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 31 dec 2018 15:04

amclassic-fan schreef: 31 dec 2018 08:07
patrickvb schreef: 31 dec 2018 00:28 Enkele jaren terug gingen mijn madam en ik naar een info sessie met Tom Steels (QS) over training met power meter.
Wat bleek: training werd nog steeds gepland op hartslag waarden.
Power meter gaf vooral extra info over conditie.
Meer Watt bij dezelfde hartslag : betere conditie.

En ik denk dat dit in feite de juiste interpretatie is.
ik mag toch hopen dat Tom Steels in de tussentijd is wakker geworden en de moeite heeft genomen zichzelf te informeren.

Meer vermogen bij dezelfde hartslag is meer vermoeidheid en niet een betere conditie. Met bovenstaande redenatie ben je je conditie volledig kwijt na een week niet fietsen en is deze na 1 stevige training weer volledig terug.
Je moet de factor vermoeidheid natuurlijk wel uitsluiten.
Als je in dezelfde omstandigheden -dus uitgerust en fit- een conditietest doet, ga je na een trainingsperiode toch een hoger vermogen bij eenzelfde hartslag kunnen ontwikkelen dan ervoor, tenminste als je efficiënt getraind hebt.
Hoe zou je anders vooruitgang kunnen maken ?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 dec 2018 15:21

Door te kijken puur naar de maximale vermogens die je over een bepaalde tijdsduur kan halen. Als ik nu 400 Watt gemiddeld kan trappen over 5 minuten en dat is over 3 maanden 430 Watt, dan ben ik 30 Watt er op vooruit gegaan. Wat m'n hartslag daarbij doet zal mij een zorg zijn, persoonlijk zie ik dat er al 5-10 slagen verschil in zit of ik 's ochtends vroeg op pad ga of aan het eind van de middag na een dag werken.

Hartslag is van zoveel meer afhankelijk dan enkel je conditie. Die vermogensmeter heb je niet voor niets ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 31 dec 2018 16:09

Oké, dat begrijp ik.
Maar ik durf wel te stellen dat je hf nu en over 3 maanden toch ongeveer hetzelfde gaat zijn op die maximale inspanning over 5 minuten.
Als je hf om een of andere externe reden (lees : vermoeidheid) verlaagd zou zijn, dan ga je ook niet bekwaam zijn om een verbetering in wattage te realiseren over die 5 minuten.

Plaats reactie