Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 22 okt 2018 20:59

Dank je wel!
Dit moet ik wel aankunnen :) Ik ga er even op studeren.
Als je nog meer goede links weet, hou ik me aanbevolen.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 22 okt 2018 21:08

Vicenza schreef: 22 okt 2018 20:59 Dank je wel!
Dit moet ik wel aankunnen :) Ik ga er even op studeren.
Als je nog meer goede links weet, hou ik me aanbevolen.
Sportgericht 2018-5 en 2018-6 Power Speed Profile van Guido Vroemen en Marco van Bon
http://www.powerspeedprofile.com/
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 okt 2018 08:27

Vicenza schreef: 22 okt 2018 20:37 Ik ben erg benieuwd hoe die zones dan worden vastgesteld? Het is niet erg fysiologisch, ook niet om de hoogste zone 1m51 te laten duren. Je ATP is binnen seconden opgebruikt in de spier. Weet je waar daar meer info over te vinden is?
Ik reken gewoon met de percentages van Coggan. ATP voorraad opstoken is niet de definitie van Z7. De hoeveelheid arbeid die je anaeroob kan leveren is een veel grotere factor.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 dec 2018 16:26

Ik meld me ook even in dit topic. Hoi.

Meteen even een vraagje trouwens: zijn hier ook mensen (AMCF of 53x11 bijvoorbeeld) die ook wel eens wat met hun gps en/of vermogensdata doen in bv Matlab, Octave, R of Python?

In een veel te grijs verleden heb ik natuurlijk weleens gematlabd maar dat is ernstig ver weg gezakt. Het lijkt me om meerdere redenen leuk om dat weer een beetje op te frissen, en waarom dat niet met mijn eigen data!

En aangezien ik toch weer vanaf bijna 0 zou moeten beginnen zou ik het evt ook met Python (open source) kunnen proberen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 27 dec 2018 16:29

Pak dan Golden Cheetah, in de recente versies kan je direct R en python scripts gebruiken, waarbij Golden Cheetah makkelijk is om je data te organiseren. Daarnaast is er ook nog een api voor gebruik vanuit bijvoorbeeld R via een webservice.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 27 dec 2018 20:30

scepticus schreef: 23 dec 2018 16:26 Ik meld me ook even in dit topic. Hoi.

Meteen even een vraagje trouwens: zijn hier ook mensen (AMCF of 53x11 bijvoorbeeld) die ook wel eens wat met hun gps en/of vermogensdata doen in bv Matlab, Octave, R of Python?

In een veel te grijs verleden heb ik natuurlijk weleens gematlabd maar dat is ernstig ver weg gezakt. Het lijkt me om meerdere redenen leuk om dat weer een beetje op te frissen, en waarom dat niet met mijn eigen data!

En aangezien ik toch weer vanaf bijna 0 zou moeten beginnen zou ik het evt ook met Python (open source) kunnen proberen.
Ik heb vorig jaar in matlab een programma geschreven dat de gpx files van strava analyseerd. Was een vrij simpel programma dat uit elke file de tijd in de HRzones (ik heb zelf geen vermogenmeter) haalde en wat simpele gegevens zoals de snelheidsgrafiek etc.
Kon daarmee de tss berekenen en daarmee ctl, atl enzo. Maar ik ben dr niet heel handig mee en elke keer t handmatig downloaden van de gpx file werd me te veel.
Die strava file heeft een hele simpele opbouw, staat voor elk meetpunt de snelheid, tijd, coördinaten, hartslag in. Met vermogen zal die er dan ook wel tussen staan.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 dec 2018 19:53

athhretjt schreef: 27 dec 2018 16:29 Pak dan Golden Cheetah, in de recente versies kan je direct R en python scripts gebruiken, waarbij Golden Cheetah makkelijk is om je data te organiseren. Daarnaast is er ook nog een api voor gebruik vanuit bijvoorbeeld R via een webservice.
Daar ga ik me even in verdiepen, dank voor de tip!


bve schreef: 27 dec 2018 20:30 Ik heb vorig jaar in matlab een programma geschreven dat de gpx files van strava analyseerd.
Cool! Het gaat me ook een beetje om de combinatie van het programmeren opfrissen én de gegevens van mijn speeltje analyseren. Gewoon beetje de basics opfrissen; variabelen aanmaken, low-pass filteren, variabelen tegen elkaar plotten, simpel beginnen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 30 jan 2019 21:36

Gisteren was ik wat intervallen aan het doen toen ik me het volgende bedacht:

Stel je wilt met je vermogensmeter blokjes trainen. Je voert je training uit op de weg, waardoor je niet constant je vooropgesteld vermogen kan leveren (verkeer, bochten, ...) Hierdoor zakt je gemiddelde rondevermogen tot onder je beoogde waarde.

Hoe ga je hier best mee om:
a) je rijdt de rest van de tijd je vooropgestelde waarde, maar eindigt dus met een lagere waarde voor je totale duur
b) je compenseert de lagere waarden om op je gewenste totaal uit te komen, (maar gaat soms wel een paar minuten te zwaar trappen).
c) je maakt je blokje wat langer, om de onderbrekingen te compenseren

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 30 jan 2019 22:32

JDW schreef: 30 jan 2019 21:36 Gisteren was ik wat intervallen aan het doen toen ik me het volgende bedacht:

Stel je wilt met je vermogensmeter blokjes trainen. Je voert je training uit op de weg, waardoor je niet constant je vooropgesteld vermogen kan leveren (verkeer, bochten, ...) Hierdoor zakt je gemiddelde rondevermogen tot onder je beoogde waarde.

Hoe ga je hier best mee om:
a) je rijdt de rest van de tijd je vooropgestelde waarde, maar eindigt dus met een lagere waarde voor je totale duur
b) je compenseert de lagere waarden om op je gewenste totaal uit te komen, (maar gaat soms wel een paar minuten te zwaar trappen).
c) je maakt je blokje wat langer, om de onderbrekingen te compenseren
Ik gebruik daarvoor het "Normalized Power in ronde" veld in plaats van gemiddeld vermogen in ronde, die is makkelijker op een bepaald vermogen te houden want vlakt het gemiddelde wat uit door ook mee te nemen dat je al meer doet door weer te versnellen na die vertraging enzo.

Zo lang die gedurende het blok op de gewenste waarde zit vind ik het goed.

Zie: https://help.trainingpeaks.com/hc/en-us ... ized-Power

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 31 jan 2019 09:03

Kluus schreef: 30 jan 2019 22:32
JDW schreef: 30 jan 2019 21:36 Gisteren was ik wat intervallen aan het doen toen ik me het volgende bedacht:

Stel je wilt met je vermogensmeter blokjes trainen. Je voert je training uit op de weg, waardoor je niet constant je vooropgesteld vermogen kan leveren (verkeer, bochten, ...) Hierdoor zakt je gemiddelde rondevermogen tot onder je beoogde waarde.

Hoe ga je hier best mee om:
a) je rijdt de rest van de tijd je vooropgestelde waarde, maar eindigt dus met een lagere waarde voor je totale duur
b) je compenseert de lagere waarden om op je gewenste totaal uit te komen, (maar gaat soms wel een paar minuten te zwaar trappen).
c) je maakt je blokje wat langer, om de onderbrekingen te compenseren
Ik gebruik daarvoor het "Normalized Power in ronde" veld in plaats van gemiddeld vermogen in ronde, die is makkelijker op een bepaald vermogen te houden want vlakt het gemiddelde wat uit door ook mee te nemen dat je al meer doet door weer te versnellen na die vertraging enzo.

Zo lang die gedurende het blok op de gewenste waarde zit vind ik het goed.

Zie: https://help.trainingpeaks.com/hc/en-us ... ized-Power
Inderdaad dit. Ik kijk dus ook naar NP en ga zeker niet compenseren tijdens het blok. Stel je moet een blok doen van 200w over 5min, dan maakt het echt niet uit of je 205 of 195w gemiddeld trapt. Het gaat er om dat je zoveel mogelijk tijd in die 5min rond de 200w zit. Ik probeer trouwens wel mijn blokjes dusdanig te plannen dat ik in een verkeersluw gebied ben. Ik heb bijvoorbeeld vlak bij huis bepaalde rondjes van 5-10km waar ik weinig verkeer en geen stoplichten of kruispunten tegen kom. Daar fiets ik vaak heen om blokjes uit te voeren en vervolg dan desgewenst mijn training.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 31 jan 2019 10:07

Ook ik gebruik bij de langere blokken NP. Voor de echt korte HIT blokken zoek ik weg, fietspad oid in mijn rondje waar ik dat zonder gevaar (vooral voor anderen) kan doen. Soms rijd ik die strook dan aantal maal. En gaat er een keer een blokje de mist in, ik lig daar ook niet echt wakker van. Win de Giro toch niet meer. :mrgreen:

Overigens als die HIT niet al te lang duurt heeft het mijn voorkeur dat op de Tacx te doen.
Programma laadt uit TrainingPeaks automatisch naar Zwift of naar mijn Garmin en dat is dan voor mij een prettige manier om trainer aan te sturen. Dan doe je een dergelijke training ook vrij nauwkeurig.
Allard

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 31 jan 2019 20:01

Normalized power is eigenlijk alleen te gebruiken bij langere intervallen (meer dan 20 minuten), bij kortere intervallen is het te beïnvloedbaar door korte pieken.
Sowieso is het erg beïnvloedbaar door pieken: met meerdere sprintjes van 30 seconden schiet je NP zelfs gemiddeld over een uur omhoog.
Ik zou het nooit aanraden om te gebruiken in je training, hoogstens voor analyse achteraf.

Plaats reactie