Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2019

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 21 dec 2018 08:38

Mijn nadeel is dat ik weleens een daredevil kan zijn op momenten dat ik eigenlijk beter moet weten. En als ik dan fouten ga maken met remmen op carbon op een voor mij onbekend soort terrein en het regent ...


Paar tipjes van een ervaringsdeskundige: eerste paar km van de afdaling Glandon: rustig an... zitten paar doordraaiende hairpins in en daar kun je uit de bocht vliegen (been there, done that...) Ook halverwege de afdaling zit een 'slinger' op hoge snelheid: daar kan ook elk jaar de ambulance een keer voor uitrukken...
Al je weinig ervaring hebt in de bergen en afdalen: voorzichtig (maar niet te voorzichtig) naar beneden. Er is veeeeeel meer tijd in de beklimmingen te winnen dan de tijd die je verliest op weg naar het ziekenhuis..

Verder zou ik alleen op carbon rijden als het min of meer gegarandeerd droog blijft. Ik heb hem zelf een keer of 5 gereden en het altijd van de weersomstandigheden laten afhangen. Ook bij veel wind: laag alu!

Grtz

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 dec 2018 08:56

Als je nog nooit in de bergen hebt gefietst dan zeker aluminium wielen.
ook zou ik toch zeker een rit in de Ardennen gaan maken om het gevoel te krijgen van een berg op te rijden.
Succes met je voorbereiding en rit.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 dec 2018 09:53

Als je niet op het heetst van de dag de Alpe op wilt rijden en je naam is niet Kenny of Erik, dan is je enige optie wachten tot 1800 uur. Weersomstandigheden kan je enkel accepteren en maar een klein beetje op anticiperen. Heel veel fietsers maken zich er heel druk over, omdat ze denken niet goed tegen bepaalde omstandigheden te kunnen. Het enige wat je kunt doen je verstand zo lang mogelijk blijven gebruiken. Als het 30 graden wordt kan je maar beter goed insmeren met zonnebrand en weet je dat je vanaf de 1e km goed moet drinken. Is het koud en wordt er regen voorspelt, dan hoop je maar dat je zo verstandig was om regen en winterkleding mee te nemen. En is het weer zo extreem dat je geen vertrouwen heb in een goede afloop dan is er niets mis mee om niet te starten, je fietst immers voor je lol.

De slinger die Erik hierboven noemt heb ik mezelf met de nodige jeugdige overmoed ook bijna tegen de bergwand aan gereden. Bij alle haarspeldbochten stonden toen voor het eerst seingevers (na weer een dodelijk ongeval het jaar er voor), maar als ik op een haarspeldbocht kom af rijden zie ik zelf ook wel dat ik moet remmen. Die slinger reed ik zo'n beetje vol in en daar was het nodige kunst en vliegwerk voor nodig om overeind te blijven.

Als voorbereiding zou ik een (lang) weekend in de Vogezen of Zwarte Woud gaan fietsen, dat lijkt veel meer op de Alpen dan de Ardennen. Zeker als je geen ervaring hebt in de bergen zou het mij die paar 100 km extra in de auto zeker waard zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

LUG
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2018 11:13

LUG 21 dec 2018 11:21

Als je al een week voor the big day aankomt, ga lekker parcours verkennen. Niet alleen bij de Glandon maar het is ook fijn als je bij de afdaling van de Galibier weet waar je een tunnel inrijdt en even geen steek meer ziet.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 21 dec 2018 17:33

snowkrash schreef: 21 dec 2018 07:32 Dat laatste dus een no-go. Mijn fiets heeft velgremmen, bewust voor gekozen. Ik neig naar het zoeken naar die mooie aanbieding op bijv. Marktplaats van alu wielen.
Ik heb je een PB gestuurd :)

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 22 dec 2018 08:06

Heheeh …. ik voel de richting voor als wel aankomen. 😉 Een tripje Vogezen wel handig. Heb wel veel in de Ardennen gereden, incl. La Chouffe vorig jaar. De afdaling van de Ourberg was …. spannend op zijn zachtst. Nou zijn dit wel smallere tractorweggetjes en geen strak asfalt.

Die tunnels achter de Galbier zijn ook iets om mee rekening te houden, ja. Lamp mee!
Is het koud en wordt er regen voorspelt, dan hoop je maar dat je zo verstandig was om regen en winterkleding mee te nemen.
Ik rijd lekker de winter door en neem dun regenjack en handschoenen mee. Bevroren vingers in de afdaling is helemaal ruk.
Al je weinig ervaring hebt in de bergen en afdalen: voorzichtig (maar niet te voorzichtig) naar beneden. Er is veeeeeel meer tijd in de beklimmingen te winnen dan de tijd die je verliest op weg naar het ziekenhuis..
:like:

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 22 dec 2018 10:00

Als je nog nooit in de echte bergen hebt gefietst zou mijn advies zijn: niet deelnemen. Misschien eerst maar eens ervaring opdoen in een eenvoudigere bergrit.
Doet me denken aan 22 jaar geleden toen er mensen waren die .die nog nauwelijks ooit geschaatst hadden, aan de Elfstedentocht begonnen en niet verder kwamen dan IJlst.

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 22 dec 2018 11:00

PassoEira schreef: 22 dec 2018 10:00 Als je nog nooit in de echte bergen hebt gefietst zou mijn advies zijn: niet deelnemen. Misschien eerst maar eens ervaring opdoen in een eenvoudigere bergrit.
Doet me denken aan 22 jaar geleden toen er mensen waren die .die nog nauwelijks ooit geschaatst hadden, aan de Elfstedentocht begonnen en niet verder kwamen dan IJlst.
Dat gaat me te ver. Ik heb ervaring in langere en soms best pittige ritten. Mijn FTP is 4,4W/kg en train bergen al in ieder geval virtueel via Fulgaz op een 53-39 en 12:29 cassette .… dus vol doortrainen en gewoon gaan.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 22 dec 2018 11:11

Mijn tip : leer remmen.

Wat je allemaal zie tijdens zo'n tocht.......

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 dec 2018 11:19

"train bergen al in ieder geval virtueel".
Bergop scheelt dat natuurlijk, maar hoe hard val je dan in het ravijn, als je daalkunsten niet optimaal zijn?

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 22 dec 2018 11:46

Jans schreef: 22 dec 2018 11:19 "train bergen al in ieder geval virtueel".
Bergop scheelt dat natuurlijk, maar hoe hard val je dan in het ravijn, als je daalkunsten niet optimaal zijn?
Daarom qua techniek al hulp van alu velgen en extra opletten met remtechniek en vooral vooruitkijken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 dec 2018 12:04

Jans schreef: 22 dec 2018 11:19 "train bergen al in ieder geval virtueel".
Bergop scheelt dat natuurlijk, maar hoe hard val je dan in het ravijn, als je daalkunsten niet optimaal zijn?
Het grappige is inderdaad dat omhoog fietsen kwestie van hard trappen is en mentaal op instellen.
Afdalen is een VEEL groter risico. Gewoon rustig aan doen en bij de grens vandaan blijven.
Ik heb ook mensen onder een alu dekentje zien liggen en 1 onder een wit laken; dan relativeer je je tijd echt wel weer hoor.
Less is bore

Plaats reactie