Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iQ2 vermogensmeter

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 dec 2018 20:55

Als ze die nu zouden leveren met een 24mm as, had ik die al lang besteld.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mranmo
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:48

Gebruikersavatar mranmo 20 dec 2018 21:26

Zou ik door ook weer mijn 53-39 bladen van mijn shimano ultegra 6800 op kunnen overzetten?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 20 dec 2018 23:19

amclassic-fan schreef: 20 dec 2018 16:41 ...
Voor €428 heb je een product dat zich de afgelopen jaren bewezen heeft...
C@ schreef: 20 dec 2018 20:55 Als ze die nu zouden leveren met een 24mm as, had ik die al lang besteld.
mranmo schreef: 20 dec 2018 21:26 Zou ik door ook weer mijn 53-39 bladen van mijn shimano ultegra 6800 op kunnen overzetten?

Kijk ,,, dat zijn nu allemaal redenen waarom ik het Kickstarterproject juist WEL heb ondersteund:

Mijn iQ2 powermeter kost minder dan de helft van die @amclassic-fan noemt (de dubbelzijdige titaniumversie voor €205,- om precies te zijn). Ik heb er wel vertrouwen in dat het 'iets wordt'.

Leveren met een 24 mm as zoals @TL vraagt? Geen enkel probleem, de iQ2 past op alle assen. Je hoeft helemaal niks om te bouwen.
Groot voordeel van de iQ2: past op alle fietsen en is ook nog eens gemakkelijk van de ene op de ander fiets over te zetten (niet dat IK dat zou doen, maar het kan).

Dat geldt nog sterker voor @mranmo. Geen gekloot met het 'overzetten' van welke bladen dan ook.

Ik herhaal nog maar eens … het is een Kickstarterproject en geen AliExpress-deal. Je support een project omdat je er vertrouwen in hebt dat het iets oplevert.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 20 dec 2018 23:41

Ik wacht toch nog mooi even tot de eerste echte praktijk test resultaten voor ik iets bestel.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 dec 2018 09:43

Ik heb hem trouwens ook besteld. Ik hoop dat hij nauwkeurig is (wordt), normaal zullen we het in januari weten :D
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 dec 2018 09:58

Tel half januari volgens de laatste planning. Komt goed uit, want vanaf half januari heb ik ook weer tijd om serieus te fietsen.
Overigens verwacht ik dat DC-Rainmaker al rondrijdt met een testversie. Zo werkt hij altijd, het verslag komt dan online op de dag dat de eerste productie versie verstuurd is. En die radiostilte is in mijn ogen goed nieuws.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 dec 2018 10:28

@Scottwilko, bij de Karoo was ook vaak genoeg radiostilte, dat was nu niet bepaald positief. Ze hebben zich tijd gekocht tot half januari, het zou mij verbazen als ze voor januari met een bericht komen, ongeacht of het nu positief of negatief is.

Dit soort berichten: https://www.kickstarter.com/projects/14 ... ts/2361373
Worden puur voor de bühne geschreven, beetje interessant doen met sampling rates van 2 kSa/s, maar dat blijkt dan toch niet nodig te zijn 200 Sa/s is ook voldoende. Alle grafieken worden in een dusdanig lage resolutie gepost dat er eigenlijk niets uit te halen valt. Grote kans dat het meetdata is die enkel binnen is verzameld.

@Tukker, goede pitch, maar je bent toch consument en niet de verkoper? Ik wissel mijn Quarq door 1 inbusbout los te draaien, dat gaat echt niet sneller zijn met pedaalunits die los gehaald moeten worden. Die Quarq heeft een 24 mm as, die past in iedere fiets op de markt. Oh ja en die alternatieve die wel te koop zijn en zich bewezen hebben, die komen niet met het nadeel dat je Q-factor groeit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 21 dec 2018 14:05

amclassic-fan schreef: 21 dec 2018 10:28 @Scottwilko, bij de Karoo was ook vaak genoeg radiostilte, dat was nu niet bepaald positief. Ze hebben zich tijd gekocht tot half januari, het zou mij verbazen als ze voor januari met een bericht komen, ongeacht of het nu positief of negatief is.

Dit soort berichten: https://www.kickstarter.com/projects/14 ... ts/2361373
. Alle grafieken worden in een dusdanig lage resolutie gepost dat er eigenlijk niets uit te halen valt. Grote kans dat het meetdata is die enkel binnen is verzameld
De laatste keer dat men data naar buiten bracht, is wel op hoge resolutie en is tevens te downloaden als .csv. Dan kun je in excel zelf stukken analyseren.
Zoals ik al eerder obv die data aangaf, moet er nog het nodige fine tune werk worden uitgevoerd.

Ik heb dit destijds geschreven:
Ik ben niet onder de indruk. Rare uitschieters in hun cadance, en tevens niet echt representatief.
Kwartiertje trappen bij 66 RPM en een gem vermogen van ergens rond de 130 watt met een gemiddelde van circa 18 km/u
Je ziet dat bij hogere vermogens de afwijking al gauw boven de 10% gaat tov de andere 2.
Ik krijg de indruk dat ze met dit lage vermogen en die lage cadans proberen te verbloemen dat het bij hogere rpm en watts nog behoorlijk ernaast zit.

Aanvullend, kijkend naar cadans, denk ik dat men ook nog wat ussues heeft met de gyroscoop. Er zitten stukken in dat de andere 2 geen cadance, 0 dus, hebben terwijl de iq2 een positieve offset heeft. Dat kan natuurlijk niet, en zal dus direct invloed hebben op de powerberekening.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 21 dec 2018 15:35

Op z'n zachtst gezegd is het nogal merkwaardig dat bij een gemiddelde cadans van 72 bij de IQ2 tegen 66 bij de Stages en Powertap er een gemiddeld vermogen getoond wordt dat ongeveer gelijke tred houdt. Ergens moet er iets heel fundamenteel verkeerd zitten. Als de krachtmeting (via de trekstrookjes) enigszins nauwkeurig zou zijn dan had het vermogen gemeten door de IQ2 minstens in de orde van grootte van 10% hoger moeten zijn dan van de Stages en Powertap.
Bij de maximaal gemeten waarden komt die verwachte 10% dan weer wel tot uiting.

Al bij al, vind ik het vooralsnog weinig vertrouwenwekkend, en de goedkopere staal-versie lijkt vooral geïntroduceerd om vroegtijdig nog meer geld in de la te krijgen.

Zoals eerder geschreven, eerst maar eens een heuse veldtest door DC Rainmaker afwachten voordat ik er een cent aan zal uitgeven.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 21 dec 2018 15:40

Die staalvariant is er gekomen omdat het naar nu blijkt toch wel erg lastig is om die rekstookjes nauwkeurig binnen budget erin te krijgen.
Omdat naar hun eigen zeggen de kosten hiervan hoog zijn en hun filosofie dat er een goedkope simpele Pm te maken daardoor onder druk kwam.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 21 dec 2018 21:02

amclassic-fan schreef: 21 dec 2018 10:28 ...
@Tukker, goede pitch, maar je bent toch consument en niet de verkoper? Ik wissel mijn Quarq door 1 inbusbout los te draaien, dat gaat echt niet sneller zijn met pedaalunits die los gehaald moeten worden. Die Quarq heeft een 24 mm as, die past in iedere fiets op de markt. Oh ja en die alternatieve die wel te koop zijn en zich bewezen hebben, die komen niet met het nadeel dat je Q-factor groeit.
Ja ik ben inderdaad consument en beslist niet de verkoper maar wil graag een beetje tegengas geven tegen al diegenen die hier alleen maar argumenten geven om de iQ2 niet te willen hebben. :lol:
En die Q-factor … ik ben juist blij met wat meer ruimte. M'n plaatjes staan al maximaal en ik vind dat ik nog steeds te dicht op m'n crank zit.
Verder herhaal ik nog maar eens dat ik er vooralsnog wel vertrouwen in heb dat 't goed komt. :P
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

hsnrsy
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 okt 2016 15:46
Locatie: Zeist

hsnrsy 21 dec 2018 21:45

De Tukker schreef: 20 dec 2018 23:19
amclassic-fan schreef: 20 dec 2018 16:41 ...
Voor €428 heb je een product dat zich de afgelopen jaren bewezen heeft...
C@ schreef: 20 dec 2018 20:55 Als ze die nu zouden leveren met een 24mm as, had ik die al lang besteld.
mranmo schreef: 20 dec 2018 21:26 Zou ik door ook weer mijn 53-39 bladen van mijn shimano ultegra 6800 op kunnen overzetten?

Kijk ,,, dat zijn nu allemaal redenen waarom ik het Kickstarterproject juist WEL heb ondersteund:

Mijn iQ2 powermeter kost minder dan de helft van die @amclassic-fan noemt (de dubbelzijdige titaniumversie voor €205,- om precies te zijn). Ik heb er wel vertrouwen in dat het 'iets wordt'.

Leveren met een 24 mm as zoals @TL vraagt? Geen enkel probleem, de iQ2 past op alle assen. Je hoeft helemaal niks om te bouwen.
Groot voordeel van de iQ2: past op alle fietsen en is ook nog eens gemakkelijk van de ene op de ander fiets over te zetten (niet dat IK dat zou doen, maar het kan).

Dat geldt nog sterker voor @mranmo. Geen gekloot met het 'overzetten' van welke bladen dan ook.

Ik herhaal nog maar eens … het is een Kickstarterproject en geen AliExpress-deal. Je support een project omdat je er vertrouwen in hebt dat het iets oplevert.
Webshop is al gelanceerd. Het is dus inmiddels meer een aankoop met echte consumentenrechten. Dit geeft natuurlijk nu nog meer vertrouwen. Alleen vind ik ook dat er nog een echte test wordt gedaan door dc.

Ik ben op dit moment eigenlijk meer bezig mn vrouw te overtuigen waarom ik een PM nodig heb en deze wil aanschaffen.

Plaats reactie