Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Grote rondes zonder oortjes?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 30 nov 2018 23:50

Was 't niet Peter Sagan die recent riep dat de tour vreselijk saai is en alleen de laatste tien minuten de moeite waard zijn om te bekijken?
Ik vind zelf ook een touretappe bijzonder fraai om te zien qua omgeving/landschappen/dorpen waar ze door komen. Vaak het feest der herkenning, maar qua koers vind ik er echt niks aan. Rete-saai. Niet spannend, niks te beleven. En waarom … omdat het door de communicatietechnologie m.i. een tactisch spelletje geworden is dat gespeeld wordt in ploegleiderswagens.

Het argument van oortjes voor de lekke band … Ok, dan doen we het wel met moderne communicatiemiddelen maar dan slechts eenrichtingsverkeer naar de ploegleiderswagen om te melden dat ze lek zijn gereden en geen communicatie andersom.

Wat mij betreft mogen ook hartslag- en vermogensmeters worden verboden tijdens een koers. Ik denk dat die dingen de aandacht van de renners veel te veel afleiden.
En ploegleiderswagens en brommers … alleen achter de laatste rijder. ;)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 dec 2018 14:29

En dan ook meteen je bidon vullen bij de dorpspomp, de plaatselijke smidse in rennen met je gebroken voorvork, alleen maar borden pasta en biefstuk voor ontbijt, setje bandenplak in je achterzak, etc…

tijden veranderen, de sport verandert dus mee, niets aan te doen behalve misschien je tv uitzetten
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 dec 2018 15:01

Dat is natuurlijk de grootste onzin. Dat er nieuwe technieken zijn wil helemaal niet zeggen dat het dan ook maar toegelaten moet worden. Sporten zijn bijna allemaal een ouderwetse manier van voortbewegen, de bal van a naar b brengen of vechten. Spelregels pas je aan om het spel leuker of veiliger te maken, niet omdat sponoren meer moeten verdienen of om rijkere ploegen de bevoordelen.

Ik ben het in grote lijnen met De Tukker eens, alleen mogen van mij de ploegleiderswagens helemaal afgeschaft worden. Een paar cameramotoren en een paar neutrale servicewagens moet voldoende zijn. Het is toch van de gekke dat er voor een beetje milieuvriendelijk sporten zoveel auto's nodig zijn dat ze die 200km net zo goed in de auto hadden kunnen afleggen.
Eerlijk is het nu toch al niet met de volstrekte willekeur of je wel of niet achter een auto mag slipstreamen en wanneer er wel of geen auto's tussen twee groepen mogen rijden.
In de etappekoersen kun je gewoon een maximale tijd die je kunt verliezen invoeren voor als je niet in het peloton finisht. Dat maakt de finales ook meteen wat veiliger.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 dec 2018 15:09

De Tukker schreef: 30 nov 2018 23:50 Was 't niet Peter Sagan die recent riep dat de tour vreselijk saai is en alleen de laatste tien minuten de moeite waard zijn om te bekijken?..
Geen idee of dat een Sagan uitspraak is, maar het is zeker waar. En die saaiheid vind zijn grondslag totaal niet in de wel of geen oortje discussie. De tour organiseert gewoon heel bewust dit soort dooooooood saaie etappes. De vuelta en de giro etappes kennen andere profielen, en daar hebben ze ook oortjes, maar ook hele spannende eerste week etappes. Interessant kunnen etappes zeker worden, ook met oortjes. Leg een paar bulten in het begin en eind van de etappe en het is bijna gegarandeerg een leuke wedstrijd
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 05 dec 2018 15:49

rob74 schreef: 05 dec 2018 15:09 ...
Geen idee of dat een Sagan uitspraak is, maar het is zeker waar.
...
Yep, was een Sagan-uitspraak :)
https://www.fiets.nl/2018/09/19/sagan-w ... aie-sport/

Ernie C. schreef: 05 dec 2018 15:01
alleen mogen van mij de ploegleiderswagens helemaal afgeschaft worden. Een paar cameramotoren en een paar neutrale servicewagens moet voldoende zijn.
...
en met deze aanvulling van Ernie ben ik het dan ook weer helemaal eens :like:
Om het dan helemaal tot een 'eerlijker' competitie terug te brengen: allemaal rijden met hetzelfde materiaal, Wat mij betreft zou het prestatie van de renner moeten zijn die het verschil maakt en niet (het geld van) de ploeg.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 05 dec 2018 16:56

rob74 schreef: 05 dec 2018 15:09 De vuelta en de giro etappes kennen andere profielen, en daar hebben ze ook oortjes, maar ook hele spannende eerste week etappes. Interessant kunnen etappes zeker worden, ook met oortjes. Leg een paar bulten in het begin en eind van de etappe en het is bijna gegarandeerg een leuke wedstrijd
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Tijdens de Giro van dit jaar waren er diverse relatief korte etappes met aan het eind een aankomst bergop. Deze etappes werden zonder uitzondering en bloc gereden waarbij de strijd pas ontbrandde 5km onder de top. Hetzelfde patroon als een vlakke etappe, alleen dan met een eindsprint in slowmotion...

Een bult aan het begin wordt meestal ook met een gesloten peloton genomen. Het enige verschil met een vlakke etappe is dat de vlucht van de dag iets meer kans heeft om weg te blijven, maar dat heeft weer te maken dat het klassement een andere waarde heeft dan etappewinst.

Het profwielrennen kan natuurlijk blijven navelstaren, maar wanneer kijkers zijn afgehaakt is het heel lastig om ze terug te halen. En die kijkers zijn wel de basis voor de inkomsten.

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 05 dec 2018 17:26

De Tukker schreef: 05 dec 2018 15:49
Om het dan helemaal tot een 'eerlijker' competitie terug te brengen: allemaal rijden met hetzelfde materiaal, Wat mij betreft zou het prestatie van de renner moeten zijn die het verschil maakt en niet (het geld van) de ploeg.
De discussie is niet om het eerlijker te doen zijn maar om de saaiheid te verminderen.
De topsport is tegenwoordig onderdeel van de amusementsindustrie. Het bieden van vermaak is komt op de eerste plaats. Het mag daarnaast ook "eerlijk" zijn maar dat heeft geen prioriteit.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 05 dec 2018 17:30

PassoEira schreef: 05 dec 2018 17:26 ...
De discussie is niet om het eerlijker te doen zijn maar om de saaiheid te verminderen.
De topsport is tegenwoordig onderdeel van de amusementsindustrie. Het bieden van vermaak is komt op de eerste plaats. Het mag daarnaast ook "eerlijk" zijn maar dat heeft geen prioriteit.
Dat meen je toch niet echt?
In dat geval zou ik slag- steek- en stootwapens willen toestaan. Wordt de amusementswaarde ook flink mee verhoogd :mrgreen:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 dec 2018 17:36

@detukker: tip van de dag: neem de berichten van PassoEira nooit al te serieus :roll: :?
Live fast; die young. mijn blog

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 05 dec 2018 18:46

De Tukker schreef: 05 dec 2018 15:49
Om het dan helemaal tot een 'eerlijker' competitie terug te brengen: allemaal rijden met hetzelfde materiaal, Wat mij betreft zou het prestatie van de renner moeten zijn die het verschil maakt en niet (het geld van) de ploeg.
Buiten tijdritten lijkt het verschil in materiaal mij vrijwel irrelevant voor het verloop van de koers. Goed, of je voor hoge of lage velgen kiest in etappe X of Y kan natuurlijk verschil maken, maar dat zal onder profploegen toch niet snel een geldkwestie zijn?

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 05 dec 2018 20:54

remmiedepemmie schreef: 05 dec 2018 16:56
rob74 schreef: 05 dec 2018 15:09 De vuelta en de giro etappes kennen andere profielen, en daar hebben ze ook oortjes, maar ook hele spannende eerste week etappes. Interessant kunnen etappes zeker worden, ook met oortjes. Leg een paar bulten in het begin en eind van de etappe en het is bijna gegarandeerg een leuke wedstrijd
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Tijdens de Giro van dit jaar waren er diverse relatief korte etappes met aan het eind een aankomst bergop. Deze etappes werden zonder uitzondering en bloc gereden waarbij de strijd pas ontbrandde 5km onder de top. Hetzelfde patroon als een vlakke etappe, alleen dan met een eindsprint in slowmotion...

Een bult aan het begin wordt meestal ook met een gesloten peloton genomen. Het enige verschil met een vlakke etappe is dat de vlucht van de dag iets meer kans heeft om weg te blijven, maar dat heeft weer te maken dat het klassement een andere waarde heeft dan etappewinst.

Het profwielrennen kan natuurlijk blijven navelstaren, maar wanneer kijkers zijn afgehaakt is het heel lastig om ze terug te halen. En die kijkers zijn wel de basis voor de inkomsten.
En jij denkt dat ze zonder oortjes opeens heel aanvallend gaan koersen in zo'n etappe? Het is niet meer dan een communicatiemiddel en zonder oortjes gaan ze wel op een andere manier communiceren. Als er al iets gaat veranderen, dan is het dat ze waarschijnlijk nog behoudender gaan koersen om op zeker geen risico's te lopen dat er iets geks gebeurt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 05 dec 2018 21:12

Karl66 schreef: 05 dec 2018 20:54 ...
En jij denkt dat ze zonder oortjes opeens heel aanvallend gaan koersen in zo'n etappe? Het is niet meer dan een communicatiemiddel en zonder oortjes gaan ze wel op een andere manier communiceren. Als er al iets gaat veranderen, dan is het dat ze waarschijnlijk nog behoudender gaan koersen om op zeker geen risico's te lopen dat er iets geks gebeurt.
Help me even ... als er geen oortjes zijn en er alleen neutrale matariaalwagens achter het peloton rijden, hoe kunnen rijders dan communiceren met hun ploegleiders?

Ik denk dat, als er geen communicatie met ploegleiders (in auto's vol met computers) mogelijk is, je alleen maar weet wie de eerste in de koers is, als je er zelf hard achteraan rijdt.
Zoals het nu gaat, op de meter precies weten hoe ver de koploper vooruit is en je op 60km voor de meet weet hoeveel harder je per minuut moet gaan fietsen om hem alsnog in te halen … ik vind dat niks met sport te maken hebben,
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie