Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Chinese kledij

hayes

hayes 25 nov 2018 20:54

Kwaliteit is van het lagere segment natuurlijk. Ze ademen net iets minder goed. Houden ietsje meer zweet vast.
Af en toe is de pasvorm niet perfect. Bij mij meestal de hals.
Ik vind ze vergelijkbaar met shirts van gangbare merken die je soms aan 40-60 euro kan kopen.

Ik heb Ali shirts, ik heb officiële teamshirts, ik heb wat Britse shirts.
Ik mix ze. En ik draag niet minder graag m'n Chinese.

bdw
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16

bdw 26 nov 2018 11:23

i-mac schreef: 24 nov 2018 12:58 Ik weet niet het zit in Nederland, maar in Belgie mag de douane blijkbaar niet zomaar een pakje openen. Ik denk dat alles gescand wordt, en bij twijfel wordt er contact opgenomen met de persoon aan wie het pakje wordt verstuurd. Dan wordt een factuur gevraagd. Bij het scannen zien ze in ieder geval niet of iets namaak,is of niet.

Ik heb ooit een factuur moeten mailen, en heb ik gemeld dat het ging om een gepersonaliseede koerstrui. Mijn pakje werd gewoon per post aan me bezorgd.

Vraag is of Rapha op deze strepen een trademark heeft. Adidas bijvoorbeeld heeft dat.
Ik weet niet of het nu ook nog zo is, maar een paar jaar geleden zijn er een paar pakjes van mij wel geopend geweest door de Belgische douane.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 nov 2018 13:14

Het is juist de taak van de douane de inhoud van pakketjes te controleren.
De douane mag uw (...) in beslag nemen in de volgende gevallen:

(...)
Er is een duidelijke inbreuk; inbreuk op veiligheidsmaatregelen, gezondheidsmaatregelen, economische maatregelen (namaak, verdovende middelen…)
(....)
bron:
https://financien.belgium.be/nl/douane_ ... ten/faq#q5
...

i-mac

i-mac 26 nov 2018 16:06

Ik heb al een paar keren een factuur moeten mailen, maar er werd voor zover ik weet, nog nooit een pakje geopend.

Het is idd de taak van de douane om pakjes te controleren. Maar ik denk niet dat ze alle pakjes die dezer dagen uit het verre oosten arriveren kunnen controleren.

HarrieD
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 feb 2018 18:56

HarrieD 28 nov 2018 23:05

Leuke discussie en de verschillende meningen over al dan niet namaak. Ik hoop niet dat ik de enige ben, maar Rapha associeer ik alleen maar met duur en cult en heeft ook niet mijn belangstelling als ik eens wat nieuws wil kopen. Ik weet dat ik het niet kan of wil betalen dus sla het merk (en nog wat andere "dure"merken over.
Zo heb ik dus tot vandaag ook niet geweten dat het onderhavige Spexcel shirt sterke gelijkenissen vertoont met een Rapha shirt. Ik zou 'm dus ook gekocht kunnen hebben als ik het mooi gevonden had.
Bij de Chinese aanbieders zie ik ook veel teamshirts en broekjes voor weinig. Dan is het wat sneller duidelijk.
Ik heb hier ook de term "Spexcel zooi" voorbij zien komen. Dat is dus tot nu toe niet mijn ervaring. Mijn geheel zwarte Spexcel winterjersey (volgens mij geen namaak) voldoet mij uitstekend. Lekker warm, winddicht en uitstekende pasvorm. Vriendelijk voor de portemonnee en ik draag het met plezier. Over de levensduur kan ik nog geen uitspraak doen.

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 29 nov 2018 10:51

Dat begrijp ik wel ja. Merken krijgen nu eenmaal een bepaald imago. Net zoals een (zwarte) VW Golf. Ook al zal het een prima auto zijn, voor een aantal mensen is het imago dat aan die auto kleeft een reden om hem niet te kopen. Of dus juist wel.
Dat Rapha persé duur is, klopt wat mij betreft niet. Als je in de sale koopt, of via Ebay, kost het niet meer dan Sportful of Castelli. En sale is er tegenwoordig meerdere keren per jaar. Als we weer even naar die high vis roze lange mouwen trui kijken: die kocht ik vorig jaar voor 75 euro bij Rapha. Dat was wel een redelijk spectaculaire prijs, maar soms heb je dat. Dan is hij dus ongeveer 3 keer zo duur als die Spexcel. Is hij dan ook 3 keer zo goed? Voor mij wel. Als ik een paar dagen lichtgewicht op pad ga, heb ik 1 trui aan en dankzij de merino kom ik nog redelijk fris ruikend in datzelfde shirt weer thuis. Ik draag eigenlijk al jaren bijna alleen maar merino, in en om het huis. Als je dat eenmaal gewend bent, is het echt heerlijk. Het is niet altijd goedkoop, maar het gaat lang mee. En bij de wat meer high end buitensportmerken zoals Icebreaker heb ik ook een iets geruster gevoel als het om werkomstandigheden en ecologische footprint gaat.

i-mac

i-mac 29 nov 2018 11:08

JC80 schreef: 29 nov 2018 10:51 En bij de wat meer high end buitensportmerken zoals Icebreaker heb ik ook een iets geruster gevoel als het om werkomstandigheden en ecologische footprint gaat.
Ecologisch? (merino komt voornamelijk uit Australië, waar het via Chinese veilingen de wereld rondgaat). Diervriendelijk?


https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... merinowol/
https://www.bontvoordieren.nl/australis ... verkregen/

Gewoon maar om aan te tonen dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Maar ik hoop dat Rapha zich wel aan de regels houdt.

Het is en blijft een moeilijk evenwichtsoefening ...

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 29 nov 2018 14:41

Dat is precies de reden dat ik merino en dons bij bedrijven koop in het wat hogere segment. Een bedrijf als Icebreaker kan het zich met z'n natuurminnende clientèle niet veroorloven om schapen onder slechte omstandigheden te houden. Je kunt bij Icebreaker zelfs zien waar 'jouw' schaap vandaan komt. Overigens lopen hun kuddes voornamelijk in Nieuw-Zeeland.

Daar staat dan weer tegenover dat polyester en polyamide relatief makkelijk te recyclen zijn. Een bedrijf als Patagonia doet dat al bijna twintig jaar (nog voordat we met z'n allen snapten dat we iets moeten doen om deze planeet enigszins leefbaar te houden). Icebreaker recyclet nu bijvoorbeeld 'onbruikbare' stukjes wol in hun merinoloft, een soort wollen equivalent van de donsjas. Wat dons betreft: dat blijft een lastig iets. Ook daarvoor geldt dat ik iets koop uit het hogere segment, zodat het lang meegaat en niet de planeet te veel/vaak hoeft te worden uitgeknepen voor mijn behoefte aan een warme nacht.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 29 nov 2018 15:53

HarrieD schreef: 28 nov 2018 23:05
Zo heb ik dus tot vandaag ook niet geweten dat het onderhavige Spexcel shirt sterke gelijkenissen vertoont met een Rapha shirt. Ik zou 'm dus ook gekocht kunnen hebben als ik het mooi gevonden had.
...
+1
Ik heb ook geen flauw benul van welke merken er allemaal op de markt zijn en de vormgeving van al hun collecties. Je kunt in alle redelijkheid ook niet van een consument verwachten dat die eerst uitvoerig onderzoekt wat er op de markt is alvorens hij/zij bij Ali of een van z'n collega's kijkt en dan ook nog eens uitvoerig na gaat of een kledingstuk lijkt op een van de gevestigde merken.

Wat de kwaliteit betreft, dat HOEFT niet per se minder te zijn. Bovendien … als ik in mijn kleding kijk van Craft, Gore, Brooks of Perl Izumi, dan staat daar zonder uitzondering in: Made in China, Vietnam, of Malaysia.
En ja, ik snap ook wel dat de Chinezen zich niets aantrekken van auteurs- en merkenrechten. Maar dat alleen verklaart niet het exorbitante prijsverschil.
Dus ik snap ook dat mensen hun spullen (in eerste instantie) bij Ali kopen. Als je een tijdje met die kleding heb gelopen, ga je toch wel verschillen ontdekken en een volgende keer wil je 'het echte spul'.

En … omdat het VK niet bij Europa wil horen, hoef ik geen kleding meer die daar vandaan komt. Om over spullen/kleding uit de VS nog maar te zwijgen :lol: :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 05 dec 2018 22:04

Afbeelding
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 05 dec 2018 22:37

Die is wel echt geniaal zeg :)

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 05 dec 2018 22:52

Leuk, maar ik zou het niet dragen
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

Plaats reactie