Trainen in de winter
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Jazeker, te warme kleding zorgt ervoor dat je te veel gaat zweten, nat wordt en dus weer afkoelt. Vooral aan het einde van je rit, met stoplichten of als je tegen de wind in rijdt.
Met dit weer heb ik lang ondershirt aan en een jack dat aan de voorzijde windstopper is. 4seasons broek en beenstukken. Waterdichte schoenen (fizik R5) of hoesjes. Had gewone handschoenen aan, kan mijn winterhandenschoenen niet vinden
Vanochtend met 2 graden, kwartier nodig om warm te rijden, na half uur heerlijk op temperatuur door de bossen. Maar na 2 uur fietsen nog 10 kilometer door de weilanden en in de stad enkele keren stilstand voor het rode licht en je komt koud thuis.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Luchtweerstand is gewoon veel groter in de winter, doordat de koude lucht veel dikker is dan warme lucht. 30 graden temperatuurverschil geeft 10% luchtweerstand verschil. Dus van 30 km/h ga je al snel terug naar ergens in de 27 km/h. Dan vang je nog wat extra wind doordat een jack toch nooit zo strak afkleed als een shirt.
Verder zal de vorm bij de meeste er ook niet beter op worden deze maanden.
Verder zal de vorm bij de meeste er ook niet beter op worden deze maanden.
Deze morgen 80km gefietst met 1100 hm.devriesman schreef: ↑25 nov 2018 16:20Jazeker, te warme kleding zorgt ervoor dat je te veel gaat zweten, nat wordt en dus weer afkoelt. Vooral aan het einde van je rit, met stoplichten of als je tegen de wind in rijdt.
Met dit weer heb ik lang ondershirt aan en een jack dat aan de voorzijde windstopper is. 4seasons broek en beenstukken. Waterdichte schoenen (fizik R5) of hoesjes. Had gewone handschoenen aan, kan mijn winterhandenschoenen niet vinden
Vanochtend met 2 graden, kwartier nodig om warm te rijden, na half uur heerlijk op temperatuur door de bossen. Maar na 2 uur fietsen nog 10 kilometer door de weilanden en in de stad enkele keren stilstand voor het rode licht en je komt koud thuis.
Thermo met lange mouwen, zomershort korte mouwen en windstopper.
Was 60 km intensief (alle hm in dat stuk en weinig recup).
Kreeg het redelijk warm en had het moeilijker dan anders.
Is mijn eerste winter waarbij ik doorriij en nog wat zoekende.
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
fgrs schreef: ↑25 nov 2018 18:41Je krijgt vanzelf ervaring.devriesman schreef: ↑25 nov 2018 16:20Deze morgen 80km gefietst met 1100 hm.
Thermo met lange mouwen, zomershort korte mouwen en windstopper.
Was 60 km intensief (alle hm in dat stuk en weinig recup).
Kreeg het redelijk warm en had het moeilijker dan anders.
Is mijn eerste winter waarbij ik doorriij en nog wat zoekende.
Nadeel van een rit met veel hm is dat je in de klim warm wordt en vervolgens in de afdaling enorm afkoelt.
Heb bij winterritten naar de Posbank daar flink last van. Zeker als het ook nog mistig is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik vind dat kleding met windstopper stof en zelfs de duurdere zogenaamd ademende membranen toch al snel broeierig worden bij een stevige inspanning. Het houdt de wind vast en zeker van je lijf maar het ventileert eigenlijk maar heel beperkt.
Ik verkies bij droog weer 2 shirts met lange mouwen en daaronder dan nog 1 of 2 onderhemdjes a la Craft of Odlo (zonder windstopper). Dat is zeker voldoende voor de huidige temperaturen en het voelt nooit klam aan.
Ik verkies bij droog weer 2 shirts met lange mouwen en daaronder dan nog 1 of 2 onderhemdjes a la Craft of Odlo (zonder windstopper). Dat is zeker voldoende voor de huidige temperaturen en het voelt nooit klam aan.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het was vandaag 4 graden, lijkt mij toch wel koud genoeg voor winterkleding? Of is het bij jou pas winter vanaf -5
In een jack zit een rits, als je het te warm hebt trek je die open. Doe je er een bodywarmer overheen dan kun je aardig spelen met de ventilatie zodat je je temperatuur kunt reguleren.
In een jack zit een rits, als je het te warm hebt trek je die open. Doe je er een bodywarmer overheen dan kun je aardig spelen met de ventilatie zodat je je temperatuur kunt reguleren.
In de kou verbrand je 2x keer zoveel energie om warm te blijven. Vergeet niet dat je HOOFD het belangrijkste onderdeel van je lichaam is waar je het meeste door afkoelt. Kun je wel winstopper jack hebben etc, maar als je hoofd afkoelt dan gaat je lichaam stoken. Met dan weer oververhitting in je jack en broek.
Dus ja logisch dat je 's winters met hetzelfde vermogen minder hard rijdt, want je lichaam gebruikt een groot gedeelte van de energie voor je c.v. installatie.
Ik vind 's winters rijden niet echt lekker; heb het snel te broeierig onder mijn winstopper jack en koel daardoor weer te snel af. Bij een lange rit gaat mijn temperatuur op en neer.
Dus ja logisch dat je 's winters met hetzelfde vermogen minder hard rijdt, want je lichaam gebruikt een groot gedeelte van de energie voor je c.v. installatie.
Ik vind 's winters rijden niet echt lekker; heb het snel te broeierig onder mijn winstopper jack en koel daardoor weer te snel af. Bij een lange rit gaat mijn temperatuur op en neer.
Wat ik raar vind is dat mijn hartslag zo hoog is in de winter.. Of ik ben meer uit vorm doordat ik altijd maar korte ritjes kan doen..
Aan 25km/h gemiddeld een gemiddelde hartslag van 158 terwijl ik in de zomer 140 kan aanhouden op 28km/h.
En dan nog regelmatig lek rijden, worden leuke maanden.
Aan 25km/h gemiddeld een gemiddelde hartslag van 158 terwijl ik in de zomer 140 kan aanhouden op 28km/h.
En dan nog regelmatig lek rijden, worden leuke maanden.