Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen in de winter

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 25 nov 2018 13:31

Kun je in de winter ook té warm krijgen door je kleding waardoor je minder goed fietst?

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 25 nov 2018 13:41

Ik zie veel mensen in de winter, ook vandaag weer, in omvang toenemen door al die laagjes kleding. Dus imho meer lucht weerstand.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 25 nov 2018 16:20

fgrs schreef: 25 nov 2018 13:31 Kun je in de winter ook té warm krijgen door je kleding waardoor je minder goed fietst?
Jazeker, te warme kleding zorgt ervoor dat je te veel gaat zweten, nat wordt en dus weer afkoelt. Vooral aan het einde van je rit, met stoplichten of als je tegen de wind in rijdt.
Met dit weer heb ik lang ondershirt aan en een jack dat aan de voorzijde windstopper is. 4seasons broek en beenstukken. Waterdichte schoenen (fizik R5) of hoesjes. Had gewone handschoenen aan, kan mijn winterhandenschoenen niet vinden 😞

Vanochtend met 2 graden, kwartier nodig om warm te rijden, na half uur heerlijk op temperatuur door de bossen. Maar na 2 uur fietsen nog 10 kilometer door de weilanden en in de stad enkele keren stilstand voor het rode licht en je komt koud thuis.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 nov 2018 18:07

Luchtweerstand is gewoon veel groter in de winter, doordat de koude lucht veel dikker is dan warme lucht. 30 graden temperatuurverschil geeft 10% luchtweerstand verschil. Dus van 30 km/h ga je al snel terug naar ergens in de 27 km/h. Dan vang je nog wat extra wind doordat een jack toch nooit zo strak afkleed als een shirt.

Verder zal de vorm bij de meeste er ook niet beter op worden deze maanden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 nov 2018 18:13

fgrs schreef: 25 nov 2018 13:31 Kun je in de winter ook té warm krijgen door je kleding waardoor je minder goed fietst?
Kleden naar intensiteit ritduur en gevoelstemperatuur.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 25 nov 2018 18:41

devriesman schreef: 25 nov 2018 16:20
fgrs schreef: 25 nov 2018 13:31 Kun je in de winter ook té warm krijgen door je kleding waardoor je minder goed fietst?
Jazeker, te warme kleding zorgt ervoor dat je te veel gaat zweten, nat wordt en dus weer afkoelt. Vooral aan het einde van je rit, met stoplichten of als je tegen de wind in rijdt.
Met dit weer heb ik lang ondershirt aan en een jack dat aan de voorzijde windstopper is. 4seasons broek en beenstukken. Waterdichte schoenen (fizik R5) of hoesjes. Had gewone handschoenen aan, kan mijn winterhandenschoenen niet vinden 😞

Vanochtend met 2 graden, kwartier nodig om warm te rijden, na half uur heerlijk op temperatuur door de bossen. Maar na 2 uur fietsen nog 10 kilometer door de weilanden en in de stad enkele keren stilstand voor het rode licht en je komt koud thuis.
Deze morgen 80km gefietst met 1100 hm.
Thermo met lange mouwen, zomershort korte mouwen en windstopper.
Was 60 km intensief (alle hm in dat stuk en weinig recup).
Kreeg het redelijk warm en had het moeilijker dan anders.
Is mijn eerste winter waarbij ik doorriij en nog wat zoekende.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 25 nov 2018 19:27

fgrs schreef: 25 nov 2018 18:41
devriesman schreef: 25 nov 2018 16:20
fgrs schreef: 25 nov 2018 13:31 Kun je in de winter ook té warm krijgen door je kleding waardoor je minder goed fietst?
Deze morgen 80km gefietst met 1100 hm.
Thermo met lange mouwen, zomershort korte mouwen en windstopper.
Was 60 km intensief (alle hm in dat stuk en weinig recup).
Kreeg het redelijk warm en had het moeilijker dan anders.
Is mijn eerste winter waarbij ik doorriij en nog wat zoekende.
Je krijgt vanzelf ervaring.
Nadeel van een rit met veel hm is dat je in de klim warm wordt en vervolgens in de afdaling enorm afkoelt.
Heb bij winterritten naar de Posbank daar flink last van. Zeker als het ook nog mistig is.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 nov 2018 19:56

Ik vind dat kleding met windstopper stof en zelfs de duurdere zogenaamd ademende membranen toch al snel broeierig worden bij een stevige inspanning. Het houdt de wind vast en zeker van je lijf maar het ventileert eigenlijk maar heel beperkt.
Ik verkies bij droog weer 2 shirts met lange mouwen en daaronder dan nog 1 of 2 onderhemdjes a la Craft of Odlo (zonder windstopper). Dat is zeker voldoende voor de huidige temperaturen en het voelt nooit klam aan.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 nov 2018 20:52

Het was vandaag 4 graden, lijkt mij toch wel koud genoeg voor winterkleding? Of is het bij jou pas winter vanaf -5 ;)

In een jack zit een rits, als je het te warm hebt trek je die open. Doe je er een bodywarmer overheen dan kun je aardig spelen met de ventilatie zodat je je temperatuur kunt reguleren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 25 nov 2018 21:15

In de kou verbrand je 2x keer zoveel energie om warm te blijven. Vergeet niet dat je HOOFD het belangrijkste onderdeel van je lichaam is waar je het meeste door afkoelt. Kun je wel winstopper jack hebben etc, maar als je hoofd afkoelt dan gaat je lichaam stoken. Met dan weer oververhitting in je jack en broek.

Dus ja logisch dat je 's winters met hetzelfde vermogen minder hard rijdt, want je lichaam gebruikt een groot gedeelte van de energie voor je c.v. installatie.

Ik vind 's winters rijden niet echt lekker; heb het snel te broeierig onder mijn winstopper jack en koel daardoor weer te snel af. Bij een lange rit gaat mijn temperatuur op en neer.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 25 nov 2018 21:25

Wat ik raar vind is dat mijn hartslag zo hoog is in de winter.. Of ik ben meer uit vorm doordat ik altijd maar korte ritjes kan doen..

Aan 25km/h gemiddeld een gemiddelde hartslag van 158 terwijl ik in de zomer 140 kan aanhouden op 28km/h.

En dan nog regelmatig lek rijden, worden leuke maanden.

delus1
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:27

delus1 25 nov 2018 21:54

Goede reacties. Mijn eerste winter en goed te horen dat ik niet de enige ben waarbij het vermogen behoorlijk afgenomen is door de kou/luchtweerstand.

Plaats reactie