Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Koersfiets overnemen

zeddleppelin
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 okt 2018 09:16

zeddleppelin 07 nov 2018 10:06

Vernomen uit zeer goede bron (lees: de schoonbroer van een kopman uit een ProTourteam): neem nooit een wedstrijd- of reservefiets over van een prof, die kaders zijn na één seizoen afgeleefd (zelfs voor een amateur merkbaar).
De eerste categorie gezien de wattages die getrapt worden tijdens wedstrijden en schokken die niet vermeden kunnen worden, dit in combinatie met het aantal kilometers dat ermee gereden wordt.
De tweede categorie omdat die fietsen die op het dak staan van de wagen zo mogelijks nog meer afzien (hetgeen ook blijkt als je die ploegleiders ziet rijden, ik zou persoonlijk ook geen ploegauto willen overnemen): een tak hier, van links naar rechts zwiepen,...

Wat hij wel kon 'aanraden' was een trainingsfiets, men rijdt daar rustiger mee en het aantal kilometers valt al bij al nog mee.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 nov 2018 10:45

zeddleppelin schreef: 07 nov 2018 10:06 Vernomen uit zeer goede bron (lees: de schoonbroer van een kopman uit een ProTourteam): neem nooit een wedstrijd- of reservefiets over van een prof, die kaders zijn na één seizoen afgeleefd (zelfs voor een amateur merkbaar).
De eerste categorie gezien de wattages die getrapt worden tijdens wedstrijden en schokken die niet vermeden kunnen worden, dit in combinatie met het aantal kilometers dat ermee gereden wordt.
De tweede categorie omdat die fietsen die op het dak staan van de wagen zo mogelijks nog meer afzien (hetgeen ook blijkt als je die ploegleiders ziet rijden, ik zou persoonlijk ook geen ploegauto willen overnemen): een tak hier, van links naar rechts zwiepen,...

Wat hij wel kon 'aanraden' was een trainingsfiets, men rijdt daar rustiger mee en het aantal kilometers valt al bij al nog mee.
Sorry hoor, maar wat een gelul, een carbonframe kun je niet afleven. Carbon is niet verouderingsgevoelig en ook van zwiepen op de auto wordt het Carbon niet slechter. Reeds meerder malen zijn oude gebruikte frames gemeten op stijfheid en die is niet afgenomen na 5 jaar tov een nieuw frame. Bedenkingen kun je hebben over dingen die kunnen slijten, maar beslist niet over het frame. En dat je familie bent van een renner zegt niets over het verstand dat je hebt van fietsen. (Ik ken zelfs protour renners zelf die geen enkel verstand hebben van de fiets waar ze op rijden).
Ach, ik zeg ook maar wat

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 07 nov 2018 10:59

Wat zijn we lief voor elkaar!

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 07 nov 2018 11:03

Krassen ofzo misschien?
Evt slijtage / beschadigingen aan de aandrijving (als die er nog op zit), maar frame zelf zal idd moeilijk gaan lijkt me

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4517
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 07 nov 2018 11:10

een koersfiets op een dak van een auto die tussen de 30 en 80 achter het peloton aanrijdt, moet toch niet zo problematisch zijn... ik zie met enige regelmaat koersfietsen op het dak van auto's die 130 rijden op de snelweg.

zeddleppelin
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 okt 2018 09:16

zeddleppelin 07 nov 2018 11:25

ophetkantje schreef: 07 nov 2018 10:45
zeddleppelin schreef: 07 nov 2018 10:06 Vernomen uit zeer goede bron (lees: de schoonbroer van een kopman uit een ProTourteam): neem nooit een wedstrijd- of reservefiets over van een prof, die kaders zijn na één seizoen afgeleefd (zelfs voor een amateur merkbaar).
De eerste categorie gezien de wattages die getrapt worden tijdens wedstrijden en schokken die niet vermeden kunnen worden, dit in combinatie met het aantal kilometers dat ermee gereden wordt.
De tweede categorie omdat die fietsen die op het dak staan van de wagen zo mogelijks nog meer afzien (hetgeen ook blijkt als je die ploegleiders ziet rijden, ik zou persoonlijk ook geen ploegauto willen overnemen): een tak hier, van links naar rechts zwiepen,...

Wat hij wel kon 'aanraden' was een trainingsfiets, men rijdt daar rustiger mee en het aantal kilometers valt al bij al nog mee.
Sorry hoor, maar wat een gelul, een carbonframe kun je niet afleven. Carbon is niet verouderingsgevoelig en ook van zwiepen op de auto wordt het Carbon niet slechter. Reeds meerder malen zijn oude gebruikte frames gemeten op stijfheid en die is niet afgenomen na 5 jaar tov een nieuw frame. Bedenkingen kun je hebben over dingen die kunnen slijten, maar beslist niet over het frame. En dat je familie bent van een renner zegt niets over het verstand dat je hebt van fietsen. (Ik ken zelfs protour renners zelf die geen enkel verstand hebben van de fiets waar ze op rijden).
Ieder zijn gedacht.
Als de prof zelf zegt niet zijn eigenlijk betere fiets niet te willen verkopen (lees: bijna weggeven) omdat hij meent dat de kwaliteit volgens hem niet goed is, wie ben ik om dat in twijfel te gaan trekken? Ik rijd geen 20.000 km per jaar, dus ik kan het ook niet voelen. Maar ik rij wel genoeg kilometer per jaar met mijn wagen om te merken wanneer er iets aan scheelt (al is het maar iets miniems). Ik vermoed dus dat de prof in kwestie, die zijn fiets door en door kent, het ook wel zal merken.
Bovendien zal er misschien een val hier en daar in gecalculeerd zijn.
Ik stel mij luidop de vraag waarom de fietsen dan verkocht worden op het einde van het seizoen en niet gewoon herspoten (als er al een nieuwe kleurstelling is)?

En fietsen die op de snelweg worden vervoerd of fietsen bovenop een dak van een ploegwagen die in pakweg Parijs-Roubaix rijdt en die constant moet remmen en optrekken, obstakels moet ontwijken, er is daar wel een verschil in... Cfr. mijn verwijzing naar de ploegwagens, men rijdt er ook geen jaren mee omwille van het feit dat die wagens gewoon opgereden worden.

Bezorg je eens de link van de studies (uiteraard niet van een fabrikant) waarin dat staat van de eeuwigdurende kwaliteit van carbon?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 nov 2018 11:32

dat een ploegleidersauto afgeragd wordt, dat snap ik en wil ik wel geloven. Maar de fietsen op het dak krijgen daar niet veel van mee toch? Die staan netjes vast, en de momenten die erop komen doordat de auto slingerbewegingen maakt vallen echt in het niet ten opzichte van de fietser die 100 maal per minuut de fiets eerst links dan rechts belast.
krassen van boomtakken geloof ik wel. Daar kan een ploegleider echt niet om uitkijken. Dus dan is het, zoals met alle 2e hands spullen, je moet niet blind kopen en altijd flink inspecteren. Vervolgens voor jezelf de afweging maken tussen de (lage) prijs en hetgeen aangeboden wordt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 nov 2018 11:33

De link heb ik zo niet, Tour heeft het al een paar keer gedaan en volgens mij heeft ook fiets het een keer gemeten. Carbon wordt gewoon niet slapper, hoef je ook niet op een fiets te testen geldt voor alle carbon ook bijvoorbeeld in formule 1, daar wordt ook niet vervangen van Carbon, omdat het slapper zou zijn geworden.
En kapot frame is een kapot frame, (door val of hoe dan ook) dat is een heel ander verhaal en als een frame gescheurd is voelt een prof dat waarschijnlijk wel, een ander misschien ook, Dat is ook wat ik eerder zei, het risico van tweedehands is gelijk wel of niet een ex-prof fiets.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 nov 2018 19:46

zeddleppelin schreef: 07 nov 2018 11:25
Ik stel mij luidop de vraag waarom de fietsen dan verkocht worden op het einde van het seizoen en niet gewoon herspoten (als er al een nieuwe kleurstelling is)?
Misschien omdat elk jaar nieuwe modellen uitkomen en die gepromoot moeten worden? :mrgreen: ;)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 09 nov 2018 10:15

Iedereen moet kopen waar hij/zij zich goed bij voelt.

Eigenlijk zou gebruikt prof materiaal nooit op de markt moeten komen. Kopers denken dat ze hetzelfde kopen als een consumentenversie maar blijken later een afwijkend model/prototype/aangepast model te kopen (bovendien levert elk probleem negatieve publiciteit op voor het betreffende merk terwijl dit niet geheel terecht is)
Afgezien van het feit dat carbon een mooi materiaal is maar je aan de buitenkant gewoon niet kan zien of iets netjes is behandeld of dat het meerdere crashes heeft overleefd en enkel optisch nog op orde is.

Gezien de prijzen waarvoor ex prof materiaal voor weggaat kun je wel wat vraagtekens zetten.

Paar aandachtpunten (op basis van mijn ervaring)

Lak van proffietsen is vaak veel minder houdbaar dan die voor de reguliere markt. Zeker de matte laksoorten hebben totaal geen hechting en zijn niet uv bestendig. recent een partij recente prof frames gezien die vol zak met zakkers en waar de lak bijna vanaf kon blazen (maar op 10 meter afstand was het nog wel acceptabel).

De slechtste frames krijgen voor verkoop nog een lakbeurtje en worden verkocht als "reserve frames". Mp staat er vol mee en vaak zijn dit gewoon bedrijven die ze aanbieden.

Bij afgemonteerde fietsen is het oppassen, mechaniciëns van ploegen zijn zeker niet zo goed als algemeen gedacht en dat in combinatie met haastwerk schep een stabiele basis voor veel ellende.

Prof fietsen hebben geen serienummers en dus geen fabrieksgarantie (is een gegeven maar wel eentje die je mee moet nemen)

Alles heeft zijn prijs maar met wat shoppen en genoegen nemen met een overjarig model koop je vaak een betere fiets dan iets wat door een profploeg is afgedankt.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 09 nov 2018 11:49

ophetkantje schreef: 07 nov 2018 11:33 De link heb ik zo niet, Tour heeft het al een paar keer gedaan en volgens mij heeft ook fiets het een keer gemeten. Carbon wordt gewoon niet slapper, hoef je ook niet op een fiets te testen geldt voor alle carbon ook bijvoorbeeld in formule 1, daar wordt ook niet vervangen van Carbon, omdat het slapper zou zijn geworden.
(...)
Carbon heeft van nature een hekel aan zonlicht, dus aan zonlicht blootgesteld carbon (slechte/beschadigde lak) veroudert op den duur wel. Maar, net zoals met de inherente metaalmoeheid waar alle aluminium frames *ooit* last van gaan hebben, is het maar de vraag of dat binnen 100 jaar relevant is.

Aan de andere kant, om aan te tonen dat carbon na X tijd in gebruik nog goed is, lijkt mij een sterkte-test (veel) relevanter dan een stijfheids-test. Helaas is een sterkte test normaliter destructief, dus ik snap dat ze die niet graag doen...

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 09 nov 2018 19:27

sharkman113 schreef: 09 nov 2018 10:15 Iedereen moet kopen waar hij/zij zich goed bij voelt.

Eigenlijk zou gebruikt prof materiaal nooit op de markt moeten komen. Kopers denken dat ze hetzelfde kopen als een consumentenversie maar blijken later een afwijkend model/prototype/aangepast model te kopen (bovendien levert elk probleem negatieve publiciteit op voor het betreffende merk terwijl dit niet geheel terecht is)
Afgezien van het feit dat carbon een mooi materiaal is maar je aan de buitenkant gewoon niet kan zien of iets netjes is behandeld of dat het meerdere crashes heeft overleefd en enkel optisch nog op orde is.

Gezien de prijzen waarvoor ex prof materiaal voor weggaat kun je wel wat vraagtekens zetten.

Paar aandachtspunten (op basis van mijn ervaring)

Lak van proffietsen is vaak veel minder houdbaar dan die voor de reguliere markt. Zeker de matte laksoorten hebben totaal geen hechting en zijn niet uv bestendig. recent een partij recente prof frames gezien die vol zat met zakkers en waar je de lak er bijna vanaf kon blazen (maar op 10 meter afstand was het nog wel acceptabel).

De slechtste frames krijgen voor verkoop nog een lakbeurtje en worden verkocht als "reserve frames". Mp staat er vol mee en vaak zijn het gewoon bedrijven die ze aanbieden.

Bij afgemonteerde fietsen is het oppassen, mechaniciëns van ploegen zijn zeker niet zo goed als algemeen gedacht en dat in combinatie met haastwerk schept een stabiele basis voor veel ellende.

Prof fietsen hebben geen serienummers en dus geen fabrieksgarantie (is een gegeven maar wel eentje die je mee moet nemen)

Alles heeft zijn prijs maar met wat shoppen en genoegen nemen met een overjarig model koop je vaak een betere fiets dan iets wat door een profploeg is afgedankt.

Plaats reactie