Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Overschoenen: Warm en waterdicht

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 05 mar 2018 21:32

Shimano S3000R. Mijn favoriete overschoenen in koude en natte omstandigheden.

Blijkbaar is er nu een opvolger, de S3100R (mooier qua design). De 3000R kan je nu wel voor een zacht prijsje online kopen.

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 06 nov 2018 07:23

Hallo! Mijn huidige overschoenen zijn zowel aan de linkervoet als aan de rechtervoet aan de binnenkant van de enkel beschadigd. Waarschijnlijk door af en toe tegen m'n crank te schuren (al voel ik dit niet tijdens het fietsen). Maar bestaan er misschien overschoenen met een extra bescherming op die plaats? Want anders vrees ik dat als ik eventueel nieuwe overschoenen zou kopen dat deze ook redelijk snel beschadigd zullen zijn.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 06 nov 2018 07:50

Pallieter schreef: 06 nov 2018 07:23 Hallo! Mijn huidige overschoenen zijn zowel aan de linkervoet als aan de rechtervoet aan de binnenkant van de enkel beschadigd. Waarschijnlijk door af en toe tegen m'n crank te schuren (al voel ik dit niet tijdens het fietsen). Maar bestaan er misschien overschoenen met een extra bescherming op die plaats? Want anders vrees ik dat als ik eventueel nieuwe overschoenen zou kopen dat deze ook redelijk snel beschadigd zullen zijn.
Denk niet dat dat bestaat, maar je kunt je q factor iets vergroten door je schoenplaatjes wat naar binnen te zetten onder je schoenen. Dan zouden je overschoenen vrij moeten komen.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 06 nov 2018 08:47

Stoffa schreef: 06 nov 2018 07:50
Pallieter schreef: 06 nov 2018 07:23 Hallo! Mijn huidige overschoenen zijn zowel aan de linkervoet als aan de rechtervoet aan de binnenkant van de enkel beschadigd. Waarschijnlijk door af en toe tegen m'n crank te schuren (al voel ik dit niet tijdens het fietsen). Maar bestaan er misschien overschoenen met een extra bescherming op die plaats? Want anders vrees ik dat als ik eventueel nieuwe overschoenen zou kopen dat deze ook redelijk snel beschadigd zullen zijn.
Denk niet dat dat bestaat, maar je kunt je q factor iets vergroten door je schoenplaatjes wat naar binnen te zetten onder je schoenen. Dan zouden je overschoenen vrij moeten komen.
@Stoffa Wat is belangrijker; dat je overschoenen heel blijven of dat je voeten goed op je pedaal staan?

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 06 nov 2018 09:26

alliance_0 schreef: 06 nov 2018 08:47
Stoffa schreef: 06 nov 2018 07:50
Pallieter schreef: 06 nov 2018 07:23 Hallo! Mijn huidige overschoenen zijn zowel aan de linkervoet als aan de rechtervoet aan de binnenkant van de enkel beschadigd. Waarschijnlijk door af en toe tegen m'n crank te schuren (al voel ik dit niet tijdens het fietsen). Maar bestaan er misschien overschoenen met een extra bescherming op die plaats? Want anders vrees ik dat als ik eventueel nieuwe overschoenen zou kopen dat deze ook redelijk snel beschadigd zullen zijn.
Denk niet dat dat bestaat, maar je kunt je q factor iets vergroten door je schoenplaatjes wat naar binnen te zetten onder je schoenen. Dan zouden je overschoenen vrij moeten komen.
@Stoffa Wat is belangrijker; dat je overschoenen heel blijven of dat je voeten goed op je pedaal staan?
Je reactie mag iets minder pedant wat mij betreft. Voor het gros van de mensen geldt dat ze het niet of nauwelijks zouden merken als ze hun q factor iets vergroten.
Sterker nog, veelal duidt het niet kunnen gebruiken van overschoenen zonder dat deze tegen de crank aanlopen op een niet correcte montage van de plaatjes. In principe zouden overschoenen namelijk gewoon zonder dit fenomeen moeten worden kunnen gebruikt. Of dit voor Pallieter geldt kan ik natuurlijk ook niet ruiken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 nov 2018 14:48

Pallieter schreef: 06 nov 2018 07:23 .............;Maar bestaan er misschien overschoenen met een extra bescherming op die plaats? Want anders vrees ik dat als ik eventueel nieuwe overschoenen zou kopen dat deze ook redelijk snel beschadigd zullen zijn.
Bekijk het langs de positieve kant.
Mogelijk is je crank nu nog mooi :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 nov 2018 17:15

Ik gebruikte altijd die van Shimano. Heb nu gewoon winterschoenen (Northwave) gekocht, een stuk comfortabeler, warmer en droger. 1 van de beste aankopen van de afgelopen jaren (ik heb een paar voor op de koersfiets en een paar voor op de MTB/crosser)

Over vergroten van de q-factor, Shimano heeft pedalen met een 4mm langere as, rijd ik al jaren mee, erg aangenaam (voor mij)
Je kan ook 2 rondellen van 2mm over de schroefdraad doen, daar heb ik ook een tijd mee gereden.
Afbeelding

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 06 nov 2018 17:22

In het slechtste geval moet ik maar een iQ2 vermogensmeter aanschaffen. :D

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 nov 2018 17:23

+1 voor winterschoenen. Overschoenen is toch een suboptimale oplossing heb ik gemerkt. Met ringetjes zou ik een beetje oppassen; als je pedaal niet ver genoeg in je crank schroeft zou je de schroefdraad wel eens kunnen slopen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 nov 2018 18:44

Pallieter schreef: 06 nov 2018 17:22 In het slechtste geval moet ik maar een iQ2 vermogensmeter aanschaffen. :D
Perfecte excuus :winkthumb: :mrgreen:
53x11 schreef: 06 nov 2018 17:23 +1 voor winterschoenen. Overschoenen is toch een suboptimale oplossing heb ik gemerkt. Met ringetjes zou ik een beetje oppassen; als je pedaal niet ver genoeg in je crank schroeft zou je de schroefdraad wel eens kunnen slopen
Bij Shimano pedalen is dit geen probleem.
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 06 nov 2018 21:34

Zeer tevreden van Pro Tarmac, Geen idee of deze in de handel nog beschikbaar zijn.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 07 nov 2018 21:39

Kiekeboe schreef: 23 feb 2018 10:53 GripGrab Arctic of Arctic X
+1 Heb ik ook. Omdat ik altijd last van koude voeten heb en enige overschoenen heb gehad (Pro, BBB, Sealskins) bevallen deze mij het beste qua warmte. Water is idd een dingetje omdat dit van bovenaf in je overschoen sijpelt. De Beenwarmer neemt vaak water op en laat dit in de schoen achter.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie