Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Starten met lange afstanden fietsen

Tsparrow
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2018 10:36

Tsparrow 06 nov 2018 10:46

Hallo Allemaal,

Ik ben Tessa en ik ben gek op fietsen. Vroeger fietste ik dagelijks naar mijn middelbare school (11 km) en tegenwoordig fiets ik 4 keer in de week 11 km naar mijn werk.

Het lijkt mij geweldig om op mijn eigen kracht een enorm lange afstand te fietsen, dit is al jaren een droom van mij. Samen met een vriend heb ik afgesproken om in de zomer naar het zwarte woud te fietsen (ongeveer 75 km per dag) We hebben samen al een keer 55 kilometer gefietst en dit ging erg goed, na 3 kilometer kreeg ik al een klapband maar met het huren van een OV fiets hebben wij de 55 aangetikt met een gemiddelde snelheid van 20 km/h.

Gisteren ben ik naar de Decathlon gegaan om te kijken voor een geschikte fiets. Mijn budget is niet erg groot, maar volgens mij fietst alles beter dan een OV fiets (of mijn eigen "normale" fiets). Door een medewerker is mij de B'Twin Hybridefiets Riverside 500 aangeraden. Ik zou op de fiets nog verlichting, een bel, spatborden en een standaard bevestigen. (Met onze rit naar Duitsland een bagagedrager met eventueel fietstassen)

Ik zou hierover graag jullie mening willen horen, gezien ik nog geen verstand heb van fietsen.

Groetjes Tessa

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 06 nov 2018 12:10

Hallo Tessa, ik raad je aan te kijken op het forum van wereldfietser.nl . Daar zitten meer mensen die verstand hebben van meerdaagse fietstochten. In jouw geval zou ik eens op marktplaats of bij de fietsenmaker kijken naar een tweedehands Koga-Miyata met voldoende versnellingen, daar zijn er genoeg van doordat een generatie aan het overstappen is op de elektrische fiets, en dat heb je iets wat kwalitatief beter is dan Decathlon (waar ik overigens niks tegen heb).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 nov 2018 13:35

Naar het Schwarzwald kan via de Rijnfietsroute en die kun je met iedere fiets met versnellingen wel fietsen. Wil je ook de bergen in dan heb je beter materiaal nodig.

Een fiets van 250 euro met verende voorvork is vragen om ellende. Dan liever wat langzamer op een OV fiets.

Tweedehands is de beste optie maar houd er rekening mee dat een tweedehandsje voor datzelfde bedrag nog het één en ander aan onderhoud nodig heeft. Daarentegen zitten de spatborden, verlichting en bagagedrager er al wel op met een beetje geluk.
Doe je dat onderhoudt zelf (samen met die vriend), dan leer je nog eens iets zodat je ook bij pech je lange tocht meestal goedkoop kunt voortzetten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 06 nov 2018 13:56

Mooi plan! Gewoon doen.

Kijk inderdaad op het forum van wereldfietser.nl.
Ook deze link is erg handig: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

En de fiets... Ik zou geen verende voorvork nemen.
Misschien heeft Rose in Bocholt (Dld) nog wat mooi staan.
Let wel op dat je naast een prima trekkingfiets ook nog kleding, helm en eventueel fietsschoenen en kampeerspullen nodig hebt.
WiND 56 - 2020

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 nov 2018 17:36

2e hands is er genoeg leuks te vinden juist! Als ik het een beetje zo lees ben je niet echt opzoek naar een racefiets, maar een degelijke vakantiefiets waar je ook wat bagage aan kunt hangen. Vorig jaar heb ik nog een Gazelle Medeo Trekking verkocht (na helemaal opgeknapt te hebben) voor ik meende iets van €275. Dat was een fiets waar je de hele wereld mee rond kon, maar ook gewoon van en naar de supermarkt (iets wat je met een dure Santos of willekeurige racefiets niet wil) en hij zag er na 15 jaar nog steeds uit alsof hij net uit de showroom kwam (zowel qua techniek als looks).

Ik raadt je inderdaad ook aan om op Wereldfietser te kijken en daar even opzoek te gaan naar de handleiding voor beginnende vakantiefietsers. Daar staat echt alles in wat je als beginner wil weten. Als je budget beperkt is, dan raad ik je niet aan om naar een winkel te gaan, of dat nou een speciaalzaak is of type Decathlon. Bij de één hebben ze (helaas) alleen maar fietsen van €2.5k - €5k, en bij de Decathlon zullen ze je met een hybride opzadelen vol snufjes die amper bestand zijn tegen een meerdaagse fietstocht. Lokale fietsboeren daarentegen hebben weer de gemiddelde Gazelle/Batavus die weer net iets te duur/zwaar en op de verkeerde punten bezuinigd zijn.

Neem van mij aan, je wil het liefst een fiets met zo weinig mogelijk snufjes (geen kettingkast, spatborden, goedkope bagagedragers, naafdynamo's, kekke vlindersturen met een verstelbare stuurpen, verende zadelpennen, geintegreerde lampen of geveerde voorvorken). Dat alles lijkt mooi, maar je gebruikt het zelden, het gaat je in de weg zitten of het gaat stuk. Iedereen trapt hier wel een keer in, maar het beste kun je dus opzoek naar een 2e handsje toen al die snufjes er nog niet waren.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 nov 2018 18:08

Vergeet de Decathlonfiets vanwege de verende voorvork (heb je niet nodig) en de schijfremmen (heb je ook niet nodig). Je zoekt een trekkingbike, want je gaat met tassen en spullen een leuke trip naar het zwarte woud maken.
Mooi voordeel voor jou, is dat veel mensen in de categorie 50+ van een trekkingbike overstappen op een e-bike. Een goeie Koga Miyata of dergelijk is via MP ook bij jou in de buurt te vinden.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 06 nov 2018 18:18

Die verende voorvork lijkt mij best fijn op een beladen trakkingbike op een semi of niet verharde ondergrond, slecht onderhouden plattelandsweggetjes enz.

Tsparrow
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2018 10:36

Tsparrow 06 nov 2018 18:23

Waarom worden de verende voorvorken afgeraden? (dit heeft mijn oude middelbare school fiets ook, en dat vind ik veel fijner fietsen dan die fietsen die het niet hebben).

Ik wil naast lange meerdaagse afstanden ook kortere afstanden fietsen op snelheid, zoals 50 km.
Op de fiets die ik nu heb ben ik dood op na 2 minuten 40 km/h terwijl mijn vriend genoeg energie over heeft na die 2 minuten. (volgens mij fietst hij op een B'twin Racefiets Triban 500 ) Mijn fiets heeft al duizenden kilometers er op zitten, het kost mij alleen veel te veel energie om de snelheid vol te houden die ik fijn vind.

Over de bagage, ik fiets waarschijnlijk met een grote backpack, fietstassen zouden alleen voor de luxe zijn.

Omdat ik in een gebied woon waar enorm veel fietsen gestolen worden wil ik graag een niet al te dure fiets, een nieuwe goedkopere fiets blijft langer staan dan een dure tweedehands fiets.

Ik zal zo al jullie berichten nogmaals even doorlezen en alle tips opschrijven, heel erg bedankt voor het reageren iedereen :)

Tsparrow
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2018 10:36

Tsparrow 06 nov 2018 18:24

jer81 schreef: 06 nov 2018 18:18 Die verende voorvork lijkt mij best fijn op een beladen trakkingbike op een semi of niet verharde ondergrond, slecht onderhouden plattelandsweggetjes enz.


Dat werd mij ook verteld door de verkoper.

hayes

hayes 06 nov 2018 19:26

Zeker met goedkope verende vorken heb je heel snel problemen.
Ik doe mijn woon-werk verkeer (40 km per dag) met een crossfiets. Los van het gebogen vs recht stuur, kan je best wat spelen met dikkere banden en die wat minder hard blazen. Dit zorgt minstens voor evenveel comfort als een verende vork.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 nov 2018 19:37

Voor wie die B'Twin nog niet opgezocht heeft, dit is hem:
https://www.decathlon.nl/p/hybridefiets ... R-p-145592

Je hoeft in dit geval niet eens naar de specs te kijken te kijken. Het plaatje en de prijs zegt genoeg. 219 euro. Dat kan gewoon nooooooooooooit wat zijn voor een nieuwe fiets. Met dit budget zou ik zeker naar marktplaats uitwijken. Dat bespaart je gewoon een hele hoop ellende. Zo'n goedkope B'Twin is alleen maar een goede fiets zolang je er per maand een keer mee naar de supermarkt fietst, 2 km verderop. Voor een lange fietstocht is die echt twee keer niks. Nog voor Maastricht wil, je dit ding al in de sloot mikken. :?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 06 nov 2018 19:47

Als TS voor tweedehands gaat dan best met iemand erbij die er wat van kent.

Plaats reactie