Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Speels cq op gevoel beter worden

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 okt 2018 09:21

Birello schreef: 26 okt 2018 08:58
Ik ben een geduldig mens, dus dat voorjaar red ik wel en in de tussentijd boek ik nog wat voelbaar resultaat als ik rond de middel knijp😀
Dit begrijp ik niet. Kun je zaken met harde cijfers vaststellen en ga je met "gevoel" tussen de vingers je vetverlies bepalen. Weegschaal en meetlint zijn veel duidelijker. ;)

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 26 okt 2018 09:43

Ik moet nog iets van het vertrekpunt van dit topic overeind houden Jans😉

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 26 okt 2018 12:50

amclassic-fan schreef: 26 okt 2018 08:08 Buiten gaat de snelheid vanaf nu alleen maar naar beneden door de kou. En daarnaast vlakt de voortgang steeds meer af, iedere week/maand harder gaan fietsen kan niet.
Inderdaad een “belangrijk” punt om rekening mee te houden. Als je dit niet doorhebt kan het redelijk frustrerend zijn als je in de winter significant langzamer fietst :-)

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 27 okt 2018 19:00

wouterf schreef: 25 okt 2018 11:02 Ben ook wel benieuwd naar de ervaring met 3u D1 van Birello, als hij dat gewoon buiten zou gaan doen.
Vanmiddag 3 uur D1: 1e helft veel tegen de wind. Ik heb lekker gefietst. En ja het is ook wennen. Vooral tegen de wind in. Wilde hoge cadans draaien (boven de 100 en veel tegen de 105) dus op binnenblad en tegens de wind ook nog eens op de lichtste verzetten om de hartslag tussen de 128-134 (midden D1) te houden.

Nu inderdaad ook dat gevoel van slakkentempo ervaren met wind tegen. Heb er op zich geen probleem mee om dan 22-24 km te rijden, maar snap nu wel beter dat er ook een hoop fietsers zijn die dat niks vinden.

Ik voelde de benen wel op het laatst maar op dat tempo kun je natuurlijk nog uren doorgaan.

Gaat wel lukken deze winter met dit trainingsregime. Morgenochtend in sportschool maar eens intensieve blokken.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 31 okt 2018 20:07

Video van GCN speciaal voor dit topic gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=gQpKFXiuqEo

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 01 nov 2018 10:43

Vicenza schreef: 31 okt 2018 20:07 Video van GCN speciaal voor dit topic gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=gQpKFXiuqEo
Dat was inderdaad wat ik ongeveer voor ogen had toen ik het topic startte...😀

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 03 nov 2018 10:45

Birello schreef: 01 nov 2018 10:43
Vicenza schreef: 31 okt 2018 20:07 Video van GCN speciaal voor dit topic gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=gQpKFXiuqEo
Dat was inderdaad wat ik ongeveer voor ogen had toen ik het topic startte...😀
Ongeveer, ongeveer? Als je de subjectieve gevoelsschaal van 1 t/m 10 wegstreept tegen de hartslagmeter, het omslagpunt, de snelheidsmeter en al die "trainingszones" dan kom je inderdaad ongeveer op hetzelfde uit inderdaad. Nee, op "Speels en/of op gevoel beter worden" lijkt me toch een heel ander hoofdstuk, maar dat wil niet zeggen dat je met behulp van allerlei technologie er geen plezier in kan hebben.

Trouwens, heeft iemand al ervaring met de IQ2 vermogensmeter?

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 03 nov 2018 13:29

RVV schreef: 26 okt 2018 12:50
amclassic-fan schreef: 26 okt 2018 08:08 Buiten gaat de snelheid vanaf nu alleen maar naar beneden door de kou. En daarnaast vlakt de voortgang steeds meer af, iedere week/maand harder gaan fietsen kan niet.
Inderdaad een “belangrijk” punt om rekening mee te houden. Als je dit niet doorhebt kan het redelijk frustrerend zijn als je in de winter significant langzamer fietst :-)
Oké vraagje van een leek..................als je dan in deze 'winter' periode door fietst, en het gaat dan wel langzamer, bouw je dan nog wel iets op aan b.v. conditie of kracht c.q. spiermassa? Zodat je misschien na deze periode wel weer lekker kan fietsen?

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 03 nov 2018 13:32

Ja Klein Verzet, dat was wat ik ongeveer voor ogen had toen ik het topic begon. En lezers die het hele draadje lezen zien hoe een mens ook op sportgebied kan veranderen van inzichten 😉😀

Maar snap dat de verwachtingen bij de titel misschien anders zijn. Daarom heb ik later onderaan mijn openingspost een soort omgekeerde spoileralert opgenomen 😀

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 03 nov 2018 13:48

Carjans schreef: 03 nov 2018 13:29
RVV schreef: 26 okt 2018 12:50
amclassic-fan schreef: 26 okt 2018 08:08 Buiten gaat de snelheid vanaf nu alleen maar naar beneden door de kou. En daarnaast vlakt de voortgang steeds meer af, iedere week/maand harder gaan fietsen kan niet.
Inderdaad een “belangrijk” punt om rekening mee te houden. Als je dit niet doorhebt kan het redelijk frustrerend zijn als je in de winter significant langzamer fietst :-)
Oké vraagje van een leek..................als je dan in deze 'winter' periode door fietst, en het gaat dan wel langzamer, bouw je dan nog wel iets op aan b.v. conditie of kracht c.q. spiermassa? Zodat je misschien na deze periode wel weer lekker kan fietsen?
Deze reactie van AM Classic was vooral een reactie omdat ik in het draadje een paar keer de snelheid erbij haalde. En 2e deel van zijn reactie interpreteerde ik meer als wet van de remmende meeropbrengst. Vandaar dat je dan terug moet naar de basis. Maar die is prima te leggen binnen EN buiten.

Dus ik ben nu 4 keer in de week bezig waarvan 80% rustig. Twee tot drie keer hometrainer sportschool maar waar ik kan lekker buiten. Gisteren 3,5 uur D1 in het zonnetje met flink wat lagen aan. Morgen buiten met minder lagen😀

De echte kenners corrigeren het maar als ik hier onwaarheden verkondig😀

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 nov 2018 13:59

Carjans schreef: 03 nov 2018 13:29
Oké vraagje van een leek..................als je dan in deze 'winter' periode door fietst, en het gaat dan wel langzamer, bouw je dan nog wel iets op aan b.v. conditie of kracht c.q. spiermassa? Zodat je misschien na deze periode wel weer lekker kan fietsen?

Conditie: ja.
Kracht en spiermassa bouw je niet op en dat is meestal zelfs ook ongewenst.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 03 nov 2018 15:09

Conditie: ja.
Kracht en spiermassa bouw je niet op en dat is meestal zelfs ook ongewenst.
[/quote]

Ah thnx.................duidelijk.

Gewoon lekker, met plezier, blijven fietsen, als het weer en andere omstandigheden het toelaten. :like:

Plaats reactie