Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Koude voeten, nieuwe schoenen

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 30 okt 2018 17:25

Tsja, dit was de dag waarvan je wist dat die zou komen. Vanochtend toch gaan fietsen en - uiteraard - met twee ijsklonten onderaan mijn benen terug gekomen. M'n normale schoenen met merino sokken en "waterdichte" (forget it ….) overschoenen blijken bij dit weer dus gewoon weel te weinig.

Dus besloten échte winterschoenen te gaan kopen. Wie raadt me op dit moment wat aan? Northwave? Specialized? En dan maatje groter nemen om lekker dik paar sokken er in? En dan ook nog overschoenen er over heen?

Heel graag tips & trics!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 okt 2018 17:47

Geen 'waterdichte' maar neopreen - eventueel redelijk dik- overschoenen nemen bij dit weer (koud en vochtig). Idd nat na wat kms maar neopreen houdt je warm. Zo heb ik nog nooit koude voeten gehad (en ik ben nochtans een kouwkleum aan voeten en handen...). Waterdicht eventueel bij warm weer en nat (en kleef verluchting onder schoenen dicht en zorg dat langs boven niets kan inlopen).

Neemt niet weg dat ook warme schoenen een optie zijn, maar hier heb ik geen ervaring.
De wielrenner in huis gaat gewoon niet trainen als het nat en koud is....

Walter

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 okt 2018 18:52

Cobus Ridley schreef: 30 okt 2018 17:25...........
Heel graag tips & trics!
Wat zou je denken van "Het grote winterschoenen topic" eens te lezen. :roll:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 30 okt 2018 19:56

Als je in de buurt van Nijkerk woont, bij Bikeshoe4u aanwaaien.
In de buurt van Arnhem, naar Mantel.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 okt 2018 10:02

Overschoenen gaan je niet helpen (tenminste niet als je zo'n koukleum als ik ben). Ik heb uiteindelijk Northwaves aangeschaft, de allerwarmste variant. Kost een paar centen, maar na een paar ritjes weet ik al dat ik ze elke euro waard vind (en bij bike24 hadden ze een goede aanbieding, dat scheelt ook)
Ik heb de MTB variant, zodat ik ze ook op de MTB en commuter kan gebruiken. Op mijn racefiets zet ik in de winter tijdelijk MTB pedaaltjes. Fietst iets irritanter, maar niet zo irritant dat ze een 2e paar warme schoenen rechtvaardigen.

Deze dus. Die zijn absoluut 100% waterdicht (gister met tegenzin getest :-) ).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 31 okt 2018 10:39

De maat is mijns inziens het belangrijkst, zorg dat je makkelijk een hele vinger tussen hiel en voet kunt stoppen als je de schoen nog niet hebt vastgemaakt.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 31 okt 2018 14:41

Mocht je de juiste schoenen vinden kan je daarnaast ook nog eens aluminiumfolie of een boterhamzakje om je voeten doen. Ik heb dit in koude dagen wel eens geprobeerd en voor mij heeft dat wel een positief effect. Wilt niet zeggen dat het in jou geval ook helpt, maar wie niet waagt blijft maagd ;)

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 31 okt 2018 20:45

De maat is mijns inziens het belangrijkst, zorg dat je makkelijk een hele vinger tussen hiel en voet kunt stoppen als je de schoen nog niet hebt vastgemaakt.
Een voet (en schoen) heeft drie dimensies. Denk dus ook aan de breedte en hoogte bij de voorvoet en teenpartij, Schoenen mogen daar niet knellen, sluiten moeten ze op de wreef en achtervoet.

Wat dikkere sokken en neopreen overschoenen (luchtisolatie) zijn voor mij voldoende voor de meeste winterse dagen. (Heb het sowieso niet snel te koud en bij temperaturen < -5 graden komen de fietsen niet uit de schuur).

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 31 okt 2018 23:09

Skischoen verwarmers werken heel goed. De Lion accu weegt ongeveer 80 gram bevestig je aan enkel. 3xstanden, nooit meer koude voeten ( wel gladde neopreen overschoenen.

Gebruikersavatar
lubbe162
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jun 2017 10:27
Locatie: Almere
Contact

Gebruikersavatar lubbe162 02 dec 2018 12:08

Ik heb net een paar Tiebao winter raceschoenen besteld via ALI ben héél benieuwd hoe die gaan bevallen !

Afbeelding
Sensa Romagna Comp Shiny 2017 + Garmin Edge 830 + Strava Summit

Gebruikersavatar
Archon1.1
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 okt 2013 17:14

Gebruikersavatar Archon1.1 02 dec 2018 17:28

Maatvoering is belangrijk. Er moeten altijd nog een paar dikke sokken in moeten kunnen (defeet Wooly boolies :winkthumb: ). Waterdicht zijn alle winterschoenen wel. Maar dat helpt alleen als je na de bui gaat fietsen (voor de spray). Als je in een goede bui gaat fietsen loopt het via je benen je schoenen in. Tot rond het vriespunt red ik het met gewone Shimano en Northwave winterschoenen.
Als het echt koud wordt gebruik ik mijn Lake MX303 of 45NRTH Wolvhammer schoenen. Zijn wat lomp maar wel lekker warm :winkthumb:

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 02 dec 2018 18:36

lubbe162 schreef: 02 dec 2018 12:08 Ik heb net een paar Tiebao winter raceschoenen besteld via ALI ben héél benieuwd hoe die gaan bevallen !

Afbeelding
Via Ali? Klinkt leuk maar met een beetje pech (zoals ik weleens heb met Ali) heb je het in april pas in huis... 😕

Plaats reactie