Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schurend geluid ketting na smeren

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 okt 2018 15:45

sihida schreef: 26 okt 2018 23:26 ......................vind ik de ketting ook niet helemaal lekker lopen qua geluid. Daar gaat het me uiteindelijk om...

Graag zou ik ook nog steeds weten of het normaal is dat mijn ketting aan de buitenkant zo zwart (van de naar buiten geperste smering) is tijdens/na mijn eerste rit na smeren...
Zou het kunnen dat je derailleur gewoon niet goed is afgesteld.

En het is volstrekt normaal dat je ketting zwart ziet na een eerste smeerbeurt met net iets te veel olie. De olie moet nu eenmaal ergens naartoe.
I know myself like no one else
Nothing to defend

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 27 okt 2018 23:50

Ja, ik denk er ook over om gewoon maar eens nieuwe ketting te proberen en dan het ontvetten over te slaan. Misschien dat ik dan nog wel eens ga ontvetten en dan weer smeren als de ketting (bijna) op is. Kijken of het toch op de een of andere manier aan dat ontvetten heeft gelegen...
En tja, bij de FM verkochten ze alleen maar Pedro's (Go!). Het leek/lijkt mij eerlijk gezegd wel aardig spul...
Waarom zou het aan de derailleur liggen? Daarmee heb ik trouwens ook problemen gehad: de ketting kwam geregeld tegen de kooi voor aan. Maar dat is toch een heel ander geluid. Het geluid waarover ik het in dit topic heb, kun je toch het best omschrijven als een zeer knarsend geluid, net alsof er (veel) zand/vuil tussen de buiten- en binnenschalmen zit en die schalmen ten opzichte van elkaar bewegen.

W3irdo
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 okt 2016 21:37

W3irdo 28 okt 2018 11:38

Aller eerst wat ziet die ketting er aller beroerds uit! Ik snap best dat zn ketting schreeuwt om wat aandacht. Het geluid komt zoals al genoemd nog door aanwezig vuil.

Ik kan je snel vertellen hoe ik met mijn kettingen/aandrijf lijn om ga bij mijn race en MTb fiets.

Nieuwe ketting gaat hier gelijk in de ontvetter om hem te ontdoen van het fabrieks vet. Schoonspoelen met water en drogen. Daarna gaat de ketting op de fiets, uiteraard zijn alle tandwielen in de tussentijd schoongemaakt.
Nu komt het smeren, alleen gebruik ik geen olie maar een wax als smeermiddel. De wax heeft als voordeel dat vuil veel minder aanhecht.

Nu de ketting een X aantal kilometers heeft gemaakt (of naar mijn idee vervuild is) gaat de ketting er af. Opnieuw gaat deze in de ontvetter om de oude wax laag compleet te verwijderen. Ondertussen maak ik de tandwielen weer schoon.
Nu de oude wax is opgelost in de ontvetter gaat de ketting in de ultrasoon reiniger tot er geen vuil meer uit de ketting komt. Ketting afspoelen en drogen, op de fiets en voorzien van nieuwe wax.

Hoop dat je er wat mee kunt,..

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 okt 2018 14:12

W3irdo schreef: 28 okt 2018 11:38 CUT
Nieuwe ketting gaat hier gelijk in de ontvetter om hem te ontdoen van het fabrieks vet.
CUT
Beetje dom.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 28 okt 2018 14:38

+1
Nieuwe kettingen lopen echt perfect met het vet zoals ingebracht door de fabrikant.
Ik rijd die altijd eerst 'op' (makkelijk 500km maar kan meer en afhankelijk van de weersomstandigheden) en ga dan eventueel aan de slag met ontvetter aan de buitenkant en eventueel iets bijsmeren.

Ik rijd met 2 kettingen die ik zo om de 1000km wissel. Oude ketting in zo'n alu Chinees afhaal bakje en dan een laag lampenolie erop dat net alles onder staat. Kost je minder dan een ketting in een bidon of fles te mikken.

Zo af en toe even wat schudden en schuiven. In totaal een paar uur.
Ketting eruit en afdoen met een doek en dan even onder de kraan om echt alle rotzooi eraf te spoelen.
Nogmaals afnemen met een schone droge doek en ik hang de ketting aan een spijker in 1 van mijn bergruimtes voor zeker een paar dagen (temperatuur zal iets van 22 graden zijn).

Dan gaat de ketting in een zakje en als ik em weer monteer dan zeer spaarzaam en per schakel ingevet.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 28 okt 2018 16:53

W3irdo schreef: 28 okt 2018 11:38 Aller eerst wat ziet die ketting er aller beroerds uit! Ik snap best dat zn ketting schreeuwt om wat aandacht. Het geluid komt zoals al genoemd nog door aanwezig vuil.

Ik kan je snel vertellen hoe ik met mijn kettingen/aandrijf lijn om ga bij mijn race en MTb fiets.

Nieuwe ketting gaat hier gelijk in de ontvetter om hem te ontdoen van het fabrieks vet. Schoonspoelen met water en drogen. Daarna gaat de ketting op de fiets, uiteraard zijn alle tandwielen in de tussentijd schoongemaakt.
Nu komt het smeren, alleen gebruik ik geen olie maar een wax als smeermiddel. De wax heeft als voordeel dat vuil veel minder aanhecht.

Nu de ketting een X aantal kilometers heeft gemaakt (of naar mijn idee vervuild is) gaat de ketting er af. Opnieuw gaat deze in de ontvetter om de oude wax laag compleet te verwijderen. Ondertussen maak ik de tandwielen weer schoon.
Nu de oude wax is opgelost in de ontvetter gaat de ketting in de ultrasoon reiniger tot er geen vuil meer uit de ketting komt. Ketting afspoelen en drogen, op de fiets en voorzien van nieuwe wax.

Hoop dat je er wat mee kunt,..
Moet dan wel frustrerend zijn als je ketting tijdens een regenritje na 50km weer vuil is.
Weer 2 uur werk :(

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 28 okt 2018 18:11

W3irdo schreef: 28 okt 2018 11:38[…] wax […] wax […] wax […] wax […] wax.
Was.
Vorsprung durch Pedantik

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 29 okt 2018 17:59

...zoals in: ik was mijn fiets en dan was (wax) ik hem? Klinkt toch ook maar gek? ;)

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 29 okt 2018 19:58

meer zoals mr. Miyagi: wax on, wax off.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 29 okt 2018 20:01

Ik zag 2 vliegen vliegen
Er was één bij bij
Die vloog onder de deur deur
Naar een vrouw die aan de was was
🤓

Dit topic is lang en saai genoeg :roll:
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

spro
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:04

spro 30 okt 2018 16:43

Ik heb ooit deze omschrijving gehad voor het reinigen van de ketting. Op deze manier werkt voor mij heel goed.( krijg alleen de fotos niet toegevoegd)

Gebruiksaanwijzing.
1. Zorg ervoor dat na het reinigen van de fiets het meeste vuil verwijderd is van de ketting. Hierna pakt u de kettingborstel 10 mm. en reinigt u de grote schakels van de ketting. Deze handeling doet u ook met de kettingborstel 6 mm. (Tip: kettingborstels zijn makkelijk te reinigen met een ontvettende spray)


2. U neemt de bijgeleverde katoenen poetsdoek en wrijft de ketting schoon tot deze mooi blinkt. Dit gaat het beste op de zwaarste versnelling van uw fiets.






3. Met de NEOVAL bike oil flacon brengt u druppelend olie aan op de ketting tot er een zeer dunne filmlaag ontstaat. Gebruik zeker niet teveel olie enkele druppels is voldoende voor een fietsrit.

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 31 okt 2018 10:54

Hoe je een ketting moet reinigen hangt eigenlijk af van de staat waarin deze zich bevindt (vuil, smerig of schandalig vuil en smerig).

Een licht bevuilde ketting kan je nog wel met een doek zuiver wrijven maar kettingen die vol aangekoekt smeer en zand zitten krijg je nog alleen proper door ze grondig te ontvetten.

Dat ontvetten moet dus grondig gedaan. Bij mij gaat dat als volgt:

-Bio-ontvetter op de ketting terwijl ze nog op de fiets ligt om de grootste smeerlapperij eraf te krijgen en dan met dikke waterstraal afspuiten. Met compressor naspuiten.

-Ketting eraf en in de ontvetter (echte industriële ontvetter) laten weken. Misschien dat lampolie of petroleum of mazout ook werkt maar dat weet ik niet.

-Met borsteltje (ik gebruik meestal een oude tandenborstel) alle schakels proper maken.

-Ketting uit de ontvetter en afspoelen onder de kraan.

Daarna spuit ik de ketting droog met de compressor en laat ik ze nog een tijdje hangen om te drogen.

Als ik dan met de ketting beweeg is daar geen kraakje meer te horen dus alle zand is eruit weg. Dan liefst zo snel mogelijk terug smeren. Dat doe ik tegenwoordig met was ( :) ).... Omdat alle smering weg is moet je de eerste keer zeer rijkelijk smeren met een flesje op de binnenkant van de rolletjes (ook als je olie gebruikt). Geen spuitbussen gebruiken op de ketting.

Dat laat ik enkele uren of langer intrekken en daarna veeg ik het overtollige (=wat aan de buitenkant hangt) er af en klaar is Kees...

Natuurlijk heb ik tussendoor ook de tandwielen, cassette en derailleurs volledig proper gemaakt.

Let wel, dit is hoe IK het doe en misschien vinden jullie dat niks maar dat is jullie goed recht ;)
Laatst gewijzigd door Raymond62 op 31 okt 2018 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie