Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Speels cq op gevoel beter worden

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 24 okt 2018 23:27

Ik vermoed dat je mijn bericht op een andere manier geïnterpreteerd heb dan ik bedoelde Nijkie. Ik ben juist heel druk bezig met de basis. Ook vanavond weer D1 training op de hometrainer met hartslag 126-128 (= onderste helft van mijn D1-zone).

Ik schrijf dat mijn beleving bij D1-inspanning helemaal niet die van een slakkentempo is. Dat verschil in beleving met sommigen in het aangehaalde topic vond ik grappig.

En ja, indoor vind ik 2-2,5 uur de max (met muziek of tv op smartphone) maar dit weekend inderdaad rit van minimaal 3 uur D1.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 okt 2018 08:03

Knap hoor 2-2,5 uur op de hometrainer.
Leuk je zo gemotiveerd bezig te zien.
Je had mij getagd op je rit en krijg nog kudos ook👍.Veel plezier dit weekend🚴🚴🚴💨💨💨.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 25 okt 2018 10:30

D1 is buiten in mijn beleving veel makkelijker, maar dan voel ik het nog steeds na 3 uurtjes. Zelf moet ik mij er echt toe zetten om in d1 te blijven, ik heb de neiging om in de herstelzone te fietsen. Eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik vaak hoor, dat mensen juist harder willen fietsen.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 25 okt 2018 11:02

Ben ook wel benieuwd naar de ervaring met 3u D1 van Birello, als hij dat gewoon buiten zou gaan doen.

JensH
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 25 okt 2018 11:58

Ik dacht ook dat ik zomaar in het wilde weg mijn omslag punt kon bepalen.
Mn omslagpunt lag 12 slagen hoger dan ik dacht. En ik was er ook vrij zeker van.

Lactaat test liegt niet.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 25 okt 2018 12:22

JensH schreef: 25 okt 2018 11:58 Ik dacht ook dat ik zomaar in het wilde weg mijn omslag punt kon bepalen.
Mn omslagpunt lag 12 slagen hoger dan ik dacht. En ik was er ook vrij zeker van.

Lactaat test liegt niet.
Wat is zomaar? Heb je gelezen hoe de TS zijn omslagpunt bepaalt?
Voor iemand die nooit met hartslag heeft gereden lijkt me zo'n afwijking logisch. Als je ooit eens een tijdritje hebt gereden van 20km of meer dan heb je zeker een globaal idee van je omslagpunt.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 25 okt 2018 12:41

bve schreef: 25 okt 2018 10:30 D1 is buiten in mijn beleving veel makkelijker, maar dan voel ik het nog steeds na 3 uurtjes. Zelf moet ik mij er echt toe zetten om in d1 te blijven, ik heb de neiging om in de herstelzone te fietsen. Eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik vaak hoor, dat mensen juist harder willen fietsen.
Buiten fietsen is natuurlijk veel leuker als het geen pijpenstelen regent. Alhoewel ik deze zomer daar toch ook een keer van heb genoten: als je aan het fietsen bent geen probleem; de deur uitgaan als het giet is weer wat anders.

3 uur volhouden in de sportschool is wel wat veel (maar sluit ik ook niet uit😉) maar ik vind het wel simpeler om op je hartslag te rijden omdat de omstandigheden niet veranderen. Ik kan dadelijk in de sportschool aan de snelheid (over meerdere ritten gemeten) toch hopelijk ook de vooruitgang afmeten. En daar heb ik buiten eerder een vermogensmeter voor nodig.

Ik moet zeggen dat ik een ritje in herstelzone ook heel lekker vind. Maar tijdrit van in de 20 km is ook heerlijk. En dan zijn we weer bij de variatie 😀

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 25 okt 2018 12:48

wouterf schreef: 25 okt 2018 11:02 Ben ook wel benieuwd naar de ervaring met 3u D1 van Birello, als hij dat gewoon buiten zou gaan doen.
3 - 4 uur buiten (vrijwel) continu in D1 wordt nieuw. 2 uur paar weken geleden al meer keren gedaan. Alleen bleek dat later dus nog hoog in de herstelzone te zitten.

Geen twijfels dat ik dat buiten ook lekker fietsen vind. En dat ik mijn benen na 3 uur echt wel voel.

Deel hier regelmatig de dingen die me opvallen of zomaar dingen die ik ervaar. In de hoop uit de reacties ook weer dingen op te pikken. En soms is het gewoon alleen maar leuk lezen over een gezamenlijke passie slash liefhebberij (aub GEEN hobby 😀)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 okt 2018 12:55

Snelheid in sportschool of buiten kan je niet meten want in de sportschool heb je geen variabelen 😉
Naarmate je beter wordt is je hartslag lager en je levert hetzelfde vermogen of zelfde hartslag hoger vermogen.
Ander veel belangrijker punt is herstel na korte hoge inspanning van je hartslag.
Sorry dat ik weer over die snelheid begin🧐
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 25 okt 2018 13:13

nijkie schreef: 25 okt 2018 12:55 Snelheid in sportschool of buiten kan je niet meten want in de sportschool heb je geen variabelen 😉
Naarmate je beter wordt is je hartslag lager en je levert hetzelfde vermogen of zelfde hartslag hoger vermogen.
Ander veel belangrijker punt is herstel na korte hoge inspanning van je hartslag.
Sorry dat ik weer over die snelheid begin🧐
Eens dat Je snelheid in de sportschool niet kan meten Nijkie maar ik bedoel ‘ m puur als variabele (hoe je m ook wilt noemen) om je vooruitgang aan af te meten.

De waarde die de display geeft bij snelheid is neem ik aan gebaseerd op de rpm en het level (zeg maar de versnelling vd hometrainer).

Dus als ik over 4 maanden in de display een significant hoger getal zie staan betekent dat volgens mij wel degelijk dat ik meer vermogen lever in dezelfde hartslagzone. Dat ik daarmee geen nauwkeurige waarde heb voor mijn vooruitgang: alla. Boeit me nu niet.

Dus ook hier weer: ik gebruik snelheid niet als absoluut gegeven maar als ijkpunt. En dat lijkt me bij gelijkblijvende omstandigheden ( ik verwacht ineens geen tegenwind id sportschool nog zal de hometrainer op een helling geplaatst worden😉) vrij plausibel.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2018 08:08

Maar dan ga je er wel vanuit dat de boel volledig consistent is en laat dat nu juist vaak totaal niet het geval zijn, zeker niet van hometrainer naar hometrainer, ook al zijn ze van hetzelfde model/merk.

Gewoon lekker gaan fietsen en accepteren dat je verbetering pas in het voorjaar ziet. Buiten gaat de snelheid vanaf nu alleen maar naar beneden door de kou. En daarnaast vlakt de voortgang steeds meer af, iedere week/maand harder gaan fietsen kan niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 26 okt 2018 08:58

amclassic-fan schreef: 26 okt 2018 08:08 Maar dan ga je er wel vanuit dat de boel volledig consistent is en laat dat nu juist vaak totaal niet het geval zijn, zeker niet van hometrainer naar hometrainer, ook al zijn ze van hetzelfde model/merk.

Gewoon lekker gaan fietsen en accepteren dat je verbetering pas in het voorjaar ziet. Buiten gaat de snelheid vanaf nu alleen maar naar beneden door de kou. En daarnaast vlakt de voortgang steeds meer af, iedere week/maand harder gaan fietsen kan niet.
Uiteraard ging ik ervan uit dat de afstelling van hometrainers kan verschillen. Maar daar is ook een hele makkelijke oplossing voor ...(zoiets als het plekkie op de bank waar je gaat zitten 😉).

Snelheid is voor mij nooit een op zichzelfstaande variabele geweest. Maar blijkbaar schort er iets aan mijn overtuigingskracht op dit punt. Ga ik over nadenken 😉

Ik ben een geduldig mens, dus dat voorjaar red ik wel en in de tussentijd boek ik nog wat voelbaar resultaat als ik rond de middel knijp😀

Plaats reactie