Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speling op balhoofd na aandraaien stuurpen

MF010
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 jul 2012 16:44

MF010 12 okt 2018 14:46

Nadat ik een nieuwe balhoofdlager in de fiets hen gezet, loop ik tegen het volgende aan:

Als ik het balhoofd vastdraai met de stelschroef is er geen speling. Als ik vervolgens de stuurpen vastdraai en nog een keer voel, zit er ineens wel speling op.

Iemand een idee waardoor dit komt en wat ik ertegen kan doen?

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 12 okt 2018 15:40

Wellicht iets harder duwen op de stuurpen.
prj

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 okt 2018 15:42

Waarschijnlijk is er te weinig speling tussen de stofkap en de balhoofdbuis. Dat betekent dat je door het aandraaien van de bout van de expander de stuurpen alleen maar vaster zet op de stofkap, i.p.v. het balhoofdstel. De oplossing is zeer dun spacertje onder de stofkap te plaatsen. Dan onstaat er een kleine speling tussen stofkap en balhoofdbuis, die je vervolgens door het aandraaien van de bout opheft.

Heb je die niet zou je als proof of concept ook kunnen volstaan met een zelf gemaakte spacer van een stukje dikker papier (bijvoorbeeld verpakking).

MF010
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 jul 2012 16:44

MF010 12 okt 2018 15:48

Dan zou ik toch ook speling hebben wanneer de stuurpen niet is aangedraaid?

MF010
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 jul 2012 16:44

MF010 12 okt 2018 16:09

Ik heb mijn eigenwijsheid aan de kant gezet en het even geprobeerd...en het heeft gewerkt! Superbedankt

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 okt 2018 16:15

MF010 schreef: 12 okt 2018 14:46 Nadat ik een nieuwe balhoofdlager in de fiets hen gezet, loop ik tegen het volgende aan:

Als ik het balhoofd vastdraai met de stelschroef is er geen speling. Als ik vervolgens de stuurpen vastdraai en nog een keer voel, zit er ineens wel speling op.

Iemand een idee waardoor dit komt en wat ik ertegen kan doen?
Nadat je dus met losgedraaide stuurpen bouten de top cap hebt aangedraaid waarbij de expander (we hebben het toch over een carbonnen vorkbuis?) zich heeft vastgezet en vervolgens de stuurpen bouten weer hebt vastgedraaid dan zou je normaliter de expander er zelfs uit kunnen halen (ik zou het niet doen aangezien de expander juist bescherming geeft aan je vorkbuis op de klemmende krachten van je stuurpen bouten) aangezien die bouten van je stuurpen de vorkbuis vasthouden in een positie zonder speling.

Als jij dus speling op je balhoofd krijgt nadat je de stuurpen bouten hebt aangedraaid dan knijp je dus ergens je vorkbuis in waardoor de expander ruimte krijgt en iets losser komt te zitten voordat jij de bouten van de stuurpen de zaak volledig vast hebt kunnen laten zetten.

Laatste kan voorkomen als b.v. je expander niet je stuurpen helemaal kan behappen qua inbouwhoogte en ergens minder tegendruk geeft als je de stuurpen vastdraait.
Heb je eventueel spacers van onder je stuurpen naar bovenop de stuurpen geplaatst?

Plaats een foto.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie