Hier is al meer over geschreven, en ik heb er ook al veel over gelezen, maar ik heb wat advies op maat nodig. Mijn achterderailleur (SRAM apex) haalt het kleinste kransje niet: hij ratelt ertegen en met een beetje naar buiten/recht trekken van de derailleur lukt het, maar niet zonder dat. Zelfs met de H-schroef er volledig uitgedraaid komt ie er niet. Ik heb de kabel al eens losgemaakt, zonder resultaat, dus daar zit de beperking ook niet in. Voor mijn gevoel zou de hele derailleur een klein stukje naar buiten moeten, maar dat is niet direct de goeie oplossing denk ik. Ik vermoed dat mijn derailleurhanger en/of de kooi krom is, maar mijn ervaring is niet toereikend om dat te zien. Ik heb namelijk deze fiets (mijn eerste) pas sinds kort, overgenomen van een fietsmaat van m'n pa. Met de losgemaakte schakelkabel voelt het ook niet alsof de veer spanning mist: ik kan hem niet handmatig verder uittrekken ofzo.. Dus ik denk ook niet dat het daar in zit.
Ik vind het moeilijk in beeld te brengen met foto's maar ik probeer het toch. Wellicht dat een ervaren blik me kan vertellen of inderdaad hanger en/of kooi krom is, of dat ik eerst nog iets anders kan proberen wat me mogelijk de oplossing kan bieden. Alvast bedankt voor de hulp!

Nog een extra vraagje: Ik vond dat de B-schroef te ver afgesteld stond, bijna 2cm tussen de tanden. Toen viel me wel op dat de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje bij het kleinste kransje groter is dan bij het grootste kransje. Is dat normaal? Hoort die niet evenwijdig te lopen, zodat de afstand bij elk kransje gelijk is?