Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Derailleur achter haalt kleinste kransje niet

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 09 okt 2018 21:54

Hallo allemaal,

Hier is al meer over geschreven, en ik heb er ook al veel over gelezen, maar ik heb wat advies op maat nodig. Mijn achterderailleur (SRAM apex) haalt het kleinste kransje niet: hij ratelt ertegen en met een beetje naar buiten/recht trekken van de derailleur lukt het, maar niet zonder dat. Zelfs met de H-schroef er volledig uitgedraaid komt ie er niet. Ik heb de kabel al eens losgemaakt, zonder resultaat, dus daar zit de beperking ook niet in. Voor mijn gevoel zou de hele derailleur een klein stukje naar buiten moeten, maar dat is niet direct de goeie oplossing denk ik. Ik vermoed dat mijn derailleurhanger en/of de kooi krom is, maar mijn ervaring is niet toereikend om dat te zien. Ik heb namelijk deze fiets (mijn eerste) pas sinds kort, overgenomen van een fietsmaat van m'n pa. Met de losgemaakte schakelkabel voelt het ook niet alsof de veer spanning mist: ik kan hem niet handmatig verder uittrekken ofzo.. Dus ik denk ook niet dat het daar in zit.

Ik vind het moeilijk in beeld te brengen met foto's maar ik probeer het toch. Wellicht dat een ervaren blik me kan vertellen of inderdaad hanger en/of kooi krom is, of dat ik eerst nog iets anders kan proberen wat me mogelijk de oplossing kan bieden. Alvast bedankt voor de hulp!

Afbeelding
Afbeelding


Nog een extra vraagje: Ik vond dat de B-schroef te ver afgesteld stond, bijna 2cm tussen de tanden. Toen viel me wel op dat de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje bij het kleinste kransje groter is dan bij het grootste kransje. Is dat normaal? Hoort die niet evenwijdig te lopen, zodat de afstand bij elk kransje gelijk is?

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 09 okt 2018 21:59

zo te zien is je derrailleurpad zo krom als een hoepel. Die moet opnieuw gericht worden.
Als je het zelf wilt doen, dan kun je een richter kopen. Ik heb deze en die voldoet prima:
https://www.mantel.com/cyclus-derailleur-pad-richter
Ik gebruik wel een inbus want de stift is te kort;

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 10 okt 2018 09:22

een paar suggesties naast de mogelijk kromme pad:
- de zelf in gebrachte: kooi krom, ik vind het bovenste wieltje scheef staan tov de kooi.
-versleten veer, heb ik ook op mijn force RD, kleinste kransje is de veer bijna volledig ontspannen.
er zijn er nog meer hoor..

de opmerking van Rovar lijkt mij ook zeer waarschijnlijk, op foto 2 goed zichtbaar; kooi staat naar buiten gericht.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 10 okt 2018 09:55

En als je gaat richten, zou ik meteen een pat bestellen. Die willen nog wel eens door het richten in tweeën breken... Helemaal als deze van alu zijn.
:winkthumb:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 okt 2018 10:15

Een (of twee) reservepatten kunnen nooit kwaad.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 10 okt 2018 10:31

Dank voor de reacties. Richten gaat het worden denk ik. Als er dan nog iets niet klopt heb ik in ieder geval een goede basis. Wel nog even twijfelend of ik dat zelf ga doen. Het liefst wel maar loop ik risico bij het richten van de pat bij een full carbon frame (op het breken van de pat na dan)?

Denk wel dat dit na komend weekend wordt. Nu krijg ik hem goed schakelend wanneer ik het kleinste kransje niet gebruik. Dan kan ik komende zaterdag (misschien de laatste dag mooi weer) in ieder geval nog een stukje gaan fietsen. In de winter heb ik dan tijd genoeg om het eens op mijn gemak te bekijken.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 okt 2018 12:08

Mocht dat allemaal niet helpen en je hebt een wiel met een opvulring achter de cassette, probeer dan eens een dunnere opvulring. Weet niet precies hoe dat uitkomt met sram cassettes maar Shimano 10 spd heeft een opvulring achter de cassette. Een dunnere helpt. Bij mij in ieder geval.

Heb hier zelf ook een tijdje mee zitten stoeien. Toen bleek dat Shimano voor optimaal functioneren een achtervork van minimaal een bepaalde lengte aanbeveelt. Uit mijn hoofd 40,8. Veel achtervorken zijn korter. Dit is meestal geen probleem, maar soms wel. Zo ook bij mij. Uiteindelijk gelukt op te lossen door kabel echt precies onder de aanbevolen hoek (fractie van mm werk) vast te klemmen in de derailleur en een dunner ringetje achter de cassette te monteren. Helemaal weglaten ging net niet. Dan zat de cassette niet optimaal vast.

Bij de nieuwste Shimano derailleurs is de lengte van de achtervork weer minder relevant geworden dacht ik.

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 10 okt 2018 18:37

Alu pad richten op carbon gaat prima, omdat je wiel erin zit en voor extra stijfheid zorgt. Alleen de derrie eraf draaien en padrichter erop draaien.

Het alu pad is eigenlijk heel zacht en gemakkelijk te buigen, dus je carbon frame loopt geen risico. Zet wel het wiel voldoende vast met je quick release, vergelijkbaar met hoe je hem normaal aandraait, want dit heeft invloed op hoe de pad zich gaat richten.

Ik heb hem ook zelf gericht, ook op een carbon frame. Staat nu loepzuiver.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 11 okt 2018 20:40

Ik heb zojuist even zitten bekijken of ik eventueel zelf iets kon improviseren om hem mee te richten. Op het oog zag je al dat hij aan de onderkant wat naar binnen stond gebogen, maar ik krijg dat niet fatsoenlijk geregeld. Maar gelijk de FM gebeld, maandagavond ben ik welkom. Kan hij gelijk even kijken of de kooi ook nog scheef is en daar evt wat aan doen :)

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 11 okt 2018 23:20

is je fiets ergens tegenaan gevallen? Is vaak de reden waarom de pad scheef komt te staan. hoop voor jou niet dat je derrie ook nog scheef is. Ik weet niet of je die kunt richten namelijk, ik denk zelfs dat je die dan moet vervangen want de geleideplaat is zelf ook van alu en ook gemakkelijk te buigen maar lastig (tot niet) goed loodrecht terug te krijgen.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 12 okt 2018 08:56

In ieder geval niet sinds hij in mijn bezit is, maar bij de vorige eigenaar wellicht wel.. Daar heb ik dan onvoldoende op gelet. Hij schakelde opzich ook goed toen ik hem kocht, maar toen viel me al op dat de H-schroef zo ver als mogelijk uitgedraaid was. Pas sinds ik de aandrijving een keer goed heb schoongemaakt ervaar ik problemen. Op zich zijn die nog niet zo erg omdat ik het kleinste kransje toch niet echt gebruik, maar als het erop zit moet het werken vind ik, dus ik wil het graag fatsoenlijk hebben.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 12 okt 2018 10:40

Trouwens, enkel het monteren van een nieuwe derailleurpad garandeert niet dat hij daarna wel recht hangt toch, even afgezien van of de derailleur zelf nog scheef is? Moet je een nieuwe pad na montage ook richten?

Plaats reactie