Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 09 okt 2018 16:13

wow, ik ben onder de indruk.
Ik wist niet dat er hier zoveel Masters of Science in de bio-ingenieurswetenschappen rondzwierven.
Mao zou beter eerst zijn post van 06 oktober verwijderen. Alvorens mensen te betichten van dopinggebruik.
Schande, het is voor die jongen zijn naasten nog niet erg genoeg. Dat er hier onmiddellijk maar met de beschuldigende vinger gewezen wordt, zegt genoeg over het niveau van sommige amoeben hier op dit forum.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 okt 2018 17:13

Sven Nys heeft concrete suggestie om hartfalen bij jonge renners te vermijden: “Stop met het toelaten van corticoïden”

Het plotse overlijden van Jimmy Duquennoy zindert nog fors na in de wielerwereld. Dat opnieuw een jonge, talentvolle renner bezwijkt aan hartfalen komt hard aan. Nu dokters zich vragen stellen over de (te) intensieve trainingen van jonge renners, heeft Sven Nys meteen een concrete suggestie: “Je kan om te beginnen al is stoppen met het toelaten van alle corticoïden”, zegt de voormalige veldrijder.

“We moeten ons sowieso ernstig afvragen hoe intensief we jonge renners kunnen laten koersen”, stelde Tom Teulingkx, het hoofd van Sport- en Keuringsartsen, in Het Nieuwsblad. “We merken dat de tendens bestaat om het volume, de frequentie en de intensiteit voor jongeren niet alleen in wedstrijden, maar ook in trainingen enorm op te voeren. Wat is de invloed daarvan op de hartspier? We moeten gigantisch voorzichtig zijn met de belasting bij jongeren.”


Als ex-topsporter, huidig manager van de veldritploeg Telenet Fidea Lions én als vader van zijn sportende zoon Thibaut is Sven Nys vertrouwd met de begeleiding van jonge sporters. En doet hij als reactie op het artikel met dokter Teulingkx meteen een concrete suggestie:

“Je kan om te beginnen al eens stoppen met het toelaten van alle corticoïden. Helpt zeker de natuurlijke pijngrens niet te overschrijden”, zegt hij.

Corticoïden worden als geneesmiddel gebruikt bij allergieën, ontstekingen en ziekten van het immuunsysteem. De UCI staat dit toe in de koers, maar enkel bij een zogenaamde TUE: Therapeutic Use Exemption of toelating voor therapeutisch gebruik. Kortom: in bepaalde gevallen is de medicatie toegelaten als er een doktersbriefje kan worden voorgelegd.

Het probleem is echter dat bij het opzoeken van de (dunne) grens heel wat renners hun toevlucht nemen tot corticoïden, los van de mogelijke gevaren. En dat er bijvoorbeeld wel heel veel astmapatiënten rondrijden in het peloton…
Bron: Het Nieuwsblad
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 09 okt 2018 17:48

@Kiekeboe
Ik weet mijn schrijfvaardigheid laat te wensen over als dyslect , maar jullie leesvaardigheid is ook niet al te best.
Ik beticht niemand ergens over, zou ook niet kunnen want ik ben er niet bij.
Het enige wat me opvalt is dat er met regelmaat (jonge) Belgische sporters overlijden...
Daar mag toch over gesproken worden?
Het ene moment loopt er hier iemand met alle stelligheid te verkondigen dat "alle" beloftes pakken, maar als er wat gebeurt mag je blijkbaar geen kritische vragen over hebben.

Criterion
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 feb 2014 20:26
Locatie: Groningen

Criterion 09 okt 2018 18:00

Wellicht goed om op te merken dat er voortdurend over hartfalen wordt geschreven maar dat de plotselinge dood bij jonge sporters vaak het gevolg is van hartritme stoornissen en niet door een tekort schietende pompfunctie van het hart..
Trek Domane ; Orbea Terra

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 09 okt 2018 19:45

Het hart is een spier. een spier die jaarlijks miljoenen keren (ongeveer zo een 35 miljoen keer) op en neer gaat. Als je het zo bekijkt is het verwonderlijk eigenlijk dat er zo weinig mensen sterven aan een hartprobleem vind ik.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 okt 2018 00:17

Criterion schreef: 09 okt 2018 18:00 Wellicht goed om op te merken dat er voortdurend over hartfalen wordt geschreven maar dat de plotselinge dood bij jonge sporters vaak het gevolg is van hartritme stoornissen en niet door een tekort schietende pompfunctie van het hart..
Inderdaad!! en dat zegt meteen ook iets over de diagnose. Hartritmestoornissen kunnen lastig te diagnosticeren zijn. Een standaard check-up geeft meestal geen indicatie. Een langer termijn onderzoek (via een eventrecorder) kan echt helpen maar ik vraag me af of die worden ingezet bij sportmedische keuringen.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 okt 2018 08:26

fiedoo schreef: 09 okt 2018 19:45 Het hart is een spier. een spier die jaarlijks miljoenen keren (ongeveer zo een 35 miljoen keer) op en neer gaat. Als je het zo bekijkt is het verwonderlijk eigenlijk dat er zo weinig mensen sterven aan een hartprobleem vind ik.
Ja, of misschien niet. Je hart is zo ongeveer de best getrainde spier in je lichaam. En (ik ben geen medicus), is het niet zo dat je systeem nog wat trucs heeft?
Vriend van me (recreant sporter), had last van hele hoge hartslagen terwijl hij op de bank zat. Diagnose uiteindelijk was dat niet elke hartslag door de zenuwen geregistreerd werd, waardoor zijn systeem een extra hartslag liet komen.... Dus als een hart een keer overslaat, tracht het lichaam daar alsnog wat aan te doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 okt 2018 08:35

Kiekeboe schreef: 09 okt 2018 16:13 wow, ik ben onder de indruk.
Ik wist niet dat er hier zoveel Masters of Science in de bio-ingenieurswetenschappen rondzwierven.
Mao zou beter eerst zijn post van 06 oktober verwijderen. Alvorens mensen te betichten van dopinggebruik.
Schande, het is voor die jongen zijn naasten nog niet erg genoeg. Dat er hier onmiddellijk maar met de beschuldigende vinger gewezen wordt, zegt genoeg over het niveau van sommige amoeben hier op dit forum.
Voor iedere kleine speculatie over doping in het wielerseizoen topic worden we al naar dit topic doorverwezen. Aangezien het aannemelijk is dat het woord doping een keer gaat vallen in een discussie over een overleden, jonge sporter snap ik de keuze wel om het maar hier te plaatsen. We hebben gelukkig ook geen "het grote dode wielrenners topic".

Ik ken 3 jonge mensen die een hartstilstand hebben gehad. Bij 2 daarvan kwam het door drugs, al zijn de ouders er nog steeds heilig van overtuigd dat het zomaar uit het niets kwam. Bij de 3de was het een kaliumtekort dat werd veroorzaakt door het eten van een pondspak Venco drop per dag( :shock: ). Zoals ik eerder al opmerkte, komt het bij andere beroemdheden dan sporters ook niet tot nauwelijks voor. Je mag het onderbuik noemen maar volgens mij krijgen jonge sporters echt vaker een hartstilstand "zonder opgaaf van reden" dan de rest van de leeftijdsgenoten. Doping is dan een aannemelijk scenario dat in ieder geval onderzocht moet worden, al is het maar om het uit te sluiten.

Verder denk ik ook aan die gasten bij TLJ, die slaapmiddelen namen om er high van te worden. Voor topsporters is een blowtje, een pilletje, een snuifje of zelfs een krat bier leeg zuipen geen optie maar de interesse in geestverruimende middelen is er net zo goed als bij de rest van de jeugd. Ik kan mij voorstellen dat er extra risico's genomen worden omdat de normale middelen vaak op de dopinglijst staan of een te grote aanslag op je lichaam zijn.

Het is ook niet zo dat de dood van een jongeman die bepaalde verleidingen niet kon weerstaan minder tragisch is dan die van iemand die echt spontaan een hartstilstand krijgt. Al zou hij stijf hebben gestaan van de doping en drugs, dan nog zou ik niet met een beschuldigende vinger naar de sporter wijzen.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 10 okt 2018 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 okt 2018 08:42

Toch is het niet zo gek dat dit bij jonge sporters voorkomt. Je zit nog in de groei een afwijking is mogelijk nog niet bekend of is er nog niet op moment van testen, als dat al gebeurt. Je kent je lichaam nog niet goed.

Op de MTS overleed er een jongen van onze klas zondagochtend onder de douche, geen sporter oid, maar wel een hartstilstand. Je hoort dit ook omdat het een renner is, als het gewoon een jeugdig iemand is staat het niet in de media.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 10 okt 2018 09:29

wasbeer2006 schreef: 10 okt 2018 08:42 Toch is het niet zo gek dat dit bij jonge sporters voorkomt. Je zit nog in de groei een afwijking is mogelijk nog niet bekend of is er nog niet op moment van testen, als dat al gebeurt. Je kent je lichaam nog niet goed.

Op de MTS overleed er een jongen van onze klas zondagochtend onder de douche, geen sporter oid, maar wel een hartstilstand. Je hoort dit ook omdat het een renner is, als het gewoon een jeugdig iemand is staat het niet in de media.
Toch komt het vaker voor bij (prof-)sporters dan bij gemiddelde mensen van dezelfde leeftijd. Aldus dit artikel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2923123/

Criterion
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 feb 2014 20:26
Locatie: Groningen

Criterion 10 okt 2018 10:09

vermeulen schreef: 10 okt 2018 09:29

Toch komt het vaker voor bij (prof-)sporters dan bij gemiddelde mensen van dezelfde leeftijd. Aldus dit artikel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2923123/
Dat is volgens mij niet de strekking van dit artikel:

Previous events evidence that sudden cardiac death (SCD) in athletes is still a reality and it keeps challenging cardiologists. Considering the importance of SCD in athletes and the requisite for an update of this matter, we endeavored to describe SCD in athletes. The Medline (via PubMed) and SciELO databases were searched using the subject keywords "sudden death, athletes and mortality". The incidence of SCD is expected at one case for each 200,000 young athletes per year. Overall it is resulted of complex dealings of factors such as arrhythmogenic substrate, regulator and triggers factors. In great part of deaths caused by heart disease in athletes younger than 35 years old investigations evidence cardiac congenital abnormalities. Athletes above 35 years old possibly die due to impairments of coronary heart disease, frequently caused by atherosclerosis. Myocardial ischemia and myocardial infarction are responsible for the most cases of SCD above this age (80%). Pre-participatory athletes' evaluation helps to recognize situations that may put the athlete's life in risk including cardiovascular diseases. In summary, cardiologic examinations of athletes' pre-competition routine is an important way to minimize the risk of SCD.
Trek Domane ; Orbea Terra

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 10 okt 2018 10:22

@Ernie, de slaapmiddelen die bij TLJ werden genomen werden gebruikt om aftevallen.
Klinkt vreemd maar is het niet, als er veel word getraind heb je s'avond behoorlijke honger (vroeg) gaan slapen is dan een oplossing tegen het snaaien.
Gewicht is ongeveer het enige waar tegenwoordig nog winst in valt te behalen. Alles is zo ongeveer wel uit ontwikkeld, materiaal / voeding / training enz. Dat in combinatie met een ploegleiding die je afrekent op Watt per kg krijg je dus renners die graatmager willen zijn.

Verder blijft de vraag bij mij opkomen waarom hoor je het verhoudingsgewijs zo vaak dat het een Belgische sporter is? Komt dat omdat er in andere landen minder open over is?

Plaats reactie