Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 07 okt 2018 12:45

Paarden horen mijns inziens helemaal niet, op de openbare weg.Gewoon op afgebakende terreinen. Ik heb eens een paard met een meisje daarop, op hol doen slaan omdat het paard bang was voor mijn vrachtwagen(grote en geluid).
Ik vind het super gevaarlijk. Al die meisjes op die paarden. Bij ons in de straat(doorgaande weg)....door een schrikreaktie).......is ook eens een paard met berijder en al de sloot terecht gekomen.

Ik stop wel mocht ik een paard tegenkomen op het (smalle)fietspad en op de weg...er met een grote bocht omheen.:)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 okt 2018 12:49

codex schreef: 07 okt 2018 12:45 Paarden horen mijns inziens helemaal niet, op de openbare weg.
Zo zijn er heel veel mensen die vinden datzelfde van racefietsen ;)

Het wordt overigens tijd dat het ruiterbewijs (rijbewijs voor ruiters) verplicht wordt voor op de openbare weg. Nu mag ieder zomaar de "weg" op met een paard en idd vaak (ik zie het dagelijks van dichtbij) te kleine kinderen met te weinig ervaring.
Goede maneges en rijscholen stimuleren hun leden om een ruiterbewijs te halen.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 07 okt 2018 16:01

Aspide83 schreef: 06 okt 2018 23:16 Maar word wel heksenjacht soms......ik reed bij Zuidwolde op een smal fietspad uiterst rechts. Een paardrijdster die tegemoet kwam vond dat zij alleen recht had op pad met haar paard. Zowel in woord als daad. Kreeg een behoorlijke tik van haar zweep. Ik was te verbaasd om verhaal te reageren. Ben gewoon verder gefietst
Kijk dat slaan is natuurlijk totaal verkeerd maar gelijktijdig had je ook je hand in eigen boezem kunnen steken. Als je zo dicht langs een paard fietst dan creëer je zelf een gevaarlijk situatie. Voor beide partijen. Een paard is een vluchtdier en op een smal fietspad kun je zelf ook geen kant op. Ik maak dit soort situaties ook regelmatig mee en dan stop ik gewoon even en geef de ruiter aan dat hij/zei rustig kan paseren. Dit word ook altijd erg gewaardeerd.

Tja en verder opmerkingen dat een paard niet op een fietspad mag volgens de wet. We zijn zelf met zijn allen ook niet roomser dan de paus. Het verkeer is geven en nemen. Zo’n ruiter en paard kan zichzelf ook niet klein maken ofzo.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 07 okt 2018 16:11

Paarden en de berijders hebben inderdaad een bijzondere positie, er is veel meer geaccepteerd (kijk ook maar eens naar hoe paardenpaden gefaciliteerd worden in allerlei bossen tov mountainbikers). Maar het zijn inderdaad schrik/vluchtdieren en ik heb ook geleerd om die rustig te benaderen en te passeren. Daar winnen we dan ook weer wat streetcredpunten mee.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 07 okt 2018 21:34

RVV schreef: 07 okt 2018 16:01
Aspide83 schreef: 06 okt 2018 23:16 Maar word wel heksenjacht soms......ik reed bij Zuidwolde op een smal fietspad uiterst rechts. Een paardrijdster die tegemoet kwam vond dat zij alleen recht had op pad met haar paard. Zowel in woord als daad. Kreeg een behoorlijke tik van haar zweep. Ik was te verbaasd om verhaal te reageren. Ben gewoon verder gefietst
Kijk dat slaan is natuurlijk totaal verkeerd maar gelijktijdig had je ook je hand in eigen boezem kunnen steken. Als je zo dicht langs een paard fietst dan creëer je zelf een gevaarlijk situatie. Voor beide partijen. Een paard is een vluchtdier en op een smal fietspad kun je zelf ook geen kant op. Ik maak dit soort situaties ook regelmatig mee en dan stop ik gewoon even en geef de ruiter aan dat hij/zei rustig kan paseren. Dit word ook altijd erg gewaardeerd.

Tja en verder opmerkingen dat een paard niet op een fietspad mag volgens de wet. We zijn zelf met zijn allen ook niet roomser dan de paus. Het verkeer is geven en nemen. Zo’n ruiter en paard kan zichzelf ook niet klein maken ofzo.
100% mee eens. Ik ben boerenzoon dus weet veel van dieren. Ik ging zelfs heel rustig fietsen. Stapvoets. Wellicht volgende beter doen....maar zij kon ook even in de berm stappen. Er was tijd genoeg. Zij koos om te slaan. ...

Ik ben gelukkig niet iemand die haat dragend is direct zijn gelijk wel hebben. Maar dit is voor mij een ervaring die ik me wel even blijf herinneren.

Dennis1987
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18

Dennis1987 07 okt 2018 23:27

Een klap van een zweep , hilarisch :lol:

Echt bizar , hoe kan zij nu kwaad op je zijn als je al netjes langzaam voorbij rijd.

Ik rij ook altijd voorzichtig langs paarden , ben altijd bang dat zo’n dier schrikt en mij een rot trap geeft , maar een zweepslag ? Hahaha
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 08 okt 2018 10:50

a mistress on a horse...

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 08 okt 2018 11:36

Dat rustig benaderen van paarden lijkt me gewoon gezond verstand, maar is in de praktijk soms best lastig.

Gisteren benaderde ik op een (niet eens heel smal) weggetje twee ruiters van achteren. Maar zij reden breed uit naast elkaar terwijl ze uitgebreid aan het kleppen waren. En omdat het wat bochtig en onoverzichtelijk was zat ik er meteen redelijk dicht achter. Maar, ze horen je dus niet! letten niet op! bellen of roepen mag niet want daar schrikken die knollen van (heb trouwens geen bel), en je mag er niet krap en onverwachts langs want dan schrikken die knollen ook.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 08 okt 2018 12:12

Roepen kan prima. Paarden met ruiters zijn mensenstemmen gewend. Daar schrikken ze niet van. Ik roep ik dit soort gevallen luid (ca. 50 tot 75 meter) maar niet op een agressieve toon. Wielrenner van achteren.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 okt 2018 13:42

Wordt je een keer aangespoord om die KOM te pakken op de openbare weg, is het weer niet goed...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 08 okt 2018 14:18

Ik heb het ook een keer geprobeerd zo'n zweepje, maar mijn fiets ging er niet harder van. Die dames voor me wel trouwens. :p

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 08 okt 2018 17:01

Aspide83 schreef: 07 okt 2018 21:34
RVV schreef: 07 okt 2018 16:01
Aspide83 schreef: 06 okt 2018 23:16 Maar word wel heksenjacht soms......ik reed bij Zuidwolde op een smal fietspad uiterst rechts. Een paardrijdster die tegemoet kwam vond dat zij alleen recht had op pad met haar paard. Zowel in woord als daad. Kreeg een behoorlijke tik van haar zweep. Ik was te verbaasd om verhaal te reageren. Ben gewoon verder gefietst
Kijk dat slaan is natuurlijk totaal verkeerd maar gelijktijdig had je ook je hand in eigen boezem kunnen steken. Als je zo dicht langs een paard fietst dan creëer je zelf een gevaarlijk situatie. Voor beide partijen. Een paard is een vluchtdier en op een smal fietspad kun je zelf ook geen kant op. Ik maak dit soort situaties ook regelmatig mee en dan stop ik gewoon even en geef de ruiter aan dat hij/zei rustig kan paseren. Dit word ook altijd erg gewaardeerd.

Tja en verder opmerkingen dat een paard niet op een fietspad mag volgens de wet. We zijn zelf met zijn allen ook niet roomser dan de paus. Het verkeer is geven en nemen. Zo’n ruiter en paard kan zichzelf ook niet klein maken ofzo.
100% mee eens. Ik ben boerenzoon dus weet veel van dieren. Ik ging zelfs heel rustig fietsen. Stapvoets. Wellicht volgende beter doen....maar zij kon ook even in de berm stappen. Er was tijd genoeg. Zij koos om te slaan. ...

Ik ben gelukkig niet iemand die haat dragend is direct zijn gelijk wel hebben. Maar dit is voor mij een ervaring die ik me wel even blijf herinneren.
Ik zou het niet eens weten met zo'n paard (op de dijk kom je ze een heel enkel keertje tegen, maar dan is het breed genoeg om er gewoon rustig voorbij te fietsen) maar ik zou denk ik niet automatisch af gaan stappen of zo als ik een paard(rijdster) aan zie komen op een smaller pad (misschien na dit gelezen te hebben wel. En dan een zweepslag, bizar. Dan was dat ook wel een heel (passief)agressief en wereldvreemd persoon die denkt zelf altijd in het recht te staan "ik ben al zo vaak door een wielrenner in gevaar gebracht, ik heb recht om ze preventief af te straffen met een zweepslag".
Afbeelding

Plaats reactie