Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zelf omslagpunt bepalen

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 03 okt 2018 17:45

Wat wil ik ermee? Ik kreeg van mijn werkgever geen vrij voor Tokio dus zo serieus ga ik her niet gebruiken.

Nee puur om van rijden op gevoel (ik wil het niet eens trainen noemen) Iets meer houvast te krijgen bij het begrip ‘rustige training’ . Rij /reed ik niet onder de D1 ondergrens of boven de D1 bovengrens? Dus zeker geen wetenschappelijke benadering ineens op mijn 54ste maar een klein beetje meer houvast. Mij lijkt op basis van wat ik gelezen heb dat zo’n zelftest dan prima volstaat.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1083
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 03 okt 2018 19:30

Jans schreef: 03 okt 2018 17:11
Karl66 schreef: 03 okt 2018 16:00 Dat is het probleem met trainen op hartslag, het is altijd minder nauwkeurig dan met een vermogensmeter.
Ik zie dat hier vaker langs komen, maar ik denk toch dat je vermogen ook onderhevig is aan de vorm van de dag? Of is dat veel minder gevoelig?
Met een vermogensmeter kan je in theorie wel accurater trainen. Echter, als je moe bent of een mindere dag hebt ga je net zo moeilijk het juiste vermogen kunnen aanhouden als dat je je beoogde hartslagen kan halen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 6907
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 okt 2018 21:01

Jans schreef: 03 okt 2018 17:11
Karl66 schreef: 03 okt 2018 16:00 Dat is het probleem met trainen op hartslag, het is altijd minder nauwkeurig dan met een vermogensmeter.
Ik zie dat hier vaker langs komen, maar ik denk toch dat je vermogen ook onderhevig is aan de vorm van de dag? Of is dat veel minder gevoelig?
Een vermogensmeter kan je niet voor de gek houden,jezelf wel.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 03 okt 2018 21:16

Net opnieuw mijn omslagpunt proberen te bepalen. En nu heb ik er wel een goed gevoel bij voor het niet wetenschappelijke doel waarvoor ik het gebruik.

Het blok met 163 haalde ik zonder al te veel moeite (wel met al wat pijn in de benen). Gisteren dacht ik die niet uit te kunnen fietsen, omdat ik bij 158 hevig hijgde. Nu begon ik pas heftig te hijgen bij 168 en dat blok fietste ik ook echt met moeite uit .

Ik ga dus uit van 163 - 8 = 155 als omslagpunt voor afleiding van de zones. En dan is eating voor mij toch een beetje the proof of the pudding: merk ik significant dat inhoud en snelheid beter worden dan ga ik ervan uit dat ik (redelijk goed) in de juiste zones getraind heb. Waarbij ik snap dat het geen wetenschappelijk bewijs is (voor de zelftestisnattevingerwerk-puristen ;) ).

Jammer dat ik daarom niet mijn eigen ’controlegroep’ kan zijn. Dit jaar op basis van weliswaar gevarieerde trainingen, maar wrs toch te veel snelle trainingen, toch ook flink in niveau vooruitgegaan. Maar dat zal normaal zijn omdat ik nog geen groot fietsverleden heb (kleine 3 jaar).

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 6499
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 okt 2018 22:34

nijkie schreef: 03 okt 2018 21:01
Jans schreef: 03 okt 2018 17:11
Karl66 schreef: 03 okt 2018 16:00 Dat is het probleem met trainen op hartslag, het is altijd minder nauwkeurig dan met een vermogensmeter.
Ik zie dat hier vaker langs komen, maar ik denk toch dat je vermogen ook onderhevig is aan de vorm van de dag? Of is dat veel minder gevoelig?
Een vermogensmeter kan je niet voor de gek houden,jezelf wel.
Mijn hartslagmeter wel dan?

peter575
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 mei 2010 10:09

peter575 04 okt 2018 07:44

Pssstt Jans...... Laten we het lekker on-topic houden en niet een discussie binnen een discussie starten. TS heeft alleen een hartslagmeter en geen vermogensmeter.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 04 okt 2018 07:52

Birello schreef: 03 okt 2018 21:16 Ik ga dus uit van 163 - 8 = 155 als omslagpunt voor afleiding van de zones. En dan is eating voor mij toch een beetje the proof of the pudding: merk ik significant dat inhoud en snelheid beter worden dan ga ik ervan uit dat ik (redelijk goed) in de juiste zones getraind heb. Waarbij ik snap dat het geen wetenschappelijk bewijs is (voor de zelftestisnattevingerwerk-puristen ;) ).
Jammer natuurlijk dat je vooruitgang pas na een tijd merkt, maar lijkt me een prima uitgangspunt. En als je merkt dat je die 155 makkelijk 2 uur vol kunt houden, ligt je omslagpunt toch iets hoger. En als je na een kwartier met hartslag 155 stuk bent, ligt ie wat lager ;) Ik denk dat vooral de variatie in trainingsintensiteit belangrijk is. En dat rustig ook echt rustig moet zijn :) (mijn trainer houdt wat meer zones aan dan D1, 2 en 3, aangezien de meeste mensen al snel hoog in de zone gaan zitten. Wat men ziet als D1 en D2 is bij mij verdeelt over 3 zones zodat rustig ook echt rustig is :)).
Jans schreef: 03 okt 2018 22:34
nijkie schreef: 03 okt 2018 21:01
Jans schreef: 03 okt 2018 17:11

Ik zie dat hier vaker langs komen, maar ik denk toch dat je vermogen ook onderhevig is aan de vorm van de dag? Of is dat veel minder gevoelig?
Een vermogensmeter kan je niet voor de gek houden,jezelf wel.
Mijn hartslagmeter wel dan?
Je meter niet, je hartslag kan jou wel voor de gek houden :) Fit of vermoeid heeft andere hartslag, tijdstip van de dag, hoeveel je gegeten hebt, etc. Om een bepaalde tijd te rijden op een klim kun je niet stellen dat je hartslag 150 nodig hebt, want dat hangt van de vermoeidheid af. Wel kun je stellen dat je bv 250 watt moet trappen om die tijd te rijden.

Overigens gebruik ik beiden, want ik fiets niet zo constant dat ik op vermogen strak in een zone kan blijven, maar mijn vermogen bij hartslag 120 kan wisselen tussen 160 en 210 watt. Dan draai ik het dus om, en ongeacht de fitheid zit ik rond de 120bpm en zie ik het vermogen schommelen over de dagen heen, dus het effect van vermoeidheid. Zou ik het omdraaien, zie ik mijn hartslag op 200 watt dus wisselen tussen 110 (echt een topdag) en 130 (dieptepuntje...). (ik heb het dan over gemiddelde vermogens want live tijdens het fietsen springt ie van 120 naar 250 en weer terug naar 160, ieder zuchtje wind of 0,0001 % stijging of daling zie ik direct terug in wattage, niet in hartslag).

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 6907
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 okt 2018 14:32

Jans schreef: 03 okt 2018 22:34
nijkie schreef: 03 okt 2018 21:01
Jans schreef: 03 okt 2018 17:11

Ik zie dat hier vaker langs komen, maar ik denk toch dat je vermogen ook onderhevig is aan de vorm van de dag? Of is dat veel minder gevoelig?
Een vermogensmeter kan je niet voor de gek houden,jezelf wel.
Mijn hartslagmeter wel dan?
Ook niet.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 okt 2018 14:54

GJEvK schreef: 04 okt 2018 07:52 Fit of vermoeid heeft andere hartslag, tijdstip van de dag, hoeveel je gegeten hebt, etc. Om een bepaalde tijd te rijden op een klim kun je niet stellen dat je hartslag 150 nodig hebt, want dat hangt van de vermoeidheid af. Wel kun je stellen dat je bv 250 watt moet trappen om die tijd te rijden.

Overigens gebruik ik beiden, want ik fiets niet zo constant dat ik op vermogen strak in een zone kan blijven, maar mijn vermogen bij hartslag 120 kan wisselen tussen 160 en 210 watt. Dan draai ik het dus om, en ongeacht de fitheid zit ik rond de 120bpm en zie ik het vermogen schommelen over de dagen heen
Het vermogen geleverd bij een bepaalde hartslag is 'slechts' een indicatie van de conditie (van de dag).
Bijgevolg, trainen op een bepaald vast vermogen kan resulteren in fietsen in te hoge of te lage hartslagzone.

Maar voor de recreanten onder ons, staar je niet blind op vermogens- en andere metertjes, maar geniet van de sport.
Een sport die in competitie vooral mooi wordt gemaakt door renners die niet continu met de neus op het scherm zitten.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 06 okt 2018 18:23

Ik merk dat als ik m'n hartslag zo rond of net onder de 160 houd, ik dit uren vol kan houden. Dat is wel een goede houvast want soms ben je top en fiets je met die hartslag 30 km/u plus en soms wat minder, afhankelijk van de vorm van de dag.
Misschien een avondje wat meer gezopen?
Hartslag is zo 10 bpm hoger, dus minder snelheid voor hetzelfde aantal bpm. Uiteraard afhankelijk van het weer (wind).
Blijft het feit dat de hartslag leidend is voor de endurance in mijn ervaring.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 17 okt 2018 21:08

Na rit van afgelopen zaterdag begon ik te twijfelen of mijn omslagpunt dat ik een week of wat geleden had bepaald met zelftest in blokken van 5 minuten, wel juist was ( ik schreef daar al over in ander topic). Ik kwam toen uit op een omslagpunt van 155. Maar afgelopen zaterdag reed ik 40 minuten achter elkaar met hartslag tussen de 160-170 en had ik dat voor mijn gevoel nog wel ff vol kunnen houden.

Daarom vandaag nieuwe test. Na warming up heb ik vanaf 135 bpm per 5 minuten 5 hartslagen erbij gedaan (zonder op dat vlak natuurlijk een cruisecontrol bij de hand te hebben😬😉). Op 155 nog even een gesprek gevoerd met denkbeeldige buurman op de hometrainer ernaast (er waren geen andere sporters op dat moment op de cardiovloer 😉). Dat ging nog goed zonder ‘happen naar’ dus ook al een indicatie....

Tot 165 geen problemen. Op 170 begon ik het zwaar te krijgen. Vooral ook mentaal. Maar ook 170 reed ik uit zonder dat cadans of snelheid noemenswaardig minder werd. Natuurlijk was het toen al wel heel zwaar en ademde ik ook sneller. Maar bij beschrijving test staat dat je pas op moet houden als je het blok met hele grote moeite uitrijdt. En dat was nog niet zo.

Dus nog een blok van vijf minuten erbij. Alleen kreeg ik mijn hartslag niet meer naar de 175. Ik kreeg ‘m in dat blok niet hoger meer dan 173. Mentale of fysieke grens??? Ik heb dat blok wel 5 minuten volgehouden. Was heel zwaar mentaal, ook heel zwaar op ademhaling, alleen gek genoeg had ik niet het idee dat benen helemaal volgelopen waren of volliepen. Natuurlijk voelde ik ze heel goed, maar ik kon nog steeds de trappers met zware versnelling (hoog level op hometrainer) rondkrijgen in cadans boven 90 en snelheid liep ook niet ver terug.

Hier de link naar Strava:

https://www.strava.com/activities/1911018728

Daar alleen foto van de hartslaggrafiek want gek genoeg had ie vanuit Garmin connect rit van 6 min geüpload terwijl die in Connect toch 62 min telde.

Helaas geen snelheid en cadans (zat op hometrainer die niet verbonden was). Maar daar heb ik al iets over gezegd. Rond cadans nog het volgende. Vanaf 135bpm ging ik om de 2 blokken zwaarder rijden. Vanaf 160 elk blok. Cadans heel lang rond 100. Laatste blokken tussen 90-95.

Ik zou zeggen, nieuw ijkpunt/omslagpunt => 1 na laatste blok was 170 en daar 8 vanaf dus 162. Laatste blok had ik weliswaar hartslag niet op 175 maar benen voelden ook nog niet helemaal volgelopen en cadans was ook nog ok. Daarom lijkt me 162 reëel ook als ik naar rit zaterdag kijk, maar hoor het graag als jullie daar anders tegenaan kijken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9747
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 okt 2018 10:55

Ik denk dat 165 een veilige aanname is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie