Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ultegra 6503 triple vervangen door Ultegra 6703 groep

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 okt 2018 19:49

Even ten aanzien van de linkershifter;
Dat inbusboutje zit verstopt achter een zwart stickertje.
Ik heb het laatst ook gehad en ik heb het zelf opgelost door het inbusboutje vast te draaien.
Wel eventjes oppassen met de draairichting, het is namelijk linkse draad.
D.w.z. linksom vastdraaien.
Dit kan je zelf goed controleren voordat je de shifters aanschaft.
https://www.youtube.com/watch?v=v23tclM9cKg

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 03 okt 2018 21:34

Ja, vastdraaien was ik ook eerst mee begonnen. Maar dat heeft het niet gehouden. Uiteindelijk moest ik het steeds vaker vast draaien. Een druppeltje loctite mocht bij mij ook niet baten..
:winkthumb:

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 04 okt 2018 11:39

@Theo V en HendrikJan: Bedankt voor de info.

Aan de hand van het filmpje kan ik iig controleren vóór aankoop of de schroefjes op hun plek zitten. Dan zal later tijdens gebruik moeten blijken of het bewuste schroefje niet 'wegloopt'.
Weet nog niet of ik die gok ga wagen, eens ff bezinnen op andere mogelijkheden om naar 3 x 10 over te stappen.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 04 okt 2018 17:25

PierreW schreef: 04 okt 2018 11:39 Eens ff bezinnen op andere mogelijkheden om naar 3 x 10 over te stappen.
Naar Campagnolo... dan kan 3x10 en zelfs 3x11 ;)

De shifters kunnen het bijna altijd aan, triple derailleurs zijn nog te koop en crankstellen met triples zijn er van heel veel merken.

Wolffje
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 mei 2013 17:16

Wolffje 05 okt 2018 09:25

Hier een ervaring met de overstap van een 9V Tiagra groep naar de 6703 groep:

Ik heb het gereedschapssetje van de Lidl aangeschaft (https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-Fietsre ... gJ27fD_BwE), deze bevat de meest gangbare gereedschappen die je nodig hebt. Voor het demonteren van het octalink trapaslager had ik wel een ander gereedschap nodig, deze heb ik kunnen lenen van mijn schoonvader. Deze kost je anders nog ongeveer 10 euro (vond ik niet nodig voor éénmalig gebruik). Het monteren van de nieuwe trapaslager (SM-BBR60) doe je met de sleutel uit het gereedschapsetje gecombineerd met een plastic verloopstuk dat als het goed is in het doosje van het nieuwe trapaslager zit (let op dat je deze erbij krijgt, anders om vragen).

Let er bij het monteren van de crank op dat je ook de spacers monteert aan beide zijdes (let er dus ook op dat je deze erbij krijgt van de verkoper).

Verder is het monteren en afstellen van de groep redelijk standaard en moet je dat wel lukken met de diverse documentatie van Shimano en het youtube filmpje van de japanse Shimano monteur (https://www.youtube.com/watch?v=gsMAnWYu3Qg).

Bij mij zat bij de linkershifter het plaatje op de bout nog vast, hier heb ik dus ook niets aan gedaan verder. Wel heb ik, omdat er nogal wat vuil in de shifter zat, de shifter preventief gereinigd. Ik heb hem een paar keer flink doorgespoeld met WD40, terwijl je het mechaniek laat op- en afschakelen. Een uur laten drogen om de restanten WD40 te laten vervliegen. Vervolgens de draaiende delen ingespoten met kettingspray en weer het mechaniek laten op- en afschakelen. Weer een uur laten drogen en als laatste de zichtbare draaiende delen ingevet met Shimano lagervet (de blauw/groene smurrie, niet de witte anti-seize pasta).

Tot nu toe schakelt alles prima en ben ik vooral erg blij met de cleane look van de kabels onder het stuurlint (had waslijnen op de Tiagra groep). Merk buiten het extra kransje weinig van de hogere kwaliteit van Ultegra tov Tiagra, die oude 9v groep liep bij mij ook erg mooi met verse binnen en buiten kabels, een ultegra cassette en een nieuwe ketting.

Ik heb trouwens een KMC X10-EL ketting gemonteerd, volgende wordt een Shimano 6600 om het verschil te beoordelen. En ik heb de darkgrey uitvoering van de 6703 groep, las in een ander draadje dat mensen met de lichtgrijze versie geratel hadden op het middenblad en dat dit met deze uitvoering verholpen was.

Misschien helpt dit je in je keuze en als je nog vragen hebt mbt de montage, kan ik wellicht helpen.

PS: ik rijd eigenlijk altijd op het middenblad icm een 12-23 cassette, verwacht het kleinste blad wel te gebruiken als ik weer een keer naar Limburg ga. Het zou dus ook een prima optie zijn om de 2x10 groep te nemen icm een vlakke en een berg cassette. Al weet ik niet of je met een 50-34 veel aan de voorkant moet schakelen. Voor mij is het buitenblad nog teveel van het goede, maar heb ook nog niet veel km's gemaakt.

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 08 okt 2018 16:05

@Wolffje: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Mocht ik de shifters moeten reinigen, heb ik zeker wat aan jou uitleg. Denk sowieso in goed gereedschap te willen investeren omdat ik in de toekomst veel aan fietsen wil sleutelen. Verloopstuk en spacers is top-tip! Thanks.

Plaats reactie