Levenslange garantie gaat over een fietsenleven en die is voor een dergelijk frame met acht jaar wss wel ten einde.Cervelo zou levenslange garantie moeten hebben. Ik heb een tijdje terug hetzelfde gehad met mijn S1, die is toen netjes vervangen door een S2 omdat de S1 niet meer leverbaar was.
Cervélo
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
R2 heeft een wezenlijk andere geometrie (daar kan geen prof op rijden), Qua fietsen zal het weinig uitmaken echter met een R5 voorkomt je dat niet lekker zit en met noodgrepen moet gaan werken.
Lijkt mij toch duidelijk.Starting January 1, 2004, each Cervélo Cycles Inc. (Cervélo) bicycle frame purchased after this date is warranted by Cervélo Cycles Inc. against defects in workmanship and materials for as long as the frame is owned by the original owner, excluding paint and decals.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Dat lijkt voor een leek wel zo maar een jurist (die hebben fabrikanten doorgaans voldoende in dienst) denkt daar anders over. Wat hier letterlijk staat is dat er levenlang garantie wordt gegeven aan de eerste eigenaar indien het defect te wijten is aan workmanship en/of materials.
Afgezien van het feit dat er ook een aantal zaken zijn uitgesloten komen hier ook bewijslast en redelijkheid om de hoek kijken. Een frame dat na een jaar of 8 scheurt heeft aan de verwachtingen voldaan die je aan zo'n product kunt stellen, kennelijk is het dus goed gebouwd en er zijn dus geen productiefouten gemaakt (anders was het al veel eerder ter ziele gegaan) en ook carbon gaat niet eeuwig dus kan een 1e eigenaar na een eeuwigheid niet claimen dat het carbon niet goed was.
Feit is dat een product op moment x, precies heeft gedaan wat de koper er van mocht verwachten en naar mijn mening is die periode na een jaar of 8 echt wel voorbij en gaat het over in een vorm van coulance (als het aantal claims niet te groot wordt en de fabrikant gezond is zal dat niet meteen een probleem worden).
Garantie is doorgaans niets meer dan wat wettelijk is bepaald. Het kost geld dus zullen farbrikanten er alles aan doen om zaken mooier te doen lijken dan ze in werkelijkheid zijn. De wettelijke garantie (in Nederland 2 maar elders vaker 1 jaar) haal je uit de overeenkomst met de verkoper (meestal een fietsenmaker). Na een half jaar heeft de koper al een extra horde m.b.t. de bewijslast want die ligt dan bij hem. Na die twee jaar kan een koper bij een defect de verkoper aanspreken op non conformiteit (wat mag een koper verwachten van het gekochte), doorgaans is dit heel lastig aan te tonen en praat je over dagwaarde (en racefietsen schrijven heel hard af).
Op zich lijkt hetgeen Cervelo (en een aantal andere producenten) bieden verdacht veel op hetgeen bij wet is bepaald (met een geringe uitbreiding). Het grote voordeel van het kopen bij een goede leverancier/producent en dat er binnen redelijke termijn niet heel moeilijk wordt gedaan en dat de klant (de eerste eigenaar) snel weer kan fietsen. Cervelo was altijd redelijk met garanties maar ik hoop wel dat ze de Pon methode niet over hebben genomen want dan stelt het weinig voor en kun je beter een heel goede jurist regelen.....
Afgezien van het feit dat er ook een aantal zaken zijn uitgesloten komen hier ook bewijslast en redelijkheid om de hoek kijken. Een frame dat na een jaar of 8 scheurt heeft aan de verwachtingen voldaan die je aan zo'n product kunt stellen, kennelijk is het dus goed gebouwd en er zijn dus geen productiefouten gemaakt (anders was het al veel eerder ter ziele gegaan) en ook carbon gaat niet eeuwig dus kan een 1e eigenaar na een eeuwigheid niet claimen dat het carbon niet goed was.
Feit is dat een product op moment x, precies heeft gedaan wat de koper er van mocht verwachten en naar mijn mening is die periode na een jaar of 8 echt wel voorbij en gaat het over in een vorm van coulance (als het aantal claims niet te groot wordt en de fabrikant gezond is zal dat niet meteen een probleem worden).
Garantie is doorgaans niets meer dan wat wettelijk is bepaald. Het kost geld dus zullen farbrikanten er alles aan doen om zaken mooier te doen lijken dan ze in werkelijkheid zijn. De wettelijke garantie (in Nederland 2 maar elders vaker 1 jaar) haal je uit de overeenkomst met de verkoper (meestal een fietsenmaker). Na een half jaar heeft de koper al een extra horde m.b.t. de bewijslast want die ligt dan bij hem. Na die twee jaar kan een koper bij een defect de verkoper aanspreken op non conformiteit (wat mag een koper verwachten van het gekochte), doorgaans is dit heel lastig aan te tonen en praat je over dagwaarde (en racefietsen schrijven heel hard af).
Op zich lijkt hetgeen Cervelo (en een aantal andere producenten) bieden verdacht veel op hetgeen bij wet is bepaald (met een geringe uitbreiding). Het grote voordeel van het kopen bij een goede leverancier/producent en dat er binnen redelijke termijn niet heel moeilijk wordt gedaan en dat de klant (de eerste eigenaar) snel weer kan fietsen. Cervelo was altijd redelijk met garanties maar ik hoop wel dat ze de Pon methode niet over hebben genomen want dan stelt het weinig voor en kun je beter een heel goede jurist regelen.....
Doen ze wel goed.
Genoeg kleur om uit te kiezen, maar niet over de top.
Hoop alleen dat ze bij de R5 die kabelingang achter de stuurpen veranderen.
Disclaimer: smaken verschillen, bovenstaande is slechts mijn mening.
Genoeg kleur om uit te kiezen, maar niet over de top.
Hoop alleen dat ze bij de R5 die kabelingang achter de stuurpen veranderen.
Disclaimer: smaken verschillen, bovenstaande is slechts mijn mening.
I Am SpeCiAliZed
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
8 jaar de normale levensduur voor een fiets? Ik weet dat we in een wegwerp cultuur leven (don't fix it, replace it), maar een aluminium fietsframe van duizend euro moet toch gewoon 30 jaar/100.000km mee kunnen gaan als er geen gekke dingen mee gebeuren?
Dat je binnen die 8 jaar waarschijnlijk wel eens iets anders wil is een ander verhaal.
Dat je binnen die 8 jaar waarschijnlijk wel eens iets anders wil is een ander verhaal.
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
- Locatie: Zwolle
Helemaal eens ypuh!. Voor mij speelt het erg mee bij de aanschaf van mn nieuwe fiets...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Wellicht haalt een goed titanium of stalen frame die leeftijd van 30 jaar, carbon zeker niet. Bovendien denk ik dat het al heel lastig wordt om een in perfecte staat verkerende cervelo 2.5 te vinden (de meeste zijn gesneuveld) en dan praten we over ca. 10 jaar terug en ook de opvolgers beginnen al redelijk zeldzaam te worden. Cervelo heeft altijd de grens opgezocht van wat maakbaar was en had in ieder geval niet de focus op eeuwige levensduur, koop je zoiets dan zal die 8 jaar ook niet schokkend kort / onredelijk zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Een carbon fiets kan het gemakkelijk 30 jaar vol houden, maar niet de fietsen die ze nu maken.
Kijk naar bijvoorbeeld een Cadex, daar rijden er nog heel wat van rond. Maar dat is uiteraard een heel ander soort fiets dan dat ze tegenwoordig maken.
Kijk naar bijvoorbeeld een Cadex, daar rijden er nog heel wat van rond. Maar dat is uiteraard een heel ander soort fiets dan dat ze tegenwoordig maken.
en de R3 dan? Zit een beetje tussen racey en een endurance model in qua geometry. Stack is in ieder geval vrij hoog denk ik.SqueeZer schreef: ↑09 sep 2018 14:34 Back on Cervélo .. iemand een idee hoe agressief of juist comfortabel de R5 modeljaar 2018 is? Ervaringen qua gevoel en comfort zijn welkom, Ik las namelijk op enkele sites dat deze vooral voor de profs wat meer drop gekregen had?
Beetje in dilemma situatie omdat ik een fiets wil inruilen voor een wat meer racy fiets maar als wat ik las echt vertaald als in .. eigenlijk voor profs bedoelt dan is het wss. geen optie voor een toerfietser zoals ik.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
Ik heb een r5 uit 2017 ik weet niet of die vergelijkbaar is.
Maar ik kom van een Ridley noah af. Was best een lekkere fiets.
Maar mijn r5 is toch veel comfortabeler. Ik kreeg op de noah na 190 km toch een beetje last van mij onder rug en dat tja dat hoort er bij.
Maar nu rij ik 255 km pijnloos.
Het frame voelt ook wendbaarder aan. In het peloton is het prettiger rijden omdat ik minder hoe te werken als ik van mijn lijn wil wijken.
Maar ik kom van een Ridley noah af. Was best een lekkere fiets.
Maar mijn r5 is toch veel comfortabeler. Ik kreeg op de noah na 190 km toch een beetje last van mij onder rug en dat tja dat hoort er bij.
Maar nu rij ik 255 km pijnloos.
Het frame voelt ook wendbaarder aan. In het peloton is het prettiger rijden omdat ik minder hoe te werken als ik van mijn lijn wil wijken.