Nieuwe racefiets: fietsmeting gedaan bij FM en nu?
Vandaag een fietsenmaker gesproken die een Aspin kon leveren. Hij had het over de reach naar het stuur ter hoogte van de remhendels, en niet naar de stuurbuis (waarmee hij aan de stuurpen geklemd zit). Het punt is namelijk dat ik in CAD uitkom op een stuurpen van 110 [mm] (maat 64 heeft standaard 120 [mm]), en ik dit helemaal niet verkeerd vind aangezien ik dan echt alle kanten op kan: -20 naar 90 [mm], + 20 naar 130 [mm]. Dit is vanuit de Cyclefit gegevens, dus naar het rechte gedeelte van het stuur.
Hij zei dat hij bij een bikefit rekening hield met de reach naar het punt op het stuur waar je de remgrepen vast kunt houden. En dat dit de positie op de fiets is die bepalend is, omdat je meestentijds zo zit. En zo zou de maat van het stuur zelf ook nog 'roet in het eten' kunnen gooien, want met een kort stuur heb je dan weer een lange stuurpen nodig.
Ik geloof best dat het vasthouden bij de remgrepen de meest gebruikte positie is, maar hoe gaan we daar nu verstandig mee om? Het standaard stuur van de Aspin heeft een reach van 80 [mm] en een drop van 130 [mm]. Ik heb geen idee of dit gemiddeld is of niet.. Iemand een idee hoe hiermee om te gaan?
Hij zei dat hij bij een bikefit rekening hield met de reach naar het punt op het stuur waar je de remgrepen vast kunt houden. En dat dit de positie op de fiets is die bepalend is, omdat je meestentijds zo zit. En zo zou de maat van het stuur zelf ook nog 'roet in het eten' kunnen gooien, want met een kort stuur heb je dan weer een lange stuurpen nodig.
Ik geloof best dat het vasthouden bij de remgrepen de meest gebruikte positie is, maar hoe gaan we daar nu verstandig mee om? Het standaard stuur van de Aspin heeft een reach van 80 [mm] en een drop van 130 [mm]. Ik heb geen idee of dit gemiddeld is of niet.. Iemand een idee hoe hiermee om te gaan?
Met een foto van de rijder op de betreffende fiets worden vaak veel dingen duidelijk. Dat maakt een advies van anderen hier mogelijk. Anders blijft het toch giswerk.
Ik vind het wel een mateloos interessant topic, trouwens, in het algemeen, "hoe zit ik op de fiets" of "hoe zorg ik dat ik goed op de fiets zit". Temeer daar het nauw luistert, en een millimetertje hoger/lager/naar voren/naar achteren meestal een wereld van verschil is.
Ik vind het wel een mateloos interessant topic, trouwens, in het algemeen, "hoe zit ik op de fiets" of "hoe zorg ik dat ik goed op de fiets zit". Temeer daar het nauw luistert, en een millimetertje hoger/lager/naar voren/naar achteren meestal een wereld van verschil is.
Ik vat dit maar op als een compliment of neem je me in de maling? Jij bedoelt dat meeste mensen eerst een fiets kopen en dan gaan kijken of ze er eigenlijk wel goed op zitten, of hem pas kunnen krijgen voor hun lichaam?Christine schreef: ↑16 sep 2018 20:25
Ik vind het wel een mateloos interessant topic, trouwens, in het algemeen, "hoe zit ik op de fiets" of "hoe zorg ik dat ik goed op de fiets zit". Temeer daar het nauw luistert, en een millimetertje hoger/lager/naar voren/naar achteren meestal een wereld van verschil is.
Ik probeer de materie gewoon te begrijpen. Daar ik niet zo heel vaak een nieuwe fiets koop, én het voor mij een hoop geld is (én ik een perfectionist ben), probeer ik het in 1x goed te doen. Ik heb niet het gevoel dat ik hierin te enige ben.
Het levert met diverse fietsenmakers nog wel wat discussie op. De fietsenmaker waarbij ik de meting heb laten doen, wil mij niet eens een fiets leveren. Ik heb n.l. geen vertrouwen in 'm, zeg ie. Misschien heeft ie gelijk, de Sensa was immers 33 mm te kort en hij beweert hem pas te krijgen voor mij.
Laatst gewijzigd door keesh op 17 sep 2018 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, die 3 mm afwijking doe ik niet moeilijk over. De Sensa waar ik voor kwam had een reach van 387, nogal een groot verschil. Als ik dezelfde meting nog een keer doe komt er in de marge waarschijnlijk ook iets anders uit.
Toch probeer ik met CAD en een bepaald frame wel zo nauwkeurig mogelijk op de metingen uit te komen. Met als verschil dat ik een eventuele hogere zitpositie (zoals de Endurace) niet meteen als nadeel zie.
Overigens laatst ook nog een Isaac Graviton overwogen. Die heeft een reach van 411 (uit mijn hoofd), enkel kwam ik er met de dealer qua prijs niet uit. De Gravitons zijn sowieso qua prijs te hoog vind ik. Met een reach van 411 (scheelt dus ongeveer 10 mm) kwam ik op een stuurpen van 120 uit, nog wel acceptabel maar ik heb er liever 1 van 110 als nominale waarde.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15946
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Met een beetje moeite wel te vinden hoor.
14 cm voor 25 Euro
https://www.fashionforcycling.be/stuurp ... 07381.html
En een 15 cm stuurpen voor 30 euro.
https://www.fashionforcycling.be/stuurp ... 07510.html
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Wilde in eerste instantie in het 6 graden bereik blijven. Daarnaast is 80 tot 130 het meest gangbaar. Als ik voor een nieuwe fiets al uit moet gaan van 140 of meer (buiten het feit of het er nog uit ziet en nog stuurt), doe ik het verkeerd; dan heb ik het verkeerde frame gekozen.