Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bellen!

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 13 sep 2018 12:42

Ik bel uiteraard niet als ik gewoon kan inhalen. Waarom zou ik?

Ik bel wel als de fietsers die voor mij rijden over de weg uitwaaieren of de weg blokkeren. En daarmee wend ik dus eventueel gevaar af.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 13 sep 2018 13:00

RVV: Van 1906? Wist ik niet. Andere tijden in ieder geval.
Kan niet anders zeggen dan een mooi betoog, duszzzzzz :winkthumb:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 sep 2018 13:17

Cobus Ridley schreef: 13 sep 2018 12:42 Ik bel uiteraard niet als ik gewoon kan inhalen. Waarom zou ik?

Ik bel wel als de fietsers die voor mij rijden over de weg uitwaaieren of de weg blokkeren. En daarmee wend ik dus eventueel gevaar af.
Dus als jouw bel op dat moment dienst weigert, dan rijdt je ze gewoon omver? Ik heb remmen om een dergelijk "gevaar" af te wenden.
Campagnolo Ultra Dork

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 13 sep 2018 13:59

Waarom zou in vredesnaam m'n bel dienst weigeren?

Jooster
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 jan 2017 16:13

Jooster 13 sep 2018 14:01

Cobus Ridley schreef: 13 sep 2018 12:42 Ik bel uiteraard niet als ik gewoon kan inhalen. Waarom zou ik?

Ik bel wel als de fietsers die voor mij rijden over de weg uitwaaieren of de weg blokkeren. En daarmee wend ik dus eventueel gevaar af.
Ik vind het vaak ook veiliger om niet te bellen. Als de ruimte er duidelijk is, dan liever zonder bellen erlangs, omdat ik al meerdere malen heb ervaren dat veel mensen de neiging hebben over hun linkerschouder te kijken als ze een bel horen en daarmee ook direct naar links zwenken

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 13 sep 2018 14:02

Jooster schreef: 13 sep 2018 14:01
Cobus Ridley schreef: 13 sep 2018 12:42 Ik bel uiteraard niet als ik gewoon kan inhalen. Waarom zou ik?

Ik bel wel als de fietsers die voor mij rijden over de weg uitwaaieren of de weg blokkeren. En daarmee wend ik dus eventueel gevaar af.
Ik vind het vaak ook veiliger om niet te bellen. Als de ruimte er duidelijk is, dan liever zonder bellen erlangs, omdat ik al meerdere malen heb ervaren dat veel mensen de neiging hebben over hun linkerschouder te kijken als ze een bel horen en daarmee ook direct naar links zwenken
Uiteraard. Niet onnodig bellen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 sep 2018 14:20

Goh, gaan we dan langzaam met zijn allen tot de consensus komen dat voor sommigen in sommige situaties een bel een handig hulpmiddel kan zijn, i.p.v. een must om een fatsoenlijk fietser te zijn?
:shock: :roll:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 13 sep 2018 14:35

@53x11 Als jij louter in omstandigheden rijdt waarin het gebruik van een bel nooit nodig zal zijn, dan hoef jij uiteraard geen bel van mij. IK (en ik spreek dus nadrukkelijk voor mezelf) kan me dergelijke omstandigheden bij mijn eigen ritten niet voorstellen. Er gaat eigenlijk geen rit voorbij waarbij ik niet bel.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 sep 2018 15:01

Echt? Dat kan ik me dan weer niet voorstellen. Ik woon niet bepaald in noord-oost Groningen (wel in hartje Randstad) en de keren dat ik op de wegfiets iemand moest waarschuwen zijn echt op 1 hand te tellen. Ik rij weliswaar vrij defensief en vrijwel altijd in de polder, maar toch..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 13 sep 2018 15:33

@53x11 Ook hier hartje Randstad. Duinen op zaterdag of zondag (sowieso altijd bellen; drie man dik over het fietspad) maar ook in de polder. Zondag jl. nog op smal fietspad twee breed uitwaaierende kids, waardoor ik er niet langs zou kunnen. Één bescheiden belletje was voldoende en leidde tot opzij gaan een "sorry" van hen. Zonder bel had ik moeten roepen of fluiten, wat ik gewoon nogal idioot vind.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 13 sep 2018 15:53

53x11 schreef: 13 sep 2018 14:20 Goh, gaan we dan langzaam met zijn allen tot de consensus komen dat voor sommigen in sommige situaties een bel een handig hulpmiddel kan zijn, i.p.v. een must om een fatsoenlijk fietser te zijn?
:shock: :roll:
Misschien de consensus dat je als fatsoenlijke wielrenner een beschaafd hulpmiddel nodig hebt om andere mensen te laten weten dat je er langs wilt.
Een bel kan een vriendelijk hulpmiddel zijn(een bescheiden pingetje), maar ook een bevestiging zijn van de asociale wielrenner: ping Ping PING PING!
Persoonlijk vind ik een bel erg fijn om te gebruiken en ik hou van een zo clean mogelijk stuur. Dus vind ik de combi bel, wahoo houder en bel houder van Hidemybell erg prettig.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 sep 2018 16:18

Cobus Ridley schreef: 13 sep 2018 12:42 Ik bel uiteraard niet als ik gewoon kan inhalen. Waarom zou ik?

Ik bel wel als de fietsers die voor mij rijden over de weg uitwaaieren of de weg blokkeren. En daarmee wend ik dus eventueel gevaar af.
Als ze al uitwaaieren over de weg, zul je ze nooit inhalen toch? Je belt dan puur om ze aan de kant te bonjouren zodat je er langs kunt. Niet om gevaar af te wenden.

Vergelijkbaar met toeteren naar de automobilist voor je, die niet oplet en niet direct gas geeft als het verkeerslicht op groen springt. Formeel mag je daar niet om toeteren. Je doet het met de beste bedoelingen (je wilt zelf ook door, maar je attandeert vriendelijk je voorganger op het groene licht). Maar voor hetzelfde geld is er een gegronde reden dat diegene niet optrekt.

Nou is er niet snel een gegronde reden om op je fiets uit te waaieren over het fietspad, maar als achteropliggend verkeer kan/mag je dat niet voor diegene beoordelen. (gat in de weg, paardenpoep, om even 2 gegronde redenen te noemen).
En dan kom jij aan, met je bel, om die persoon aan de kant te bonjouren. En dat dan verantwoorden dat je gevaar afgewend hebt.

Ik snap dat je belt, heb zelf ook een bel op mijn fietsen. Maar het argument dat je gebruikt vind ik persoonlijk een vrij matig argument in deze.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie