Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fons bikes

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 sep 2018 17:52

Spykerracing90 schreef: 10 sep 2018 17:27 Vol verwondering de afgelopen dagen de artikelen, het forum en hun site gevolgd. Niet bepaald netjes hoe ze het in de markt hebben gezet, niet bepaald netjes hoe ze vervolgens reageren.

Wél positief verrast over de manier waarop de site nu is aangepast. Behalve dat het nog steeds een enorm overpriced Chinees is die met een hoop niets-zeggende marketingtaal aan de vrouw gebracht wordt, valt er weinig op aan te merken.

Oké, één claim van Fons dan nog:
Fons webmaster schreef: Je Fons wordt direct aan de voordeur geleverd in een speciaal voor Fons ontwikkelde transportdoos. Het is ook mogelijk om je fiets zelf op te halen in de showroom.
Iemand die dit kan staven, of nog een reden om wat meer te bashen?
Nah, je laat een logo op een doos zetten en dan is ie speciaal voor jou gemaakt. Ze gaan geen dozen met Fons bij Specialized gebruiken. En aangezien het product een fiets is en geen doos vind ik een nog rondje bashen een beetje spijkers op laag water zoeken...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 sep 2018 18:58

Alle niet positieve reacties op facebook hebben ze verwijderd.
Een beetje laag toch.
Verder ben ik, zoals sommigen, ook benieuwd naar een reactie van fiets op dit alles.
Mij lijkt het nu dat Fiets zich, al dan niet tegen een betalende advertentie, heeft laten gebruiken door Fons.
Welke waarde moet je dan geven aan de andere tests in Fiets.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 sep 2018 18:59

SqueeZer schreef: 10 sep 2018 17:49
daniel1975 schreef: 10 sep 2018 17:30 Zou FIETS hier ook nog een keer reageren? Gezien alle recente ontwikkelingen ben ik wel benieuwd naar hun (veranderde?) visie op het geheel.
Dit boeit mij idd. meer indien ze klanten willen behouden ... vind toch dat ze zelf ook een stukje geloofwaardigheid verkocht hebben ...
Even over hoe zoiets gaat...

Ik werk zelf bij een PR-bureau en wij kopen ook regelmatig gewoon complete artikelen in bij tijdschriften. Niks advertorial, maar gewoon een compleet artikel. Soms geschreven door een journalist van het blad zelf, maar vaker gewoon door onszelf.

Magazines kunnen eenvoudigweg niet anders. Alleen leven van abonnementen en advertentie-inkomsten is geen businessmodel meer.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 10 sep 2018 19:44

Wat een onzin. Fiets maakt echt wel onderscheid tussen advertenties en redactionele kopij. Een test is een test en wordt gemaakt door de redactie. En niet door een PR-bureau. Ja, ze zijn de fout in gegaan als ze geschreven hebben dat Fons frames zelf heeft ontwikkeld. Maar dat bewijst verder niets. Behalve dat ze slordig zijn geweest.
Michiel

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 10 sep 2018 20:21

fietsvriend schreef: 10 sep 2018 19:44 Wat een onzin. Fiets maakt echt wel onderscheid tussen advertenties en redactionele kopij. Een test is een test en wordt gemaakt door de redactie. En niet door een PR-bureau. Ja, ze zijn de fout in gegaan als ze geschreven hebben dat Fons frames zelf heeft ontwikkeld. Maar dat bewijst verder niets. Behalve dat ze slordig zijn geweest.
Ja maar was het artikel in de Volkskrant ook niet geschreven door een "Fons-Ambassadeur"? Kortom, hoe objectief kan je zijn? Ook voor een journalist blijkt dit lastig te zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 sep 2018 20:30

havana schreef: 10 sep 2018 18:59
SqueeZer schreef: 10 sep 2018 17:49
daniel1975 schreef: 10 sep 2018 17:30 Zou FIETS hier ook nog een keer reageren? Gezien alle recente ontwikkelingen ben ik wel benieuwd naar hun (veranderde?) visie op het geheel.
Dit boeit mij idd. meer indien ze klanten willen behouden ... vind toch dat ze zelf ook een stukje geloofwaardigheid verkocht hebben ...
Ter illustratie...

Ik werk zelf bij een PR-bureau en wij kopen ook regelmatig gewoon complete artikelen in bij tijdschriften. Niks advertorial, maar gewoon een compleet artikel. Soms geschreven door een journalist van het blad zelf, maar vaker gewoon door onszelf.

Magazines kunnen eenvoudigweg niet anders. Alleen leven van abonnementen en advertentie-inkomsten is geen businessmodel meer.

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 10 sep 2018 20:38

Wie de papieren versie van Fiets heeft gelezen heeft dit gezien:

de testopzet

'We zetten een oproep op facebook en dat resulteerde in voldoende respons om begin augustus twee dagen te gaan testen. En om een beetje bij te bruinen; we zaten ongeveer op de warmste plaats van Nederland. En o ja: asfalt geeft vooral warmte af… We zochten voor de test namelijk de skeeler en wielerbaan van Nieuwkuijk op. Niet mega lastig, maar wel veilig. Geen verkeer, je kan bochtjes draaien en er ligt een leuke strook met kasseien. We stelden een vragenlijst op met tien punten: zithouding, schakelen, remmen, rijgedrag rechtdoor, rijgedrag in de bochten, comfort/vering, prijs/kwaliteit, praktijk algemeen en uiterlijk. En tot slot de vraag: Zou je m kopen? Van 1 tot 10. Daaruit kwam een gemiddelde. In totaal hadden we 67 testformulieren. Er was ook nog volop ruimte voor op- en aanmerkingen'.

Bij de conclusie:

'Tja: De toekomst is aan de racefiets met schijfremmen. En dat gaat ook op voor de damesracers. Herstel: fietsen voor vrouwen. Want van de acht fietsen heeft er maar één een aantoonbaar eigen vrouwen frame: de Liv. De andere fietsen zijn kleine zusjes van de heren racers van Specialized, Ridley, Cannondale en Merida. Deze vier presenteren zich dan wel als 100 % vrouwenracer. De Carrera is ‘gewoon’ een maat S van de standaard Erakle Air. En de Fons dan? Zeker, een 100% dedicated vrouwen racer, maar echt bewijs dat er speciaal een frame is geproduceerd is er niet. Wel biedt Fons heel veel (met de nadruk op ‘heel veel’) aandacht voor wat vrouwen willen.'.

Dus...
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 10 sep 2018 20:42

De Volkskrant-journalist was een man, Remco Andersen, lijkt me sterk dat ie ambassadeur is van een vrouwenmerk. Als dat wel zo is, is het heel raar dat hij over dat merk schrijft. Maar dat is nog altijd iets anders dan advertenties verkopen als redactionele kopij.

Ander punt: de Volkskrant heeft online een aanvulling bij het verhaal geplaatst. hebben ze de mail van een forumlid hier (memoreerde hij een paar pagina's terug aan) blijkbaar toch gelezen. Zoals het hoort.

Dit staat er nu bij:
Aanvulling: In onderstaand artikel wordt het frame van de racefiets van Fons Bikes omschreven als 'uniek'. Fons Bikes zei tegen de Volkskrant dat het bedrijf het frame van de grond af zelf heeft ontworpen, speciaal voor de vrouwelijke anatomie. Fons Bikes sprak verder over eigen frames, 'waarbij de bottom bracket (bevat de trapas, red.) omlaag en naar voren wordt geplaatst'. De Volkskrant heeft het artikel voor plaatsing aan Fons Bikes voorgelegd, ter controle op onjuistheden.

Na publicatie bereikte de Volkskrant informatie waaruit blijkt dat de afmetingen van de frames die Fons Bikes gebruikt, identiek zijn aan bestaande frames van een Taiwanese fabrikant die ook door enkele andere fietsmerken worden gebruikt. Fons Bikes stelt dat het bedrijf de geometrie van het volgens hen optimale frame heeft bepaald op basis van fysiologische data en marktonderzoek. Vervolgens bleek een Taiwanese producent een bestaand frame met die afmetingen leverbaar te hebben, verklaart Fons Bikes nu.


https://www.volkskrant.nl/economie/wat- ... ~b200be5e/
Michiel

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 sep 2018 20:44

rijden_ schreef: 10 sep 2018 20:38 En de Fons dan? Zeker, een 100% dedicated vrouwen racer, maar echt bewijs dat er speciaal een frame is geproduceerd is er niet. Wel biedt Fons heel veel (met de nadruk op ‘heel veel’) aandacht voor wat vrouwen willen.'.

Dus...
Staat dit er echt?? Dan zijn er hier heel wat forumleden die een rectificatie mogen maken mijns inziens! Dat zou ze in ieder geval wel sieren...

Mormel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 okt 2014 12:37
Locatie: Breda
Contact

Mormel 10 sep 2018 20:51

?
Laatst gewijzigd door Mormel op 10 dec 2018 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 sep 2018 20:53

Wat ik me af vraag of er bij de testen vaak "leveranciers" aanwezig zijn. Fons is bij de test aanwezig geweest. Ik vind het vreemd, maar misschien is het wel normaal.
Ik heb me ook verbaasd dat Fiets 7 fietsen met schijfremmen test en dan concludeert Fiets dat ook de dames eigenlijk niet onder schijfremmen uit kunnen komen. (Ik heb kortgeleden een nieuwe fiets met velgremmen gekocht).

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 sep 2018 20:59

Mormel schreef: 10 sep 2018 20:51

Meen je dit echt? Heb je het verhaal van Janneke gelezen?
Over het blad fiets, inderdaad niet over Fons.

Plaats reactie