Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fons bikes

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 05 sep 2018 13:33

Over die laatste opmerking kun je nog een hele boom opzetten, 75

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 sep 2018 14:17

Er wordt in ieder geval niet ontkend dat de Thompson hetzelfde is...

Het frame heeft wel een laag BB dus op dat punt komen ze hun woorden wel na (al zijn er genoeg modellen die hetzelfde bieden) maar op het gebied van het "zwaartepunt verder naar voren leggen" praten ze imho gewoon onzin. Buiten het feit dat hetzelfde te bereiken is met tig andere frames en de vragen waarom het nuttig is en hoe ze aan die wetenschap komen, zegt het gegeven dat tussen XS en L een verschil van reach van 6mm zit vooral dat het blijkbaar niet voor iedere "maat" vrouw geldt.

Bijna alle damesframes van gerenommeerde merken hebben in de kleinste maten een reach van 2cm minder. Als zij er echt allemaal naast zitten, dan zou ik graag van Fons weten waarom.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 sep 2018 19:43

Ik heb me even voor gedaan als serieuze klant om het geometrie plaatje gemaild te krijgen en dat is gelukt. :lol:

Dus bij deze:
Afbeelding
Nu aan de kenners om te bepalen welk frame dit nu is. Zelf bedacht of gewoon een bestaande Chinees.

En dit is het plaatje van de Thomson Capella:
Afbeelding Bijna exact dezelfde cijfers alleen lijkt de Fons een lagere achtervork te hebben
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 sep 2018 20:10

Daar hoef je geen kenner voor te zijn. Gewoon hetzelfde frame alleen de XXL is weggelaten :lol: .

Alleen in de wielbasis zit een fout. Een wielbasis van 696 zou betekenen dat je de wielen elkaar ongeveer zouden raken. Dezelfde fout zie je bij de tabel van de Capella disc, die overigens ook die langere achtervork heeft.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 05 sep 2018 20:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 05 sep 2018 20:13

International nog iets Studies.
Ben blij dat mijn fietsenmaker gewoon praat, meet en dan een fiets in elkaar last. Ja, mijn bracket is 15mm lager dan van mijn oude Giant. Dat heeft met je wensen en bouw te maken. Niet met je geslacht.
Er rijden dus al een paar honderd van die fietsen rond volgens het artikel. Dat zou toch op moeten vallen.

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 05 sep 2018 20:20

Bellingcat is actief hier lijkt het wel :mrgreen: Mooi staaltje onderzoek en hier valt Fons toch wel echt door de mand imho.
Precies wat eerder al wordt genoemd: Zeggen dat je vrouwen als eerste partij echt serieus neemt, maar ze vervolgens onder wat mij betreft valse voorwendselen een poot uitdraaien, dikke :dislike:

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 05 sep 2018 20:31

Bevestiging van wat ik al zei.
Hetzelfde "mannenframe" die vrouwen dus nodig zouden moeten hebben volgens Fons zelf, nota bene :shock:
Fons maakt zichzelf overbodig want dit soort frames zijn te kust en te keur te koop. Gewoon een vrij reguliere geometrie waar vrouwen dus prima op kunnen fietsen. In feite spreken zij zichzelf tegen. Het is een mannenframe dat wordt verkocht als vrouwspecifiek.
Het enige dat aangepast kan worden is de cranklengte, zadel, stuur en stuurpen, maar dat gebeurt al decennia zo, bij de mannen en vrouwen.
In mijn visie bestaan er geen speciale vrouwen- en/ of mannenframes. Gewoon goed meten en de juiste geometrie er bij kiezen van een bepaald merk, wat het beste aansluit bij je lichaamspecifieke maten. Dat doet elke wierenner/wielrenster als het je serieuze hobby is.
En het fabeltje van Fons dat je door hun fiets "meer lef krijgt en de gemiddelde snelheid hoger zal liggen" is natuurlijk je reinste onzin. (gelezen in een van hun publicaties).

Dat krijg je door al die marketingluchtfietserij van tegenwoordig...
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 05 sep 2018 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 sep 2018 20:44

Zou FIETS of Fons hier ook nog durven/willen reageren? Zou wel zo netjes/sportief zijn.
Less is bore

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 05 sep 2018 21:14

Ernie C. schreef: 05 sep 2018 20:10 Daar hoef je geen kenner voor te zijn. Gewoon hetzelfde frame alleen de XXL is weggelaten :lol: .

Alleen in de wielbasis zit een fout. Een wielbasis van 696 zou betekenen dat je de wielen elkaar ongeveer zouden raken. Dezelfde fout zie je bij de tabel van de Capella disc, die overigens ook die langere achtervork heeft.
Definitief door de mand vallen op kopieerfouten, altijd leuk.
De wielbasis van maat S kan ook niet kloppen, dat zal wel (ongeveer) 982 moeten zijn in plaats van 928.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2249
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 05 sep 2018 21:47

Pff, niet ingewikkeld doen, (1) ze hebben een concept, (2) het verkoopt, (3) van harte. En als je het niks vindt, koop je een andere. Ik zou niet weten waarom iemand hier verantwoording over af zou moeten leggen?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2249
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 05 sep 2018 22:18

Ja, gelezen.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 05 sep 2018 22:20

chrissiewizzie schreef: 05 sep 2018 22:02 Niet als je er verder geen onzin bij verkoopt om de prijs op te drijven. Heb je het artikel in de volkskrant gelezen? Als je dat tegen dit topic afzet, komt Fons niet erg geloofwaardig over. En dan druk ik mij heel mild uit. Het is gewoon gebakken lucht qua frame. En voor al het andere zijn er genoeg andere FM's. Deraes doet het bijvoorbeeld gewoon goed, zonder allerlei technische onzin te verkopen.
En laat nu ook nog eens Deraes hetzelfde frame als Fons in hun collectie hebben... :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 05 sep 2018 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie