Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fons bikes

kodejonge
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2013 11:01

kodejonge 03 sep 2018 12:29

Volgens mij is die Fons Strada een replica van de Thompson Capella.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 sep 2018 13:18

Ja, en?

Wat is precies je vraag?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 sep 2018 13:48

Even mijn eerste post aangepast om een wat meer leesbare samenvatting van dit topic te maken. De topicstarter is hier niet meer geweest, dus dan doe ik het maar. Let op, dit is mijn versie van het verhaal en slechts mijn mening over Fons bikes. Of je er zelf nog één wilt aanschaffen moet je vooral zelf weten.

Het begon allemaal met een artikel op de site van Fiets over de damesracefietsen van Fons. Deze fietsen zouden gebouwd zijn rondom een frame dat door Fons ontwikkeld zou zijn in samenwerking met diverse wetenschappers. Al snel was het voor een aantal forumleden duidelijk dat het hier om een open mould frame ging en niet -zoals in het artikel gezegd werd- een zelf ontwikkeld frame. Niet lang daarna volgde het artikel in de Volkstkrant waarin dezelfde beweringen terug te vinden zijn. Op de website van Fons was en is weliswaar nergens iets te vinden waarin letterlijk viel te lezen dat het om een eigen frame ging maar de suggestie werd wel degelijk gewekt. Ik en forumlid Jaap Telder zij er direct bovenop gedoken, we kregen meteen bijval van zo ongeveer dit hele forum en ook Janneke van de blog Zijwielrent is er mee aan de slag gegaan. Toen Janneke haar blog online had gezet is alles in een stroomversnelling gekomen en zijn er enkele landelijke media op gedoken. Dit heeft erin geresulteerd dat Fons deze uitspraken deels heeft moeten terugnemen en heeft opgebiecht dat het om een open mould frame gaat dat toevallig aan de gestelde eisen zou voldoen.

Enkele interessante quotes van Fons:

In de Volkskrant:
Maar Fons Bikes maakt alleen fietsen voor vrouwen. Bovendien heeft het bedrijf zijn frames van de grond af ontworpen op basis van fysiologische data en marktonderzoek, zegt Van Gastel. (…) De conclusies leidden naar een ontwerp, het ontwerp naar een zoektocht langs fabrikanten van carbonframes. Het resultaat was die eerste container met 250 in Taiwan vervaardigde ‘vrouwenframes’.
Op Fiets.nl:
Het Nederlandse fietsenmerk heeft een damesspecifiek frame ontwikkeld, waarmee je vervolgens jouw ideale racefiets kunt samenstellen.
Van de site van Fons:
Toen we zijn begonnen met ontwerpen van onze fietsen hebben we het onszelf niet makkelijk gemaakt.
Fons heeft een fiets ontwikkeld voor en door vrouwen. De racefiets is volledig gemaakt in het voordeel van een vrouw.
Nee er wordt niet gelogen op de site maar de gemiddelde consument zonder veel kennis van de fietsindustrie gaat er vanuit een uniek product aan te schaffen en geen frame te kopen dat door talloze anderen verkocht wordt als “mannenframe”

Ook uit de Volkskrant:
Uit het onderzoek bleek dat vrouwen heel anders op de fiets zitten dan mannen. Die verschillen vereisten een speciaal frame voor vrouwen. Waarbij onder meer de bottom bracket, het deel waar de trapas doorheen zit, naar onder en naar voren is verplaatst om het gewicht optimaal over beide wielen te verdelen. 
Leuk dat wetenschappers dat onderzocht hebben maar het frame dat Fons gebruikt heeft hooguit een gemiddeld hoog bracket en juist een redelijk lange reach en een normale zitbuishoek, wat dan weer neerkomt op een bracket dat meer naar achter is geplaatst i.p.v. naar voren. Veel van de moderne endurenceframes met schijfremmen, geschikt voor bredere banden van pakweg 32mm (dit zijn meestal de frames die de grote fabrikanten inzetten als damesframes!) hebben een lager bracket en een kortere reach. De nieuwe gravelracer van Fons heeft zelfs een extreem hoog bracket, dat meer overeenkomt met een ouderwetse cyclocrosser.

Verder is het opvallend dat de prijs van het instapmodel met Tiagra groep best goed geprijsd is maar wil je upgraden naar b.v. Ultegra Di2 dan betaal je een meerprijs van 1900 euro. Dit is ongeveer gelijk aan de adviesprijs van de groepset. De kostprijs van de Tiagra groep die je dus niet koopt wordt er niet vanaf gehaald. Ga je voor Dura Ace D2 dan betaal je zelfs ruim 100 euro meer bovenop de adviesprijs en de Tiagra groep. Nu is het zo dat deze groepsets voor ongeveer 60% van de adviesprijzen te koop zijn voor de consument. Ik verwacht niet dat dat voor Fons anders zal liggen. De reactie van Fons daarop:

Prijsstelling: Prijs bepalen is van veel factoren afhankelijk. Soms vraag je ergens weinig voor omdat je marktaandeel wilt kopen of een lage instapprijs, soms sturen bedrijven verkoop van producten naar een beperkter aantal producten, soms calculeer je alleen op marge etc. Uiteindelijk draait het erom of de klant de prijs acceptabel vind voor wat hij of zij ervoor krijgt. Ik vorige week een mooi voorbeeld van een textielproducent. Hij heeft een product , dit geval een dames singlet, wat hij aan 2 merken verkoopt. Het ene merk verkoopt het voor 25,-euro per 2 stuks en het andere merk voor 119,- euro per stuk. Let op; hetzelfde product met een ander merknaam. De verkopen op aantal niet op euro 's van het duurdere product is ruim het zesvoudige van het goedkopere product.

Oftewel, ze hebben er geen enkele moeite mee om mensen die wat meer te besteden hebben een poot uit te draaien. Bepaal voor jezelf of je dit acceptabel vindt maar deze gang van zaken is zeker niet normaal bij andere merken.

Fons levert dus niet wat het belooft en neemt in mijn optiek de (vrouwelijke) klant zeker niet serieus.

Geschreven met dank aan Janneke Scheepers die plots om onverklaarbare redenen haar zeer goede blog en reacties in dit topic heeft moeten verwijderen. Gelukkig vergeet het internet nooit:

https://web.archive.org/web/20180918021 ... ons-bikes/

Op de vraag:
Dus Janneke en/of Bart mogen van jou en Fons hier hun ongecensureerde antwoord geven en dat heeft geen negatieve consequenties voor hen, juridische of enigszins anders vanuit jou, Fons of door jullie ingezette jurist(en)? Fons en of juristen die namens Fons acteren, laten dit zonder enig bezwaar toe?
Volgt het antwoord:
De enige persoon die haar motivatie kan geven voor haar keuzes is Janneke. Wij gaan niet voor anderen spreken. Jullie vragen het echt aan de verkeerde persoon. Janneke en Haar man Bart (mede beheerder vanzijwielrent) zijn beide volwassen mensen die volgens ons prima in staat zijn eigen keuzes en afwegingen te maken.
Wij hebben niks wat wij hierover zouden willen vertellen. Dit is het antwoord wat wij al eerder gaven en ook het enige antwoord wat we zullen geven
Het heeft er dus alle schijn van dat critici via juridische stappen de mond gesnoerd worden.


Fietsen of frames met hetzelfde frame als de Fons Strada zijn ook te koop bij andere aanbieders, waaronder:
- ZGL CRB41 (de fabrikant)
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... ASQ8e9&s=p
- Thompson Capella
http://www.thompsonfietsen.nl/racefiets.html
- Battaglin Faster
https://www.saldenbikes.com/battaglin-f ... mbike.html
- DeRaes Carbon Racer Disc (als dit het model ook is)
https://deraes.nl/onze-fietsen/
- Marktplaats verkoper DIR
https://www.marktplaats.nl/verkopers/2473359.html
[/quote]
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 31 jan 2019 13:43, 10 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 sep 2018 14:09

Hier een klein vrouwtje. Ik ben heel blij dat ik een ander merk veel meer slooping frame gekocht heb. Als ik op een Fons gezet met worden zou mijn zadelpen amper uit de buis steken.
Een ander dingetje bullshit: je kunt alle kleuren kiezen voor het frame, maar voor de ketting hebben we wel voor de dames gekozen. Dat is bij aflevering goudkleurig. Geen haar op mijn hoofd dat ik met een goudkleurige ketting zou gaan rijden.
En als ik Fons hoor, dan denk ik ook direct aan een vrouw. :o

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2018 14:23

Ernie C. schreef: 03 sep 2018 13:48 Kortom een hoop marketing bullshit om iets aan de vrouw te brengen.
Dit dus!
Met veel te hoge prijzen. En wat voegt het toe tov Liv, Specialized, een mooie roze-witte pinarello of wat dan ook?
Jammer dat Fiets weer een podium biedt aan dit gezwets.
Less is bore

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 03 sep 2018 14:25

Zelfde als licello tijd terug..
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 sep 2018 14:32

daniel1975 schreef: 03 sep 2018 14:23
Ernie C. schreef: 03 sep 2018 13:48 Kortom een hoop marketing bullshit om iets aan de vrouw te brengen.
Dit dus!
Met veel te hoge prijzen. En wat voegt het toe tov Liv, Specialized, een mooie roze-witte pinarello of wat dan ook?
Jammer dat Fiets weer een podium biedt aan dit gezwets.
Je moet toch iets als je het "vrouwenhoekje" ook moet vullen? Net zoals dat de overwinning van Annemiek van Vleuten door de dame van de redactie geschreven moet worden.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 sep 2018 15:18

Ernie C. schreef: 03 sep 2018 13:48Kortom een hoop marketing bullshit om iets aan de vrouw te brengen.
Dat is toch hetzelfde als een gat in de markt zien. De wereld staat vol met dit soort producten.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 sep 2018 15:40

Nee_Nee schreef: 03 sep 2018 15:18
Ernie C. schreef: 03 sep 2018 13:48Kortom een hoop marketing bullshit om iets aan de vrouw te brengen.
Dat is toch hetzelfde als een gat in de markt zien. De wereld staat vol met dit soort producten.
Welk gat in welke markt? Ik ga ervan uit dat ze best wat zullen verkopen, maar om nu te zeggen dat je bij het zien van hun site denkt: "wauw dat wil ik ook", nou nee.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 sep 2018 16:10

Met liegen kan iedereen een gat in de markt graven. De vraag is of er ook genoeg mensen intrappen...
Campagnolo Ultra Dork

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 03 sep 2018 17:15

Ernie C. schreef: 03 sep 2018 16:10 Met liegen kan iedereen een gat in de markt graven. De vraag is of er ook genoeg mensen intrappen...
Blijkbaar aardig wat:
Volkskrant schreef: Omzet 610 duizend euro (prognose 2018, o.b.v. verkopen tot nu toe)
https://www.volkskrant.nl/economie/wat- ... ~b200be5e/

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 03 sep 2018 17:29

Jans schreef: 03 sep 2018 14:09 ...Dat is bij aflevering goudkleurig. Geen haar op mijn hoofd dat ik met een goudkleurige ketting zou gaan rijden....
Die ketting is goudkleurig door een behandeling met titanium nitride. Maakt de ketting wat slijtvaster en gelijk twee keer zo duur als zijn nikkel plated broertje.

Plaats reactie