Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets: fietsmeting gedaan bij FM en nu?

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 24 aug 2018 20:09

Hallo allemaal,

In mijn zoektocht naar een nieuwe (eerste) racefiets ben ik bij een fietsenmaker geweest welke mij heeft opgemeten, en aan de hand daarvan een advies heeft gemaakt m.b.v. Cyclefit. Ik ben vrij lang (ca. 2,00m) en ging al uit van de grootste framemaat.

Hij heeft bij mij een 5-tal maten opgemeten, en daaruit volgt een advies. Ik heb daarbij keurig 2 A4-tjes gekregen met de maten (zie bijlagen).

Ik weet niet goed of de maten welke onder 'advies' staan nog iets te maken hebben met de fiets waar ik voor kwam (heeft hij deze ingevoerd in het Cyclefit systeem?). Of dat dit een soort van 'fictief' frame voor moet stellen welke ideaal voor mij zou uitpakken... Met andere woorden, zijn de maten onder 'advies' enkel en alleen op mijn lichaam gebaseerd? Hoe moet ik ze interpreteren...?

Zat zelf te denken aan een endurance houding, ik hoef niet zozeer het snelst te zijn maar hecht meer waarde aan comfort.

Alvast dank!

Kees
Bijlagen
2.jpg
1.jpg
Laatst gewijzigd door keesh op 24 aug 2018 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 24 aug 2018 21:15

SqueeZer schreef: 24 aug 2018 21:13 En ivm. die wat nu .... nu hoopt die FM dat je bij hem een fiets aankoopt :mrgreen:
Uiteraard..... is zijn goed recht. Enkel is pasvorm het allerbelangrijkste, hoe mooi ie ook is...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 aug 2018 22:41

Relatief korte benen voor deze lengte. Kies vooral geen endurance frame maar de grootste maat van een voldoende hoog sportief frame. Uitzondering zou de Canyon Endurace kunnen zijn want die is in de grotere maten nog redelijk lang.
Volgens mij is het ook een fictief frame want de meesten hebben geen frame met een reach van 42cm staan. De kans is vrij groot dat je bij een canyon uitkomt en daar zijn de meeste fietsenmakers niet zo blij mee.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 24 aug 2018 23:19

Is flexibiliteit niet gemeten? Is ook iets om serieus rekening mee te houden.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 24 aug 2018 23:39

Oei... de fietsen welke in interessant vind (qua prijs, looks, afmontage etc.) zijn de Canyon Endurance AL en de Sensa Trentino Endura. De laatste was diegene waarvoor ik in de winkel was. Nu zie ik in de maatschets van de Sensa ( http://www.sensabikes.com/media/pdf/ge ... a_geo.pdf ):
- Reach: 387 [mm]
- Stack: 624 [mm]

Gezien de waarden van 420 en 636 lijkt me dit frame wat aan de korte kant (beenlengte was oke), hoe gaaf ik deze fiets ook vind. Iets in mij zegt dat dit geen goed idee is.

Wat is een gangbare maat voor een spacer en stuurpen?

Ik heb een CAD schets gemaakt met verschillende frames erin. Die kan ik over elkaar leggen, tezamen met de meetgegevens. Daarnaast las ik iets erover dat de reach en stack welke Canyon opgeeft incl. spacer is? Iemand die weet hoe dit zit? Want ik wil hiermee niet de boot in gaan...
Laatst gewijzigd door keesh op 24 aug 2018 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 24 aug 2018 23:40

devriesman schreef: 24 aug 2018 23:19 Is flexibiliteit niet gemeten? Is ook iets om serieus rekening mee te houden.
Niet bij de fietsenmaker, helaas.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 24 aug 2018 23:41

Ernie C. schreef: 24 aug 2018 22:41 Relatief korte benen voor deze lengte. Kies vooral geen endurance frame maar de grootste maat van een voldoende hoog sportief frame. Uitzondering zou de Canyon Endurace kunnen zijn want die is in de grotere maten nog redelijk lang.
Volgens mij is het ook een fictief frame want de meesten hebben geen frame met een reach van 42cm staan. De kans is vrij groot dat je bij een canyon uitkomt en daar zijn de meeste fietsenmakers niet zo blij mee.
Relatief korte benen, dus lange romp en armen?

Mij is opgevallen dat de Rose Pro-SL frames ook groot uitvallen, vooral lang bedoel ik.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 aug 2018 00:17

Die Rose is ook een goede match! Vroeger had je bij Rose veel meer modellen in de grootste maten maar helaas doet alleen Canyon nog maar in grote carbon frames voor een leuke prijs.

Een standaard stuurpenlengte bestaat niet, 9 t/m 13 cm zijn bruikbaar op de racefiets. Dat is ook een beetje afhankelijk van je eigen lengte. Je kunt er van uitgaan dat er minimaal met 11cm gerekend is bij die meting. die Sensa is dus te kort. Eventueel is een Trek Emonda nog wel passend te krijgen als het echt van een fietsenmaker komen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 aug 2018 07:39

Cannondale Caad 12 in maat 63.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 25 aug 2018 08:13

Ik ben nieuw in deze materie, en wil het graag goed doen :). Daarnaast werktuigbouwkundig constructeur, dus schetsen maken doe ik dikwijls ;).

De FM ging bij de Sensa er eerst vanuit dat het zadel op de juiste hoogte moest (parameter Z). Vanuit daar kon ie zien of het frame hoog genoeg was (parameter H, of er voldoende zadelpen in de buis zou zitten). Uit de CF meting kwam een afstand zadel-stuur (parameter S, met inachtneming van de zadelpositie T). Daarbij gaf hij aan dat het met de afstand tot het stuur wel goed zou komen, maar hij moest even uitrekenen welke stuurpen daarbij hoort.

In mijn CAD schets kom ik dan met hangen en wurgen op een 140 [mm] stuurpen, wat ik niet fijn vind want het is zo'n beetje de grootste die er te krijgen is (heel schaars aanbod), Buiten het feit of het er nog uitziet of niet. Dit wil ik niet, ik wil zowel verder als terug kunnen in stuurpen zodat ik alle kanten nog op kan.

@ErnieC: beetje lastig te zien op de maatschetsen van Canyon, maar zij rekenen de stack en reach incl. de spacer ( https://www.canyon.com/nl/road/endurac ... -7-0.html ? Die geven ze op voor 27,5 [mm], dus om een vergelijk te maken met frames welke geen spacer meenemen wordt de 'eigenlijke' stack van de Canyon iet lager, en de reach iets groter? Teruggerekend met de driehoeksverhouding van het balhoofd en de spacerdikte? Of mis ik nog iets van een headset dikte?

De fiets hoeft zeker niet van de FM te komen, enkel wil ik wel zeker weten dat ik de juiste koop voordat ik die €1500,- uitgeef. Deze FM had een hele mooie aanbieding, en een CF meting, dus eerst daar maar eens gaan buurten. Met in het achterhoofd dat ik m zou gaan kopen (bovendien is 2019 model Sensa erg mooi :D ),

Voor de rest, alvast iedereen bedankt voor de snelle en behulpzame reacties (maar ik hoop dat jullie mijn vragen nog even blijven beantwoorden ;) ). Ik ben redelijk nieuw in de materie, en ik ken fora waar je vooral eerst een karrevracht aan kritiek krijgt van de mensen die veel meer kennis hebben. Dikke pluim voor fiets.nl !
Laatst gewijzigd door keesh op 25 aug 2018 10:32, 3 keer totaal gewijzigd.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 25 aug 2018 08:14

nijkie schreef: 25 aug 2018 07:39 Cannondale Caad 12 in maat 63.
Ik had m al gespot, maar vanwege BB30 ben ik niet enthousiast. Wel een mooie bike.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 aug 2018 10:56

Dat Canyon de stack en reach inclusief spacer rekent is niet waar. Oa dat plaatje maar ook een verwarrende tekst die vroeger bij de maattabel stond en het gegeven dat helpdeskmedewerkers van Canyon het zelf ook niet echt wisten hebben voor die verwarring gezorgd. Inmiddels is duidelijk dat zij normaal meten. De juiste medewerkers van Canyon hebben dit bevestigd en een aantal forumleden hebben hun fiets nagemeten.

Zeker voor een beginner is het inderdaad niet verstandig om een fiets te keizen waarbij je meteen naar een extreem korte of lange stuurpen of maximale spacertoren moet gaan. Het is wel prettig om nog wat speelruimte te hebben alle kanten op.

Wil je een BSA bracket dan vallen er meteen een hoop passende opties af volgens mij.

Voor de rest zie ik ruim voldoende technisch inzicht om de zoektocht tot een goed eind te brengen :like: .
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie