Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bellen!

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 23 aug 2018 11:11

Nou, ik ben niet zo'n aso hoor, ik ging er netjes langzaam langs maar dat serpent reed naast elkaar midden op de weg met zo'n e-bike een beetje te ouwehoeren en slingeren, en leek al helemaal niet bezig te zijn met het verkeer. Ik heb niet meer gereageerd. Het is wel drukker geworden met fietsers de laatste jaren. Ik ben er 10 jaar uit geweest, vroeger bij de amateurs B gereden,

Maar mijn Mavic naaf maakt helaas te weinig lawaai nadat ik de palletjes laatst had ingeolied... Een Oi past niet op mijn aero stuur. Dan blijft over een hidemybell full integrated, maar die ziet er gammel uit met dat scharnier:
https://www.futurumshop.nl/img/Products ... arge/2.jpg

Ik zoek eigenlijk iets voor onder mijn zadel op de zadelrail, dat ik onzichtbaar kan wegwerken. Crowdfunding starten?

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 23 aug 2018 11:53

Dat geen bel als aso gedrag wordt gezien, kan ik me helaas wel voorstellen. Helaas de categorie "belweigeraars" helpt goed mee aan dat imago. :oops:
Ineens langs een niets vermoedende weg gebruiker langs flitsen, daar maak je vrienden mee. In ogen van de snellere "wielrenner" altijd ruimte, maar probeer eens te verplaatsen in gedachte/beleving van de ander al zal dat voor sommigen onmogelijk iets zijn als ik bijdrages op forum mag geloven.
Geef eens 1 hele goede reden om geen bel te hebben op de racefiets (gewicht, looks buiten beschouwing laten)
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 23 aug 2018 11:56

scepticus schreef: 23 aug 2018 08:33
rovar schreef: 22 aug 2018 22:40 Ik kreeg vanavond weer eens een ontzettende uitbrander van een oud dametje dat ik niet belde met inhalen.
Jij hoeft helemaal niet te bellen, die oude graftak moet gewoon rechts houden.
Mag ik jou nu een hufter noemen terwijl ik je helemaal niet ken? :dislike:

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 23 aug 2018 12:08

fredmtb-sport schreef: 23 aug 2018 11:53 Geef eens 1 hele goede reden om geen bel te hebben op de racefiets (gewicht, looks buiten beschouwing laten)
Aero frame en stuur waar geen standaard bel op past?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 aug 2018 12:17

rovar schreef: 23 aug 2018 12:08
fredmtb-sport schreef: 23 aug 2018 11:53 Geef eens 1 hele goede reden om geen bel te hebben op de racefiets (gewicht, looks buiten beschouwing laten)
Aero frame en stuur waar geen standaard bel op past?
Als er geen standaard bel op past zal er vast een niet standaard oplossing zijn.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 aug 2018 12:25

belletjes van bbb hebben een weliswaar ronde klemming, maar die is danig flexibel zodat het ook wel op ovale objecten past. Een full monty aero stuur is misschien wat lastig. Maar dan kan je nog kiezen voor stuurpen, vorkbuis (spacers), zadelpen, stuurbocht. oid
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Joeyy
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 nov 2015 20:14

Joeyy 23 aug 2018 12:48

Beste bel is nog steeds (geen idee welk merk/model) die van 1-2 euro bij de fietsenzaak of plentyparts oid. Hard geluid en weerbestendig en voor die prijs heb ik er een stuk of 10 van. Fiets weleens met mensen die een bel van 100 euro hebben die er gelikt en aero uitziet maar met een beetje tegenwind hoort niemand je.
Voel me daarbij echt verrot als ik geen bel op de fiets heb en mensen in moet halen, ik fiets er zelfs voor terug naar huis... Het gemak dat je 50m voordat je iemand inhaalt al kan waarschuwen (op een veilige manier is) en een dankjewel als je er voorbij fietst heeft me al behoorlijk wat ellende gescheeld en erg veel complimenten opgeleverd. Je merkt aan alles dat mensen het onwijs kunnen waarderen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2018 14:02

Gelukkig maar dat ts niet allergisch is voor wielen want dat zou zijn hobby een stuk lastiger maken.
Of je een bel hebt moet je lekker zelf weten. Zolang je netjes vraagt of je mag passeren snap al dat gezever ook niet maar ik ben er wel achter gekomen dat je met bel vaak minder tijd kwijt bent met inhalen.

Koop gewoon een elegante bel i.p.v. een weggewerkt exemplaar dat het uiteindelijk niet goed genoeg doet. ik heb een Crane mini Suzu:
Afbeelding

Crane heeft met E-NE ook een Spurcycle alternatief dat veel minder kost.
Campagnolo Ultra Dork

dolk
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 apr 2006 23:27

dolk 23 aug 2018 14:28

Deze past op elk stuur (en onder de stuurpen) en heeft daarnaast ook nog eens een harde 'ping'.
https://www.mantel.com/xlc-decibel-2-xxl-fietsbel
De dolk staat op scherp!

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 23 aug 2018 14:54

fredmtb-sport schreef: 23 aug 2018 11:53 Dat geen bel als aso gedrag wordt gezien, kan ik me helaas wel voorstellen. Helaas de categorie "belweigeraars" helpt goed mee aan dat imago. :oops:
Ineens langs een niets vermoedende weg gebruiker langs flitsen, daar maak je vrienden mee. In ogen van de snellere "wielrenner" altijd ruimte, maar probeer eens te verplaatsen in gedachte/beleving van de ander al zal dat voor sommigen onmogelijk iets zijn als ik bijdrages op forum mag geloven.
Geef eens 1 hele goede reden om geen bel te hebben op de racefiets (gewicht, looks buiten beschouwing laten)
Nou, ik heb een goede reden om wél een bel te hebben: het is verplicht.

Maar ook met bel en zonder haast (gouden tip: zet je Strava op privé. Ben je meteen van die nep-competitie af) krijg je nog wel verwijten. Gister nog op de boulevard in Katwijk (Ik rij al bewust rond etenstijd, maar NL senioren zijn er altijd wel) rij ik achterop een viertal E-bikende senioren. Snelheid er uit, ruim van te voren (maar ook niet te vroeg: houd rekening met de wind en speur naar gehoorapparaten) een belletje, maar geen reactie. Nog een belletje en dan wordt er ineens geroepen 'Rustig aan!'. Vriendelijk bedankt en weer doorgereden.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 aug 2018 15:17

Ernie C. schreef: 23 aug 2018 14:02 Of je een bel hebt moet je lekker zelf weten. Zolang je netjes vraagt of je mag passeren snap al dat gezever ook niet maar ik ben er wel achter gekomen dat je met bel vaak minder tijd kwijt bent met inhalen.
Dank Ernie, voor deze wijze woorden (+ fraaie fiets!). De tijd die ik kwijt ben met inhalen interesseert me op de racefiets helemaal niets, dus ik volsta voorlopig met een ratelnaaf, evt. aangevuld met een "pardon, zou ik even mogen passeren". Wie dat asociaal vindt heeft zelf issues IMHO.
fredmtb-sport schreef: 23 aug 2018 11:53(...)
Geef eens 1 hele goede reden om geen bel te hebben op de racefiets (gewicht, looks buiten beschouwing laten)
Als gewicht en looks niet mee mogen doen geef ik je er nog 2:
Ik vind een bel een irritant opdringerig geluid maken. Zelfs al zit 'ie op mijn fiets, dan nog gebruik ik 'em niet. Waarom dan monteren?
Je kunt je lelijk bezeren aan een bel. Eerste ritje met mijn dochter (8) op de MTB bijvoorbeeld. Nog niet zo handig en ze gaat OTB. Helaas zat er op haar stuur een bel. Gevolg: broek helemaal open gescheurd en een lelijke snijplek op haar bovenbeen. Drie keer raden wat er daarna met de bel is gebeurd.

Dat jij belt, prima hoor. Liever niet als je mij inhaalt, maar ik zal er niet boos om worden. Maar er zijn prima alternatieven voor een bel zonder meteen een "aso wielrenner" te worden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 aug 2018 15:22

@JC80. Ook met een keertje remmen voor niet rechts rijdende E-bike terroristen rij ik gewoon nog boven de 30 gemiddeld, dus dan hoeft Strava ook niet op privé gezet te worden.
Je rijdt ook met reflectoren aan je pedalen en in je wielen? Dat is namelijk ook verplicht.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie