Over de wielersport en zijn beoefenaars.

12 graden en dan al in de korte broek

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 03 apr 2010 13:24

Ik fietste donderdag tegen 6'en buiten in een lange broek met deels windtex, een lang ondershirt, en een lang (en redelijk dik) fietsshirt en had last van de wind die er dwars door heen blies. Vervolgens heb ik maar mijn regenjasje aangetrokken tegen de wind en baalde dat ik niet mijn lange fietshandschoenen aan had gedaan.

Vervolgens zag ik even later iemand voorbij komen in compleet zomer tenue... o.0
Op een gebouw zag ik nog een bord dat 5 graden aangaf, ik kan mij niet anders indenken dan dat die kerel het flink koud had.
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

eelcoz

eelcoz 03 apr 2010 16:31

Sommige fietsers hebben ook alleen zomerkleding. Een vriend van mij is een echte zomerfietser, en heeft dan ook alleen een korte fietsbroek en een shirt met korte mouwen. Als hij dan een keertje gaat fietsen als het wat kouder is (10 graden) trekt hij dit ook aan. Ik moet er niet aan denken, maar ieder z'n eigen. Dit jaar de korte broek nog niet aangehad (alleen onder een lange broek natuurlijk).

braid
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 okt 2009 14:30

braid 03 apr 2010 16:46

Gevoelstemperatuur is erg belangrijk, gisteren was het 14 graden met een warme zon, dus ik dacht, kom laat ik maar eens een korte broek proberen. Had ik na half uur straffe tegenwind toch wel spijt van.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 04 apr 2010 15:51

Gisteren een rondje door het bos gedaan. Lekker weer, beenstukken even uit gedaan. Dus mijn eerste ritje in de korte broek is geweest.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 04 apr 2010 23:15

Hangt bij mij sterk af van wat ik doe. Op de MTB eerder in het kort dan op de racefiets.
Op de racefiets is een graadje of 15. In de meeste gevallen rij ik toch met korte broek en beenstukken, dus soms dan maar even stoppen. Te koud niet aan denken.
Overigens andersom dit jaar ook al gezien op de Teide. Bij 25 graden en zon (waarschijnlijk) locals compleet in het lang.
Heb een stukje gefilmd op 2:25 te zien. Filmpje
Ook daar moet ik niet aan denken.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 05 apr 2010 21:33

Vandaag mijn eerste ritje in korte broek, het ging net. Wel lekker doorgereden, ruim 90 km solo met 30 km/h gemiddeld.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 05 apr 2010 21:38

@fred:

Linkje van filmpje klopt niet...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

eelcoz

eelcoz 09 apr 2010 14:03

Het valt me trouwens op dat vele profs wel gewoon in korte broek rijden bij temperaturen die niet boven de 15 graden liggen (afgelopen weken in Vlaanderen met name). Hoe valt dit eigenlijk te rijmen met het verhaal over een grotere kans op spierblessures?

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 09 apr 2010 14:08

eelcoz schreef:Het valt me trouwens op dat vele profs wel gewoon in korte broek rijden bij temperaturen die niet boven de 15 graden liggen (afgelopen weken in Vlaanderen met name). Hoe valt dit eigenlijk te rijmen met het verhaal over een grotere kans op spierblessures?


Als je het over de koers hebt, kan ik daar wel inkomen.
In koers heb je het al gauw een heel stuk warmer dan wanneer je op je gemak 4 uurtjes d1 doet.

cobra427
Forum-lid
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 nov 2009 01:23
Locatie: Druten

cobra427 09 apr 2010 14:11

eelcoz schreef:Sommige fietsers hebben ook alleen zomerkleding. Een vriend van mij is een echte zomerfietser, en heeft dan ook alleen een korte fietsbroek en een shirt met korte mouwen. Als hij dan een keertje gaat fietsen als het wat kouder is (10 graden) trekt hij dit ook aan. Ik moet er niet aan denken, maar ieder z'n eigen. Dit jaar de korte broek nog niet aangehad (alleen onder een lange broek natuurlijk).


Wat zijn de kosten van been- en armstukken..........?
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 apr 2010 14:24

€ 17 bij Decathlon
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 apr 2010 14:44

eelcoz schreef:Het valt me trouwens op dat vele profs wel gewoon in korte broek rijden bij temperaturen die niet boven de 15 graden liggen (afgelopen weken in Vlaanderen met name). Hoe valt dit eigenlijk te rijmen met het verhaal over een grotere kans op spierblessures?


Als je het gemiddelde vermogen van Cancellara tijdens RvV vergelijkt met een gemiddeld ritje van een toerist dan is het verschil in vermogen dus wel erg groot. Hij trapt op z'n minst 1,5 keer zoveel vermogen en dat betekent dus dat z'n lichaam ook pak 'm beet 1,5 keer zoveel warmte geeft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie