Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in de achterhoek

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 19 aug 2018 16:43

Mijn fietsmaat en ik wonen in zuid Limburg en zijn uitgekeken op de heuvels van Limburg/Voerstreek/Ardennen. We hebben het nu allemaal wel gezien ;)

We hebben het plan om binnenkort eens een paar dagen te gaan fietsen in de achterhoek. In deze omgeving zijn wij totaal onbekend en vragen ons af waar het het mooiste fietsen is. We willen graag veel kleine oude dorpskernen zien, water en bruggetjes (we zijn geen temporijders) . Ons startpunt zal telkens hetzelfde hotel/B&B zijn.

Nu is onze vraag, waar kunnen we het beste gaan fietsen?
Of heeft iemand mooie fietsroutes van deze omgeving van ongeveer 110-13 km?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 19 aug 2018 17:01

Is wellicht de "Ronde van de achterhoek" die gisteren werd verreden iets voor jullie?
Zie https://www.fietssport.nl/details/toertocht/id/46298
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 19 aug 2018 17:08

De Tukker schreef: 19 aug 2018 17:01 Is wellicht de "Ronde van de achterhoek" die gisteren werd verreden iets voor jullie?
Zie https://www.fietssport.nl/details/toertocht/id/46298
Mooi dit, route alvast gedownload.
alvast bedankt

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 19 aug 2018 19:48

Welke plaats wordt jullie uitvalsbasis? Willen jullie klimmen? (Althans naar Achterhoekse norm) Of bijvoorbeeld een graveltocht maken?

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 19 aug 2018 20:25

EmPeHa schreef: 19 aug 2018 19:48 Welke plaats wordt jullie uitvalsbasis? Willen jullie klimmen? (Althans naar Achterhoekse norm) Of bijvoorbeeld een graveltocht maken?
Uitvalsbasis is nog nader te bepalen, afhankelijk van de tochten die we gaan maken.
klimmen mag, maar geen graveltochten.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 19 aug 2018 21:39

Omdat de Achterhoek en Twente door mensen die niet bekend zijn in het oosten van Nederland nog wel eens worden verwisseld, ook een beetje reclame voor Twente.
Als je als uitvalsbasis Twente neemt (bv omgeving Ootmarsum of anders Hellendoorn/Holten, heb je heel veel mogelijkheden. Erg leuk is bv het parcours van de Hel van Twente.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 19 aug 2018 21:50

Swedish chef foei toch!
Sommige mensen verwisselen zelfs Twente en Salland :lol:
Hellendoorn/Holten ligt niet in Twente 😅
Maar verder heb je wel gelijk.
Mocht TS Enschede als uitvalbasis kiezen, dan heb ik nog wel een paar routes.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 19 aug 2018 22:05

@Chef: Jij zitten ook achter de actie om Achterhoekers in Enschede te laten winkelen? :roll:
OT: ik vind dit wel een aardige route in de oostkant van de Achterhoek.
https://www.route.nl/fietsroute/147983/ ... schiedenis
Voor de westkant ben ik nog aan het puzzelen.
Overigens heeft de eerder genoemde route van de Ronde van de Achterhoek wel wat gravelstroken.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 aug 2018 22:16

leocuypers schreef: 19 aug 2018 16:43 Mijn fietsmaat en ik wonen in zuid Limburg en zijn uitgekeken op de heuvels van Limburg/Voerstreek/Ardennen. We hebben het nu allemaal wel gezien ;)
Ik denk dat er heel wat forumleden zijn die wel eens een weekje met jullie willen huizenruilen :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 19 aug 2018 22:26

EmPeHa schreef: 19 aug 2018 22:05 @Chef: Jij zitten ook achter de actie om Achterhoekers in Enschede te laten winkelen? :roll:
Haha, nee, ik heb hem niet bedacht.
De route die je post ken ik wel, ik kom regelmatig die kant op. Ik vindt het landschap daar duidelijk verschillen van de streek rond bv Ootmarsum en/of Hellendoorn. Allebei mooi om te fietsen, maar dus wel anders.
Als je nog een adres moet kiezen dan zou je bv als uitvalsbasis iets kunnen zoeken in de buurt van Ruurlo of Markelo. Je kan dan heel makkelijk meerdere kanten op.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 aug 2018 12:09

leocuypers schreef: 19 aug 2018 16:43 Mijn fietsmaat en ik wonen in zuid Limburg en zijn uitgekeken op de heuvels van Limburg/Voerstreek/Ardennen. We hebben het nu allemaal wel gezien ;)

We hebben het plan om binnenkort eens een paar dagen te gaan fietsen in de achterhoek. In deze omgeving zijn wij totaal onbekend en vragen ons af waar het het mooiste fietsen is. We willen graag veel kleine oude dorpskernen zien, water en bruggetjes (we zijn geen temporijders) . Ons startpunt zal telkens hetzelfde hotel/B&B zijn.

Nu is onze vraag, waar kunnen we het beste gaan fietsen?
Of heeft iemand mooie fietsroutes van deze omgeving van ongeveer 110-13 km?

alvast bedankt
Ik heb hier een opzetje gemaakt met gewenste kenmerken. Omdat ik gebruik heb gemaakt van knooppunten, is het soms een beetje draaien en keren. Helemaal 100% verhard is daardoor ook niet gelukt. Ik ga er vanuit dat je dat eventueel zelf wel weet op te lossen. Het ene koffiepunt heb ik gemarkeerd om de route hier langs te laten lopen. Langs de hele route zijn veel horeca gelegenheden, dus op vrijwel elk gewenst moment is er een pauze in te lassen.

https://www.route.nl/fietsroute/947760/ ... terhoekrit
edit: nu inclusief Vorden
https://www.route.nl/fietsroute/949793/ ... krit-136km
Laatst gewijzigd door EmPeHa op 22 aug 2018 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 21 aug 2018 12:25

Vergeet je gewoon Vorden er bij op te nemen, heerlijk ijs daar. En bij het Meestershuis lekker eten.

Afgelopen weekeinde de 120km versie gefietst van de Ronde van de Achterhoek toertocht, zit iets "gravel" in maar niet noemenswaardig, en is met een racefiets goed te doen.

Hier nog een aantal routes: https://www.fietssport.nl/magazine/id/3 ... de-posbank

Gaan ietwat over de Posbank maar dat moet jullie ervaring in de echte Nederlandse Bergen geen probleem zijn :)
Rule #5

Plaats reactie