Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepacking op de racer

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 10 aug 2018 15:30

Na veel verschillende berichten op allerlei forums is mij helaas nog weinig duidelijk geworden.

Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe fiets (paar weken geleden topic aangemaakt in juiste forum hierover) en daar lijkt beetje boven te komen dat ik voor een endurance fiets wil gaan (canyon endurace of trek damone etc). Dit vooral omdat de endurance fietsen aansluiten bij mijn wensen van comfort.

Nu lijkt het mij leuk om de komende jaren wat tassen aan te schaffen om wat langer op pad te gaan met de fiets. Echter nu komt de vraag waarom ik hem dit topic stel:

Zijn (endurance) racefietsen geschikt om tassen aan te hangen? Zijn gravelracers meer geschikt om tassen aan te hangen? Maakt het bouwmateriaal nog veel uit CF/ALU/Staal?

Heel benieuwd hoe er hierover word gedacht en wat ieders ervaring is.

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 10 aug 2018 15:43

Heb zelf een specialized sequoia gravel racer van staal .
Er zijn al punten om achterdragers of lowriders rekken te plaatsen.
Zelf gebruik ik een grote zadeltas frametas en stuurtas dit voldoende voor een weekend.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 10 aug 2018 15:56

Ligt er een beetje aan hoeveel je mee wil nemen. Met tassen aan je stuur, zadelpen en eventueel frametas heb je geen extra bevestigingspunten nodig. Als je een grote tas aan je zadelpen wil hangen dan zou ik dat niet doen op een carbon zadelpen.
Voor tassen naast je voorvork en met een achterdrager heb je wel wat extra bevestigingspunten nodig.

Heb zelf een gravelbike en met bikepacking geven de dikke banden dan iets meer comfort. Maar is dus absoluut niet noodzakelijk.
o'7o

PetiK
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 mar 2015 13:03

PetiK 10 aug 2018 16:22

Zelf heb ik twee bikepacking trips gedaan op de racer.

Met (veel) bagage op je fiets wordt voor een racer vaak afgeraden. Als je er een beetje logisch over nadenkt en het verstandig ophangt gaat het echter prima.

Zelf naar Spanje gefietst met circa 15kg bagage op de racer. Dit gedaan op een alu-racer met zijtassen (type krantenwijk). Op zich een prima constructie. Heb een Bontrager Bagagerack gebruikt. Dit is een bagagedrager voor de racefiets. Wordt met snelspanner op de achteras gemonteerd. Gewicht van je tassen steunt vrijwel direct op je achteras, dus als jouw totale gewicht + bagage (ruim) onder limietgewicht van je wielset zit gaat dat wel goed. Zelf heb ik nu echter een Endurace, op de carbon versie met schijfremmen is deze constructie niet mogelijk, vanwege ontbreken bevestigingspunten.

Naar Engeland was een kortere trip, hiervoor een grote oprolbare zadeltas voor gebruikt. Dit zou ik ook met carbon en carbon zadelpen zeker wel aandurven, veruit grootste deel van het gewicht hangt gewoon aan je zadel, dus als je het totale gewicht niet overdrijft is er niets aan de hand. Vangt stuk minder wind dan zijtassen. Gaat ook stuk minder in (grofweg de helft). Kan op praktisch iedere fiets, let alleen op dat je zadel niet al te ver naar voren kan want dan passen de straps er niet meer door (gevolg is dat je zadel los moet halen om je tas te (de)monteren).

Of gravelracers meer geschikt zijn dan endurance racers betwijfel ik. Onder bijv. de Endurace passen ook vrij brede banden dus dat voordeel is beperkt.

Gebruikersavatar
Danyboy
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2015 20:11

Gebruikersavatar Danyboy 10 aug 2018 16:39

Ik zou zeggen ga eens kijken op het web bij de North Cape 4000, een tocht die momenteel nog bezig is en mijn vriend Rudy Rollenberg gaat nu aankomen. Hij rijd met een Van Nicholas Sheiron Titanium.
Eddy Merckx EMX-1 januari 2013
JGuillem Oriënt Disc december 2017

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 10 aug 2018 19:09

Bikepacken met een racefiets gaat uitstekend. Zie foto hieronder voor mijn setup:

Afbeelding

De fiets is een Specialed Roubaix uit 2015 met Hunt Race Aero Superdura wielen (iets steviger dan normale racefietswielen), de tassen zijn van Alpkit (frametas en zadeltas) en Apidura (een zadelrol en bijbehorende "pouch"). Daar kan ik alles in kwijt (dit was een week in Noord-Engeland van hotel naar hotel, maar wel met slecht weer en daarom veel extra, warme kleding bij me).

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 11 aug 2018 17:24

Wat veel goede reacties. Denk dat voor alle mensen die er over nadenken, heel nuttig is om te weten dat je prima kan proberen op de huidige fiets.

Ik denk dat ik op zoek ga naar mooie tassen en dan mijn oude fiets (ridley orion) eerst maar eens ga gebruiken om te kijken hoe het bevalt. Doel is dan wel om zo minimalistisch te gaan kamperen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 aug 2018 09:51

PetiK schreef: 10 aug 2018 16:22
Of gravelracers meer geschikt zijn dan endurance racers betwijfel ik. Onder bijv. de Endurace passen ook vrij brede banden dus dat voordeel is beperkt.
Het verschil tussen pakweg 32mm en pakweg 45mm banden is zeker niet beperkt. Voor die 32mm heb je sowieso al schijfremmen nodig dus de gravelracer zal met gelijke banden ongeveer hetzelfde wegen. De wat langere wielbasis is alleen een probleem als je op het scherpst van de snede wilt racen en bij bikepacken juist een voordeel vanwege de extra stabiliteit. Ook hebben gravelracers vaker montagepunten voor een drager.

Wil je overstappen naar een andere fiets en heeft bikepacken een grotere prioriteit dan racen dan zou ik altijd voor een gravelracer gaan.
Campagnolo Ultra Dork

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 20 aug 2018 11:23

Bikepacking tassen passen in principe op vrijwel elke fiets. Als je het gewoon eens wilt proberen en racen blijft je voornaamste gebruik, dan zou ik niet voor de tassen een andere fiets kopen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 20 aug 2018 12:01

Ernie C. schreef: 12 aug 2018 09:51 Het verschil tussen pakweg 32mm en pakweg 45mm banden is zeker niet beperkt. Voor die 32mm heb je sowieso al schijfremmen nodig dus de gravelracer zal met gelijke banden ongeveer hetzelfde wegen. De wat langere wielbasis is alleen een probleem als je op het scherpst van de snede wilt racen en bij bikepacken juist een voordeel vanwege de extra stabiliteit. Ook hebben gravelracers vaker montagepunten voor een drager.
Heb je lange remhoeven dan passen 32mm banden prima op een racefiets.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 20 aug 2018 20:14

Kun je wel een frame bag gebruiken als de kabel voor de achterrem buitenom gaat en niet door het frame?

rton
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2010 13:12

rton 20 aug 2018 21:23

Afgelopen twee weken heb ik door de UK getoerd als bikepacker en ik ben er eigenlijk blind vanuit gegaan dat het geen probleem zou zijn (en dat bleek ook het geval).

Mijn setup bestond uit een grote zadeltas (Ortlieb Seatpack L) en een stuurtas (Ortlieb Ultimate6 Pro), zie de foto. Zowel de tassen als de fiets gaven geen krimp en een en ander was licht genoeg om stevig door te kunnen fietsen en dus lange etappes te kunnen doen. Fiets is een Rose Xeon RS (alu) met carbon zadelpen, alu stuur en een Fulcrum 3 wielsetje. Die voortas was nog best zwaar omdat er onder anderen een tablet en een boek in zat, maar het bleef dus allemaal keurig zitten ondanks de niet altijd even geweldige kwaliteit van de wegen daar.

Kleine disclaimer hierbij is dat ik niet heel veel bij me had: extra setje fietsspullen, setje gewone kleding, schoenen, toiletspullen, handdoekje en dat was het wel ongeveer. Daarnaast ben ik ook niet zwaar (<60kg), maar ik ken mensen van 80 kg die hetzelfde hebben gedaan. Mocht je echt willen kamperen en dus ook nog tent/matje/slaapzak en kookgerei mee willen nemen, vraag ik me af of je onder fietstassen en bijbehorende dragers uitkomt.
IMG_20180812_125335__01.jpg

Plaats reactie