Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lage rugpijn en last van adductoren

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 09 aug 2018 13:50

1m84 met 88cm bbl, zou ik denken dat je toch zonder al te veel problemen op dat frame moet passen.
Misschien heb je wel korte armen, of je bent gewoon niet "lenig" genoeg.
Je hebt al eens 1u30 in de beugels gereden zeg je. Dan zou je toch ook wel de handen boven op de hoods moeten kunnen leggen.
Kon je dan eigenlijk wel remmen?

tomdumotor
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 sep 2017 21:33

tomdumotor 09 aug 2018 14:38

voorheen had ik dan ook weinig klachten toen 11cm stuurpen had(maar kwam dus niet gemakkelijk met handen op de shifters) het is pas ontstaan toen 1,5u in de beugels ging rijden. Zou zeker niet willen zeggen dat erg lenig ben nee, kom tot +- halverwege onderbeen met armen strekken. Als ik niet kon remmen was ik er erger aan toe geweest waarschijnlijk.

Heb wel het idee dat de rugpijn sinds vrijdag bij fysio ben geweest nu wat minder is tijdens de ritjes, en binnenbeenspieren "branden"niet meer.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 09 aug 2018 23:18

Ik zou 's een bikefit laten doen, of iemand naar je houding op de fiets laten kijken. Met een stuurvoorbouw van 8cm moet je toch je stuur goed vast kunnen houden. Dwz voorop de beugels met gebogen armen, zonder dat je overdreven op je polsen steunt.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 09 aug 2018 23:29

Christine schreef: 09 aug 2018 23:18 Ik zou 's een bikefit laten doen, of iemand naar je houding op de fiets laten kijken. Met een stuurvoorbouw van 8cm moet je toch je stuur goed vast kunnen houden. Dwz voorop de beugels met gebogen armen, zonder dat je overdreven op je polsen steunt.
... en dat werd aan het begin van dit topic dus ook al geadviseerd ... :winkthumb:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 10 aug 2018 00:16

De Tukker schreef: 09 aug 2018 23:29 ... en dat werd aan het begin van dit topic dus ook al geadviseerd ... :winkthumb:
Maar die raad wordt blijkbaar niet opgevolgd. Vandaar nog een keer. Ik werd een beetje getriggerd door "zit nu wel met handen op mijn shifters waar voorheen maar tot de ronding van het stuur kwam". Dan kom je wel heel erg veel centimeters te kort.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 10 aug 2018 00:20

Christine schreef: 10 aug 2018 00:16
De Tukker schreef: 09 aug 2018 23:29 ... en dat werd aan het begin van dit topic dus ook al geadviseerd ... :winkthumb:
Maar die raad wordt blijkbaar niet opgevolgd. Vandaar nog een keer. Ik werd een beetje getriggerd door "zit nu wel met handen op mijn shifters waar voorheen maar tot de ronding van het stuur kwam". Dan kom je wel heel erg veel centimeters te kort.
+1
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 aug 2018 09:48

De Tukker schreef: 09 aug 2018 23:29
... en dat werd aan het begin van dit topic dus ook al geadviseerd ... :winkthumb:
[/quote]

Da’s een vast ritueel in langere topics. En hoort bij het wezen van een forum.
Ga jij dat soort dubbelop gevallen vanaf nu bijhouden ?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 aug 2018 10:09

Zo werkt dat ;)

Laten we beginnen dat rugpijn heel vervelend is en niet - zeker niet door een dokter - vanzelf wel overgaat.

Maar een stuurnok van 8cm lijkt voor iemand van 184 wel heel erg kort.
Ik ben 185 en rij met 12 cm. De TSer heeft wel iets langere benen maar zegt niks over de lengte van z'n armen.
Ik zou wel eens een foto van de fiets aan de zijkant willen zien en een foto met de TSer met de handen in drie standen: midden op het stuur (de keuvel houding), op de grepen (lekker doortrappen), in de beugel (door knallen, sprinten, afdalen)

Daarnaast geeft de TSer aan geen andere sporten te doen en dat het daar niet aan kan liggen. Wellicht ligt het daar juist wel aan.
Fietsen is een eenzijdige sport en regelmatig wat anders doen is geen slecht idee voor een algemene ontwikkeling van je lichaam.

Core oefeningen zijn al genoemd. Zo nu en dan een rondje hardlopen en halverwege een aantal bootcamp-oefeningen wordt je niet slechter van. Het verhoogt de lenigheid (dat helpt zitten op een rare fiets) en versterkt je lichaam in algemene zin (voorkomt blessures).

Tot slot kunnen we niet uitsluiten dat de TSer door het mooie weer van de afgelopen 3 maanden veel meer en harder is gaan trainen en daadwerkelijk overbelast is.

Los van te kijken naar de houding op de fiets, gewijzigde trainingsintensiteit en wat aanvullende sport blijft een rug een ding waar OOK een dokter serieus mee om moet blijven gaan.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 10 aug 2018 10:35

Nee_Nee schreef: 10 aug 2018 09:48 ...
Da’s een vast ritueel in langere topics. En hoort bij het wezen van een forum.
Ga jij dat soort dubbelop gevallen vanaf nu bijhouden ?
Nu je 't zegt, dat komt inderdaad (veel) voor in lange topics, Maar ik vind een topic met, op dat moment, 17 posts niet echt lang ;)
Wat kennelijk ook bij het wezen van een forum hoort is dat men zelden verder 'terug' leest dan één pagina. :D

En, maak je geen zorgen, ik ben niet van plan om het bij te gaan houden. :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 aug 2018 12:19

Gelukkig. Mijn dag is goed

tomdumotor
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 sep 2017 21:33

tomdumotor 10 aug 2018 13:58

Christine schreef: 10 aug 2018 00:16
De Tukker schreef: 09 aug 2018 23:29 ... en dat werd aan het begin van dit topic dus ook al geadviseerd ... :winkthumb:
Maar die raad wordt blijkbaar niet opgevolgd. Vandaar nog een keer. Ik werd een beetje getriggerd door "zit nu wel met handen op mijn shifters waar voorheen maar tot de ronding van het stuur kwam". Dan kom je wel heel erg veel centimeters te kort.
Als jij het als niks mee gedaan wilt stellen kan dat natuurlijk, maar ben 2x bij de wielerzaak geweest en die hebben mijn positie bekeken en daardoor dus kortere stuurpen eropgezet, volgens mij ook vermeld zo. Als ik het geld had had ik wel een "echte"bikefit laten doen voor 150-200 euro;) vandaar probeer ik het dus zo. En als het goed is kon de sportfysio ook naar mijn fietspositie kijken, maar die is nu nog met vakantie.

@gastheer , toen de blessure begon was het nog niet zon goed weer :) Weet niet of ik daarvoor te veel getraind heb, 20u in maart 25u in april 40 in mei(hiervan zal 90% in d1 geweest zijn) en toen week rust en toen die te enthousiaste training in de beugels waar het grotendeels door komt denk ik, maar wie ben ik.

Vandaag weer bij de fysio geweest en die ziet wel vooruitgang en geen belemmeringen om de duur weer wat op te schroeven, zelfs evt fietsvakantie over +-5-6 weken kon wel dacht ze. Het is ook weer niet zo dat ik van de fiets kom en daarna de hele dag kerm van de rugpijn en krom loop. Tijdens het fietsen is er rugpijn maar erna niet.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 10 aug 2018 21:19

Gastheerg schreef: 10 aug 2018 10:09 Ik zou wel eens een foto van de fiets aan de zijkant willen zien en een foto met de TSer met de handen in drie standen: midden op het stuur (de keuvel houding), op de grepen (lekker doortrappen), in de beugel (door knallen, sprinten, afdalen)
Daar sluit ik mij bij aan. Een foto van opzij van fiets met berijder. Om de verhoudingen te zien, want iedereen is verschillend.

Plaats reactie