Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 24 jun 2018 13:52

Ik heb jullie hulp nodig na een slimmigheidje. Ik ga volgende de Mortirolo oprijden, Mijn alu wieltjes hebben een shimano body en een 11-28 cassette. Echter wist ik dat de naaf een gemodificeerd novatec naaf is. Van een ander wielsetje kan ik zodoende de campa body pakken: dat past. En dan heb ik toevallig een centaur 11-32 cassette liggen. Haha!

Afbeelding

Het werkt en ik krijg hem makkelijk op de 32. Echter bij terugtrappen (wat ik bergop niet doe) rattelt en pruttelt het wat. De stelschroef is helemaal uitgedraaid, dus meer ruimte kan ik niet creëren. Is dit veilig genoeg?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jun 2018 14:03

Je kan een wat langere B-schroef uit je ijzerbak pakken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 jun 2018 14:35

Ketting iets inkorten kan ook, maar kan riskant zijn als je wel eens groot-groot schakelt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 24 jun 2018 21:49

Kijk, dat zijn tips waar ik wat aan heb. Bedankt!
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 11 jul 2018 16:05

Update wat betreft campa korte kooi en de "32": oefenritje met wat klimmetjes in Hilversum gedaan wat voldoende vertrouwen gaf. Uiteindelijk in Italie alle klimmen met deze combi gedaan waaronder Mortirolo en Umbrail pas. Oftewel, het kan!
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jul 2018 15:04

Tijdens mijn laatste rit door de Dolomieten begon mijn fiets te kraken. En als ik ergens niet tegen kan is het een krakende fiets.

Gisteren thuis gekomen, vandaag in het zonnetje de fiets op de bok gezet. Lagers van het crankstel gedemonteerd, open gehaald, schoongemaakt, en opnieuw ingevet en alles weer gemonteerd.

Verder complete fiets gepoetst en de ketting en cassette schoongemaakt. Ketting gesmeerd.

Rondje door de buurt ging goed, hopen dat dit het gekraak definitief oplost.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 20 jul 2018 21:57

Over een weekje gaat de familie G en vacances. Naast de nodige familiepret gaat papa een aantal keren vroeg op pad met de fiets.
Aangezien er gegraveld en geklommen gaat worden, gaat de gravelbike mee. Een flinke beurt en wielen klaarmaken voor klimwerk:
- callipers schoonmaken
- hydraulische remmen bleeden
- ketting gereinigd in badje lampenolie
- crank verwijderd en BB schoongemaakt en opnieuw gevet
- klimwieltjes tubeless gemaakt en voorzien van Campa remschijven
- zadelpen verwijderd en samen met wig schoongemaakt en opnieuw geïnstalleerd
- SPD pedalen vervangen door Look
- achterderailleur goed schoongemaakt
- batterij powermeter vervangen
- en een testritje van 60km gemaakt
Dat is allemaal ruim op tijd geregeld :like:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 21 jul 2018 18:47

Niets bijzonders maar aangezien ik alle huishoudelijke activiteiten gisteravond had gedaan en morgenochtend een 100-120km rit gepland heb toch maar even ketting etc. schoongemaakt, beetje ontvet en weer ingevet.
Niet echt nodig maar dan was dat weer gebeurd. Kleine moeite als je alles bijhoudt en zeker met het huidige droge weer.

In de tussentijd wasje draaien, eitjes haricots en Opperdoezers koken voor mijn Salade Nicoise voor vanavond (heerlijk eten voor warm weer als nu)

Wat ik normaal eigenlijk nooit doe is de banden nalopen ivm kiezeltjes.

Wellicht maar goed dat ik het nu wel deed want ik zag iets van metaal in mijn achterband zitten. Met nagels eruit krassen oid wilde niet dus maar even wat spits erbij gehaald.

Ik trok er toch een 5mm lang dun stuk metaal uit. Wellicht iets schuin gezeten want anders had het zeker mijn binnenband moeten doorboren (of later alsnog als ik met wat lagere bandendruk zou rijden).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 aug 2018 14:48

De laatste tijd ben ik weer wat vaker aan het sleutelen aan verschillende fietsen en ben ik opzoek naar een upgrade van mijn (el cheapo) gereedschappen.

Weet iemand wat een goede padtrichter is? Die van Cyclus a €25 staat me bij, maar ziet er nogal flexibel uit. Park Tool is waarschijnlijk de betere maar kost €81.

Afbeelding

Tevens ben ik op zoek naar een goede kettingpons. Vooral eentje met een wat langere hendel zodat je beter kracht kunt zetten. Ook hier zit ik weer te kijken naar Park Tool, de CT 3.2 a €31 of de CT-4.3 a €60.

Afbeelding

Last but not least een nieuwe kettingzweep en cassette afnemer. Park Tool heeft een handige kettingzweep waarbij je niet eerst zo'n los ding om je kransje hoeft te vouwen. Ook hoef je bij de cassetteafnemer niet de quick release eerst te verwijderen.

Afbeelding

Mocht iemand nog tips hebben voor het halve werk, alvast bedankt! Het hoeft allemaal geen Park Tool te zijn, maar ik zou best een paar euro (niet het dubbele) meer betalen als het een levenlang mee gaat.

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 06 aug 2018 16:09

Kettingpons: shimano tl-cn28 heb ik goede ervaring mee, 26€ bij rosebikes. Sowieso heb ik de meeste gereedschappen (ook van Parktool) daar gekocht, met 10€ kortingsbon vaak verreweg het goedkoopst.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 aug 2018 19:14

ypuh schreef: 06 aug 2018 14:48 De laatste tijd ben ik weer wat vaker aan het sleutelen aan verschillende fietsen en ben ik opzoek naar een upgrade van mijn (el cheapo) gereedschappen.

Weet iemand wat een goede padtrichter is? Die van Cyclus a €25 staat me bij, maar ziet er nogal flexibel uit. Park Tool is waarschijnlijk de betere maar kost €81.

Afbeelding
https://bit.ly/2vElWGQ
ypuh schreef: 06 aug 2018 14:48 Tevens ben ik op zoek naar een goede kettingpons. Vooral eentje met een wat langere hendel zodat je beter kracht kunt zetten. Ook hier zit ik weer te kijken naar Park Tool, de CT 3.2 a €31 of de CT-4.3 a €60.

Afbeelding
https://bit.ly/2OfOBJM
ypuh schreef: 06 aug 2018 14:48 Last but not least een nieuwe kettingzweep en cassette afnemer. Park Tool heeft een handige kettingzweep waarbij je niet eerst zo'n los ding om je kransje hoeft te vouwen. Ook hoef je bij de cassetteafnemer niet de quick release eerst te verwijderen.

Afbeelding
Die maak je desnoods zelf van een oude ketting, maar: https://bit.ly/2vp5Xgl
ypuh schreef: 06 aug 2018 14:48 Mocht iemand nog tips hebben voor het halve werk, alvast bedankt! Het hoeft allemaal geen Park Tool te zijn, maar ik zou best een paar euro (niet het dubbele) meer betalen als het een levenlang mee gaat.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 aug 2018 20:22

Ik heb de Cycles pad(t)richter en al meermaals iemand prima mee geholpen. Ik had vroeger de campa. Kwam uit de fietsenwinkel van opa. Daar werd zoveel voor gegeven dat ik prima met deze devaluatie uit de voeten kan. Bedenk dat een pad richten niet iets is van brute kracht. Het hoeft geen koevoet te zijn en als dat wel nodig is heb je waarschijnlijk een heel ander probleem.

Plaats reactie