Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Prijs indicatie van deze moozes boreas

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 03 aug 2018 09:37

Hallo forumleden,

Ik ben een leek op fietsgebied. Na enkele fietstochtjes op de racefiets van zowel vader als schoonvader lijkt het me goed om een eigen fiets aan te schaffen, zodat de drempel om een stukje te gaan fietsen lager wordt. Nu moet ik eerst een fiets gaan halen als ik een stukje wil gaan..

Voorlopig wil ik geen nieuwe fiets: ik ben van mening dat ik met mijn budget (ergens tussen de 500 en 1000€) beter een goede gebruikte dan een nieuwe met allerlei budget materialen erop kan kopen.

Nu heeft een fietsmaat van mijn vader zijn fiets te koop. Op zich fijn dat het een bekende is waarvan ik weet dat die netjes met zijn fiets om is gegaan. Ik vind het ook een mooie fiets, maar ik heb geen flauw benul wat een eerlijke prijs is voor deze fiets. Vandaar dat ik hier advies over in wil winnen. Wat denken jullie dat deze mag kosten?

Het gaat om onderstaande MOOZES boreas van ±7 jaar oud, die komt zoals afgebeeld, dus zonder trappers. Full carbon. Afgemonteerd met SRAM apex. Nieuwe ketting, nieuwe tandwielen en nieuwe buitenbanden. Of de fiets kwa maat voor mij klopt moet ik nog uitzoeken, ik weet nog niet precies welke maat het is maar kwa lengte kwamen de huidige berijder en ik redelijk overeen dacht mn pa.

Afbeelding

Ik begreep al dat er verschillende sterke meningen over MOOZES op dit forum gedeeld zijn. Inmiddels is het bedrijf ook failliet. Ik heb gezocht op de Boreas, maar daar vind ik nauwelijks iets over waardoor ik moeilijk kan peilen of de prijs een beetje oké is. Vandaar dat ik hoop op jullie expertise.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 aug 2018 09:57

Goedkoop Chinees carbon frame met Chinese carbon wielen en een instap groep.
Dan kun je beter voor nieuw budget materiaal gaan...

Als je 1000€ te besteden hebt moet dat lukken. 105 als je een leuke aanbieding kunt vinden maar Tiagra is al gelijkwaardig aan die Apex groep.

Je mist dan alleen de status van carbon en hoge velgen maar krijgt er een hoop zekerheid voor terug.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 aug 2018 10:40

Als de fiets technisch 100% ok is, 400a500 euro.
Ben benieuwd of de wielen namaak zijn....

Walter

seelsk
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mei 2018 16:00

seelsk 03 aug 2018 16:02

waarom niet voor een nieuwe, desnoods aluminium.
deze zitten onder je budget meestal of er net boven.
hoeft natuurlijk niet van Specialized te zijn maar vind die allez wel een zeer knappe fiets.
(en zeker de sprint versie, maar deze is natuurlijk wel duurder)

https://www.specialized.com/nl/nl/shop/ ... esult-list

als ik jou was zou ik echt naar een nieuwe frame zoeken, desnoods een overjaars model. of een klein beetje doorsparen waardoor denk ik net dat ietsje meer mogelijk maakt.

je zegt dat tweedehands je voor betere groepen kan gaan, maar laat dat net het gene zijn dat het hardste afziet en het snelste verslijt. zelf altijd met 105 gereden en nooit geen spijt en problemen gehad

hoe groot ben je trouwens? let wel dat de methode van hoe groot je bent niet accuraat is. zo hebben ze mij ooit een maat 54 aangesmeerd terwijl ik na fatsoenlijk opmeten een xs-s nodig heb.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 06 aug 2018 08:51

Bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat Moozes toch niet de favoriet van velen is. daar had ik al eea over gelezen. Ik noemde mijn budget wel 500-1000€, maar ik vind 1000 toch eigenlijk wel veel als het voor het uitproberen van een nieuwe sport is. Ik zou het zonde vinden voor zoveel geld een fiets te kopen die vervolgens niet gebruikt wordt...

Ik ben zelf 1.80m, met een binnenbeenlengte van 80cm. Volgens een van de tabellen kan ik dan het beste uitkijken naar een framemaat 54.

Ik denk dat ik binnenkort eens samen met mijn vader naar de moozes ga kijken, al is het maar om eens te ervaren hoe een SRAM schakelt. Als de fiets helemaal in orde is én de prijs enigszins goed is én de maat klopt zou het nog iets kunnen worden, maar ik heb weinig zin in een fiets waar ik binnen korte tijd weer vanalles aan moet doen, dus er zal wel even goed gekeken moeten worden.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 06 aug 2018 13:12

Ernie C. schreef: 03 aug 2018 09:57 Goedkoop Chinees carbon frame met Chinese carbon wielen en een instap groep.
Dan kun je beter voor nieuw budget materiaal gaan...

Als je 1000€ te besteden hebt moet dat lukken. 105 als je een leuke aanbieding kunt vinden maar Tiagra is al gelijkwaardig aan die Apex groep.

Je mist dan alleen de status van carbon en hoge velgen maar krijgt er een hoop zekerheid voor terug.
Overigens: zie jij aan deze wielen dat dit chinese carbon wielen zijn? Als ik deze wielen opzoek lijken deze behoorlijk aan de prijs. Ik kan dan ook geen replica's herkennen, dus als deze nep zijn zou ik dat graag weten. Uiteraard heeft de waarde voor een groot deel te maken met de slijtage, maar daarvoor moet ik hem van dichtbij bekijken...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 aug 2018 13:28

FFWD zijn eenvoudige Chinese velgen waarvan de prijs d.m.v. marketing flink wordt opgeklopt.
Het zijn geen slechte wielen maar zeker deze alu/carbon velgen zijn niet lichter of beter dan de meeste instap wielen die je bij een nieuwe fiets krijgt. Het gaat dan meer om de looks dan om de kwaliteit.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie