Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 28 jun 2018 12:52

Strava premium is voor de inspnnings analyses toch wel ideaal hoor. Zeker op je iPhone waar je mooie wekelijkse overzichten kunt inzien op basis van he hartslagzones. Aparte Google Chrome extensies op de computer is leuk en aardig maar ik gebruik voor 99,5 procent mijn telefoon voor Strava. En ach die 55 euro per jaar. Ik zie het ook als een stukje support naar Strava toe. Zonder Strava zou ik heel anders met het fietsen en hardlopen bezig zijn. Zeker minder gemotiveerd.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 28 jun 2018 16:57

+1
Zonder premium leden zou er al snel geen strava meer zijn
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 jun 2018 20:02

Jawel, Strava verdient niet erg veel aan Premium leden. Ze verdienen vooral door jouw data te verkopen aan steden en gemeenten.
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 jul 2018 21:36

Strava heeft het druk, vorige week maandag supportcase geopend dat mijn 600km rit niet bij jaartotaal zit.
Zaterdag een 'update' :
Sorry for the wait, and thanks for your patience. Due to additional ticket volume, we still haven’t been able to respond to your support request. We’ll do our best to get back to you as soon as possible.
Eerdere ervaringen waren dat je binnen dag wel antwoord krijgt. (beloven ze ook als je premium lid bent)

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 11 jul 2018 09:38

Ik heb een paar vragen over Stravistrix. Aangezien ik niet zo goed engels kan, en google translate het ook niet duidelijker maakt.

Wat betekenen de waardes in de rode cirkels? En moeten deze waarde hoger of lager zijn? En wat is een gemiddeld cijfer hiervoor?
Ik heb een paar vragen over Stravistrix. Aangezien ik niet zo goed engels kan, en google translate het ook niet duidelijker maakt.

Wat betekenen de waardes in de rode cirkels? En moeten deze waarde hoger of lager zijn? En wat is een gemiddeld cijfer hiervoor?
Strava.jpg

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jul 2018 10:13

Die waarden geven een indicatie voor hoe zwaar je training is geweest. Hoger, is zwaarder/intensiever.
Hoger is niet altijd beter.
Hoe hoger, hoe meer hersteltijd je lichaam nodig zal hebben.

gemiddelde cijfers zijn niet direct te geven. Hangt erg van jou persoonlijk en van je training af (doel en uitvoering). Als je dit een tijdje in de gaten houdt, en je fitter wordt, zul je een zelfde training met een lagere hartslag afwerken, waardoor deze waarden (hart slag niveau, training intensiteit) lager zullen zijn. Herstel is korter en je kunt eerder weer een kwalitatief goede training draaien.

Het is allemaal berekend op basis van de meetwaarden van je hartslag, icm duur van de inspanning. En de overige gegevens die je strava of stravistix hebt meegegeven (hartslagzones, je leeftijd, geslacht, dat soort dingen). Ik zou er niet teveel aan ophangen, maar op de langere termijn is het leuk om naar te kijken. En wellicht herken je patronen als je structureel traint (je wordt fitter, hersteltijd neemt af, na een rustige week ziet het er anders uit dan na een zware week.. dat soort dingen).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 jul 2018 09:48

Viel mij vanmorgen op data aantal calorien die ik verbrand heb wel extreem laag is.
48km met 170w zou ik volgens strava maar 155 calorieen verbruikt hebben.
https://www.strava.com/activities/1705797990

Lijkt al hele maand beetje mis te gaan.
Ritje van 11 juni, 39km met 265 calorieen :
https://www.strava.com/activities/1631172961

Rit van 4 juni :
39km met 845 calorieen wat volgens mij een kloppender getal is ?
https://www.strava.com/activities/1616183840

Rit van afgelopen weekend van 329km is dan weer niet extreem laag.
5661 calorieen :
https://www.strava.com/activities/1702566268

Iemand enig idee, lijkt me toch iets van rekensommetje op basis van powermeter getallen vs tijd ?

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 20 jul 2018 10:39

Calorieën vallen altijd met een korreltje zout te nemen. Mijn Elemnt Bolt geeft een veel lager aantal weer dan Strava, ondanks dat deze dezelfde datafile gebruiken natuurlijk. Hoe nauwkeurig kan een berekening, enkel obv van hartslag en gewicht ook zijn? Je moet imho toch al stevig doorrijden om 600-800 cal per uur te verbruiken. Dus 845 cal voor een ritje van 1h20 aan gem hartslag 112? Voor een getraind renner (ik vermoed dat je dat bent) is dat rustig peddelen, +800 cal verbruiken op zo'n rit is vooral wishful thinking. Dan zou afvallen wel zeer gemakkelijk zijn :)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jul 2018 12:27

DDX heeft toch een vermogensmeter? 200 Watt gemiddeld = 700 kCal per uur. Het schaalt gewoon lineaire met je vermogen. 200 Watt gemiddeld in deze tijd van het jaar betekend dat ik met mijn 1m87 en 70 kg 32-33 gemiddeld rij (solo).

Ik let er nooit op wat Strava er van maakt, maar ik zie nu dat mijn rit van gisteravond ook veel te laag wordt ingeschaald door Strava (ondanks dat ik een vermogensmeter heb en het daarmee gewoon nauwkeurig te bepalen is).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 jul 2018 13:10

Ik let er normaal ook nooit zo op, maar viel me vanmorgen opeens op dat ik wel heel weinig calorieen verbrand had volgens strava.
En idd rij ik met vermogensmeter.

Lijkt erop dat het Calorieen getal op strava op basis van hartslag gaat die wahoo schat.
In mijn wahoo app zie ik nml excat zelfde getal bij calorieen staan onder kopje hartslag

Lijkt iets van wahoo, zie het bij andere mensen met een wahoo ook terug op strava.
En bij iemand met een garmin lijkt het wel te kloppen.
Vanavond maar eens een strava supportcase inschieten om te vragen of ze sinds kort wat anders doen met data vanuit een wahoo.

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 22 jul 2018 11:28

TL@ schreef: 28 jun 2018 20:02 Jawel, Strava verdient niet erg veel aan Premium leden. Ze verdienen vooral door jouw data te verkopen aan steden en gemeenten.
Mag dat? Ivm met privacy ??
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jul 2018 16:52

Ja natuurlijk mag dat, data is immers geanonimiseerd. Het gaat om aantallen, op bepaalde momenten en plaatsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie