Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Klinkerklimmen in Nederland

beuker
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2011 10:12

beuker 19 jul 2018 13:10

Als liefhebber van klinkerwegen én beklimmingen vind ik de combinatie van beide prachtig. In Vlaanderen kan ik mijn hart ophalen, maar welke klinkerbeklimmingen hebben we in ons eigen land? Dit is wat ik ken of heb opgezocht.
Wie vult aan of verbeterd?

Friesland
  • terp Hogebeintum; heel kort klimmetje die feitelijk doodloopt. Wel bijzonder.
Overijssel
  • Eelerberg Hellendoorn; serieus klinkerklimmetje door het bos.
Gelderland
  • Italiaanse Weg Doorwerth; het bekende smalle pareltje met de haarspeldbocht.
  • Kluizenaarsweg Velp; de weg die vaak wordt overgeslagen door fietsers rond de Posbank.
  • Achterbergsestraatweg Rhenen; 450m (mij onbekend)
  • Holleweg Wageningen; paadje door het bos (mij onbekend, is dit een wandelpad?
  • Ubbergse Holleweg Ubbergen; misschien wel de mooiste klim in het Rijk van Nijmegen. Een echt bommetje
  • Rijksstraatweg+Van Polderveldtsweg Ubbergen; combineer beide en je hebt 800m aaneensluitend klinkers klimmen
  • Nieuwe Holleweg Beek; het broertje van de bekende Oude Holleweg is bijna net zo zwaar én bestaat voor de helft uit klinkers
  • Bovendorpsstraat Zeddam; oftewel de 'Muur van Zeddam'
  • Bergstrasse/Lindenallee Elten; nipt over de grens bij Montferland de klim naar de Elterberg.
Utrecht
  • Burgemeester Van den Boschlaan Leersum; door een woonwijk (mij onbekend)
Noord-Holland
  • Klimweg Schoorl; officieel verboden voor fietsers, maar te leuk om te laten liggen. Loopt dood.l
  • Kopje van Bloemendaal; de Alpe d'Huez voor fietsers uit de noordelijke Randstad.
Zuid-Holland
  • Van Bergenlaan Wassenaar; door een woonwijk (mij onbekend).
  • Nachtegaalweg Katwijk; is dit een echte klim? (mij onbekend)
  • Beukenlaan Katwijk; is dit een echte klim? (mij onbekend)
Noord-Brabant
  • Bossestraat Woensdrecht; is dit een echte klim? (mij onbekend)
Zuid-Limburg
  • Maasberg Elsloo; vanaf de Maas een echte kasseienklim het dorp in.
  • Diepstraat Eijsden; de tweede vaderlandse kasseienklim; finishstraat van menig wielerkoers.
-
Laatst gewijzigd door beuker op 19 jul 2018 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 19 jul 2018 14:21

Holleweg in Wageningen begint aan het einde van de Veerstraat en begin van de Westbergweg. Het is idd een klinkerklim en je kan met de fiets omhoog.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 jul 2018 15:11

beuker schreef: 19 jul 2018 13:10 Als liefhebber van klinkerwegen én beklimmingen vind ik de combinatie van beide prachtig. In Vlaanderen kan ik mijn hart ophalen, maar welke klinkerbeklimmingen hebben we in ons eigen land? Dit is wat ik ken op heb opgezocht.
Wie vult aan of verbeterd?

  • Holleweg Wageningen; paadje door het bos (mij onbekend, is dit een wandelpad?
Utrecht
  • Burgemeester Van den Boschlaan Leersum; door een woonwijk (mij onbekend)
-
Holleweg Wageningen is inderdaad een wandelpad. Wel fietsbaar én leuk. Maar ivm de wandelfunctie niet geschikt voor een groep op een mooie zondagochtend. Een solo op een doordeweekse ochtend kan best.

Burg. vd Boschlaantje in Leersum: de klinkerklim loopt niet door de woonwijk. Hij start aan de N225 tegenover “Darthuizen”. De afdaling is geasfalteerd en gaat door de woonwijk.

Edit:
Nog een (onder voorbehoud) aanvulling voor Utrecht. Tussen Soest en Soesterberg, langs de N413. Ongeveer ter hoogte van het Hilton. De van Weerden Poelman weg. Als ik het goed heb is dat een doodlopende kasseien klim. Als ik in de buurt ben zal ik ‘m weer eens testen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 19 jul 2018 19:33

Wie weet bedoelen we hetzelfde: paltzerweg, net voorbij Militair museum bij Soesterberg. Deze weg loopt overigens niet dood.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 jul 2018 19:39

JoostG schreef: 19 jul 2018 19:33 Wie weet bedoelen we hetzelfde: paltzerweg, net voorbij Militair museum bij Soesterberg. Deze weg loopt overigens niet dood.
Ik heb ff de kaart gecheckt, maar is niet dezelfde. Ik vermoed dat ik de Paltzerweg wel eens gereden heb, bij een toertocht die over de voormalige vliegbasis leidde. Direct daarna dan de Paltzerweg. Kan dat kloppen?

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 20 jul 2018 00:26

Als de Pantzerweg geldt dan geldt deze ook:

Gelderland:
Alverschotenseweg, vanaf Assel richting Radio Kootwijk.
1.2km ongeveer.
https://www.strava.com/segments/1391632

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 20 jul 2018 09:15

Achterbergsestraatweg in Rhenen pik ik altijd mee in mijn rondje Posbank. Loopt evenwijdig aan de bekende Koerheuvel en je kunt er gewoon doorrijden.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

PetiK
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 mar 2015 13:03

PetiK 20 jul 2018 10:31

Nachtegaalweg Katwijk; is dit een echte klim? (mij onbekend)

Ik rijd hier regelmatig doorheen na een rondje duinen (vanaf de Parklaan). In Zuid-Holland heb je geen echte beklimmingen, het meest in de buurt komen de Van Brienenoordbrug en wellicht het Buytenpark in Zoetermeer. Dus verwacht er niet veel van qua klim. Dat gezegd hebbende, het gaat vanaf de Parklaan langs de begraafplaats gezien wel degelijk een stuk omhoog en in combinatie met de klinkers kan dat toch best vervelend zijn aan het einde van een lange dag in het zadel. Ik vind het geen leuk 'segment',het is een brede straat met veel geparkeerde auto's. 'Afdaling' door een woonwijk met rijtjeshuizen, daardoor veel drempels en zijstraten. Niet echt een stuk om voor om te rijden maar ieder zijn ding....

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 20 jul 2018 10:46

Noord Holland: Bergen aan Zee, het klimmetje naar Huize Glory aan de Elzenlaan. Loopt dood, maar is wel grappig....

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 jul 2018 11:03

Klim naar Huize Glory is een leuke ja.
Wanneer reken je iets als een klimmetje ? Vanaf 10m omhoog ofzo ?
Rond Wijk aan Zee zitten er ook een paar, Kaagweg is een leuk kasseienweggetje (12m klimmen volgens strava)

Prins Hendrikweg bij Noordwijk is ook wel een leuke.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 20 jul 2018 11:07

De Kaagweg, da's wel een lekker brak paadje ja! ;)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 20 jul 2018 13:38

chrissiewizzie schreef: 20 jul 2018 11:46
DDX schreef: 20 jul 2018 11:03 [...] Prins Hendrikweg bij Noordwijk is ook wel een leuke.
Inderdaad, en dan door naar de Koepelweg en Denneweg of Boerhaveweg pakken naar de boulevard.
Het klinkerklimlusje door Noordwijk a/Zee (richting Langevelderslag) begint bij mij meestal met de gravelklim vanaf het rustieke Dompad, en ziet er dan — op zoek naar de meeste hoogtemeters 8-) — als volgt uit...

Afbeelding

Voor details, zie GPSies-route...

Plaats reactie