Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

FFWD met DT Swiss 350 naaf

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 12 jul 2018 21:25

Hallo iedereen

Ik heb vandaag FFWD wielen gekocht met DT Swiss 350 naaf. Toen ik de wielen uitpakte en het achterwiel vastnam, kwam de body gewoon los. Ik heb toen naar FFWD gebeld en ze zeiden dat ik de body gewoon moest vastklikken. Ik heb dit gedaan maar de body komt telkens los wanneer ik daaraan trek. Ik heb dit dan nagekeken bij de DT Swiss 240 naaf en die kwam niet los, ondanks ik er hard aan trok.
Daarnaast zei mijn fietsenmaker ook dat de as niet afzonderlijk van elkaar beweging. Ook dit is bij de DT 240 naaf wel het geval. Blijkbaar kan je hierbij as bijregelen.

Is dit normaal of heeft iemand hier ervaring mee?

Het zou mij heel hard helpen

Bedankt!

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 13 jul 2018 07:17

Bij de dt240 zul je dan wat harder moeten trekken maar die komt ook zo los. Beide naven zijn technisch hetzelfde. Hoort dus zo. Waarschijnlijk gaat het bij de 350 nog makkelijk omdat deze nieuw is.
Is natuurlijk ook geen probleem als het wiel in het frame zit.
o'7o

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 13 jul 2018 09:08

Ah oke.
Hoe komt het dan dat de as van de 350 naaf niet afzonderlijk aan elke kant beweegt en die van de 240 wel?

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 13 jul 2018 09:18

Dat zijn de losse endcaps. Bij de een zitten ze waarschijnlijk wat vaster dan bij de ander.

Je kan bij dt swiss vrij makkelijk technische handleidingen vinden over de naven en ze hebben ook filmpjes op hun YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 13 jul 2018 10:34

Aan beide uiteinden van de as zit een kapje/dopje. Normaal gesproken zit dit aardig goed geklemd in de naaf. Dat de body zomaar loskomt, mag niet gebeuren. Je zou om nieuwe kapjes (end caps) kunnen vragen.

Groeten,

Hans



Titi schreef: 12 jul 2018 21:25 Hallo iedereen

Ik heb vandaag FFWD wielen gekocht met DT Swiss 350 naaf. Toen ik de wielen uitpakte en het achterwiel vastnam, kwam de body gewoon los. Ik heb toen naar FFWD gebeld en ze zeiden dat ik de body gewoon moest vastklikken. Ik heb dit gedaan maar de body komt telkens los wanneer ik daaraan trek. Ik heb dit dan nagekeken bij de DT Swiss 240 naaf en die kwam niet los, ondanks ik er hard aan trok.
Daarnaast zei mijn fietsenmaker ook dat de as niet afzonderlijk van elkaar beweging. Ook dit is bij de DT 240 naaf wel het geval. Blijkbaar kan je hierbij as bijregelen.

Is dit normaal of heeft iemand hier ervaring mee?

Het zou mij heel hard helpen

Bedankt!

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 13 jul 2018 14:12

Dus er is wel degelijk iets mis met de wielen?

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 13 jul 2018 16:53

Het is niet gevaarlijk of zo, maar het hoort gewoon niet. Stel dat je het wiel zonder snelspanner plat in de auto legt dan kan de body eraf gaan en weet je niet meer hoe de twee veertjes en rachets gemonteerd moeten worden. Endcap of ander deel uit binnenwerk kun je kwijtraken.

Hans
Titi schreef: 13 jul 2018 14:12 Dus er is wel degelijk iets mis met de wielen?

gjdev
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jun 2018 15:28

gjdev 15 jul 2018 22:52

Als de eindcapjes er niet vanzelf uitvallen is er niets mis mee. Als het goed is voel je een klein klikje als je ze erin doet. Als je geen klikje voelt, en ze er zo uitvallen nadat je ze er goed ingeduwd hebt, zou ik daar wel iets aan laten doen.

benny-boy
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 jan 2006 13:24

benny-boy 24 jul 2018 23:39

Beste ,

een korte vraagje ivm. FFWD F6r alu.
Ik heb de kans een setje over te nemen.
De wielen zien er nog heel mooi uit maar zijn natuurlijk al een beetje uitgesleten.
Het voorwiel is nagenoeg niet uitgesleten maar het achterwiel is iets meer.
Als ik er een lat opleg is dit msh. een max. een mm.
Ik hoor dat er op alle wielen een indicator zit die aanheeft of de velgen versleten zijn of niet.
Ik heb reeds het complete wiel bekeken maar zie niets van indicatie (gaatje) is dit teken dat de velg versleten is?
Of komt de indicatie er pas als de velgen versleten zijn? (bv. van binnenuit geboord gaatje)
Ik heb eens mijn andere wielen bekeken die zeker niet versleten zijn en ook hier zie ik geen indicatie.
ook vind ik niets hierover op internet.


Naar mijn gevoel zijn de wielen nog goed maar ik vind het raar dat ik niets van indicatie zie op mijn FFWD.

thx voor de info.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 jul 2018 00:00

Een vuistregeltje, dat voor veel lichtgewicht velgen geldt is: 0,5 mm afname = versleten.
Er zit iets rek op bij zwaardere modellen , maar 1 mm is simpelweg EOL.
Veel oudere velgen hebben overigens geen indicator.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 25 jul 2018 05:52

Ik heb dezelfde set en daar zitten wel degelijk slijtage indicatoren. Lijkt er eerder op dat ze al zijn versleten.
o'7o

benny-boy
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 jan 2006 13:24

benny-boy 25 jul 2018 21:32

Hallo Douglas

Bedankt voor uw antwoord ! (Keezx ook natuurlijk)
Hoe zien die indicaties er dan uit ?
Gaatjes ?
Ik heb ook een set campa Scirocco en hier zie ik ook geen indicaties en dit set is nog vrij nieuw.

Zopas eens in de straat nog eens getest en telkens ik aanzet en de fiets wat geen en weer slinger zoals in de sprint, zit de velg tegen mijn remmen. Ik heb eens mijn "oud" set genomen en hier gebeurt dit niet.
Dus ik denk dat mijn ffwd msh. toch vrij versleten is en slap aan het komen is.

Msh. toch beter kijken voor een nieuw setje ?

grtjs.B.

Plaats reactie