Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ceramic Speed - DrivEn drivetrain concept

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 11 jul 2018 17:27

Er zijn al best wat fietsen zonder ketting:
https://www.telegraph.co.uk/men/active/ ... chain.html

Het schakelprobleem wordt dan meestal met een rohloff naaf opgelost, in plaats van een schuivende as.
Om de een of andere reden is het nooit populair geworden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jul 2018 19:59

Afbeelding

Alleen het single speed prototype werkt nog en het achtertandwiel is aardig lomp.
wil je een stijve cardanas over die cassette laten bewegen dan draait volgens mij alles in de soep. Ik denk dat je dan toch iets met veerspanning nodig hebt en daarmee ben je volgens mij ook de gewonnen efficiëntie weer kwijt.
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jul 2018 20:21

Ik heb even uitgerekend wat een stijging van 98% (schone, nieuwe en gesmeerde ketting) en een "nieuw"systeem met 99% oplevert:
Als we met de ketting 200W nodig hebben voor een bepaalde snelheid, hebben we met een dergelijk fantastisch syteem nog maar 199,95 W nodig.
Er valt gewoon niks te halen bij een kettingaandrijving.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 11 jul 2018 20:26

Keezx schreef: 11 jul 2018 20:21 Ik heb even uitgerekend wat een stijging van 98% (schone, nieuwe en gesmeerde ketting) en een "nieuw"systeem met 99% oplevert:
Als we met de ketting 200W nodig hebben voor een bepaalde snelheid, hebben we met een dergelijk fantastisch syteem nog maar 199,95 W nodig.
Er valt gewoon niks te halen bij een kettingaandrijving.
Volgens mij is hun hele businessmodel er op gericht dat dit wel het geval is. En ik heb de indruk dat het ze aardig lukt om deze illusie te verkopen
o'7o

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37660
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jul 2018 21:31

Illusie verkopen zijn mensen rijk en wereldberoemd mee geworden ;-)
Less is bore

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 jul 2018 21:57

Kosten die ceramic dingen niet allemaal richting de €1k? Complete onzin natuurlijk voor 99,9% van het wielervolk.

Het onderhoudsarme gedeelte is al getackeld door de riem aandrijvingen en naafversnellingen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 jul 2018 10:49

vermeulen schreef: 11 jul 2018 17:27
Het schakelprobleem wordt dan meestal met een rohloff naaf opgelost, in plaats van een schuivende as.
Om de een of andere reden is het nooit populair geworden.
Daar zijn zo voor de vuist weg best wat redenen voor te verzinnen:
Minder efficient (met conventionele tandwielen) dan een ketting.
Zwaarder.
Altijd duurder
Zeer waarschijnlijk minder betrouwbaar
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jul 2018 11:01

Maakt enorm veel herrie op bepaalde verzetten. Verzet is niet aan te passen zoals dat met een cassette wel makkelijk kan.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jul 2018 11:30

Een ander voorbeeld, weinig onderhoud en vuil (vooral als je deze gebruikt in de californische zon):
http://www.stringbike.com/

"is a piece of art" "clean, graceful and fun" ... ze hebben er direct maar een gedrocht van een fiets bij verzonnen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12639
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jul 2018 11:40

Keezx schreef: 11 jul 2018 20:21 Ik heb even uitgerekend wat een stijging van 98% (schone, nieuwe en gesmeerde ketting) en een "nieuw"systeem met 99% oplevert:
Als we met de ketting 200W nodig hebben voor een bepaalde snelheid, hebben we met een dergelijk fantastisch syteem nog maar 199,95 W nodig.
Er valt gewoon niks te halen bij een kettingaandrijving.
Die berekening klopt niet, het moet 2w minder zijn en niet 0,05w , niet dat dat heel veel is, je elleboog net gedraaid ben je het ook kwijt, maar dat scheelt dan weer 97,5% met jouw berekening.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 12 jul 2018 11:54

Van 98 naar 99% efficiëntie is genoeg om verschil te maken, daar is zeker winst te halen. Of dit de technologie is die de ketting gaat vervangen betwijfel ik.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 12 jul 2018 12:19

wasbeer2006 schreef: 12 jul 2018 11:40
Keezx schreef: 11 jul 2018 20:21 Ik heb even uitgerekend wat een stijging van 98% (schone, nieuwe en gesmeerde ketting) en een "nieuw"systeem met 99% oplevert:
Als we met de ketting 200W nodig hebben voor een bepaalde snelheid, hebben we met een dergelijk fantastisch syteem nog maar 199,95 W nodig.
Er valt gewoon niks te halen bij een kettingaandrijving.
Die berekening klopt niet, het moet 2w minder zijn en niet 0,05w , niet dat dat heel veel is, je elleboog net gedraaid ben je het ook kwijt, maar dat scheelt dan weer 97,5% met jouw berekening.
Er spelen uiteraard meer dingen dan alleen het verlies van de ketting. Dus zeer ws klopt de bereking wel.

Plaats reactie