Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - korte reach

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 11 jul 2018 12:33

@ Jans,
Kennelijk trigger ik iets bij jou... :? Als het je helpt: jij hebt gelijk hoor. ;)
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 jul 2018 12:42

marcus66 schreef: 11 jul 2018 12:33 @ Jans,
Kennelijk trigger ik iets bij jou... :? Als het je helpt: jij hebt gelijk hoor. ;)
Ja dat klopt, velen geven aan dat er iets niet kan kloppen en jij zegt dat je hetzelfde "probleem" hebt.
Het lijkt me zinniger eerst het probleem goed te definiëren en daarna de oplossingen te zoeken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jul 2018 14:00

Het kan theoretisch gezien wel kloppen maar als je zo scheef loopt dan is het nogal raar als dat pas bij een bikefitting (bij een dozenschuiver!) aan het licht komt. 5cm verschil ziet iedereen. Daar hoeft geen geavanceerd meetsysteem aan te pas te komen.
Campagnolo Ultra Dork

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 11 jul 2018 14:07

amclassic-fan schreef: 10 jul 2018 14:18 Lol, viel mij ook al op, 4 cm hoogte verschil tussen je schouders is wel bizar. Dat is een veel groter probleem dan je lange benen.

Waarschijnlijk iemand zonder verstand van zaken, gewoon klakkeloos ingeklopt en verder niet over nagedacht. Resultaat rolt uit de computer en klaar.
Oke, even contact gehad met de bikefitter. Het verschil tussen links en rechts is te verklaren omdat je omdraait en niet in dezelfde houding blijft staan.

Dit resulteerd dus in het verschil.

De reach is volgens hem gebaseerd op een stuurpen van 110 mm. Zoals ook op het plaatje staat. Als je deze dus verkleint haal je met gemak de reach die ik nodig heb.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 jul 2018 14:15

Klinkt mij, zonder enige kennis van zaken, dat het een l*lverhaal is. Hoe scheef ga je staan als het 4 cm scheelt. Maar misschien zijn er wel mensen die dit verschil ook bij hun bikefitting tegengekomen zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jul 2018 14:24

De bikefitter zal toch moeten kijken of je recht staat bij beide metingen. Als het normaal zou zijn dat het zoveel afwijkt dan kan het ook nooit een relevante waarde zijn. Zet het dan ook niet op het papiertje dat je meekrijgt.
Ik geloof niet dat er iemand "aan de knoppen heeft gedraaid" met enige kennis van het menselijk lichaam. Bij deze verklaar ik de bikefitting van Futurum als weggegooid geld.
Campagnolo Ultra Dork

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 12 jul 2018 23:31

Ernie C. schreef: 11 jul 2018 14:24 De bikefitter zal toch moeten kijken of je recht staat bij beide metingen. Als het normaal zou zijn dat het zoveel afwijkt dan kan het ook nooit een relevante waarde zijn. Zet het dan ook niet op het papiertje dat je meekrijgt.
Ik geloof niet dat er iemand "aan de knoppen heeft gedraaid" met enige kennis van het menselijk lichaam. Bij deze verklaar ik de bikefitting van Futurum als weggegooid geld.
Ja, zo zie ik het ook. Is er een tool om zelf je reach te berekenen? Ik ga futurum morgen weer bellen om te kijken of ze me tegemoet kunnen komen. Ik weet niet of er nog meer rare maten in deze meting zitten.

Ga wel ergens anders me laten opmeten. Ben benieuwd of dit heel verschillend is.

Zwasja
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 jul 2012 21:06

Zwasja 13 jul 2018 00:23

5 cm verschil kan prima. Ik haal ook bijna de 5 cm. Beperkt mij in niks.
Als ik in de spiegel kijk met muurstenen op de achtergrond zie ik ook duidelijk dat mijn rechterschouder veel lager hangt dan mijn linker.
Ik vermoed zelf dat dat komt omdat ik ook altijd een sport heb gedaan, waarbij ik alleen mijn rechterarm gebruikt heb en nooit verdere lichaamsoefeningen gedaan heb en dat de spieren in mijn schouder dan anders ontwikkeld zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jul 2018 00:42

Maar hebt je het dan over een daadwerkelijk verschil in hoogte als je beide schouders maximaal laat zakken of een lichte voorkeurshouding? Zou je b.v. een halterstang met een voor jou redelijk zwaar gewicht optillen zou je dan weer terug recht gaan staan of je naar rechts vallen vanwege die afwijking?
Nu is het met fietsen wel een beetje anders maar het blijft zo dat je een actieve houding moet aannemen. In deze tijd van bikefits, comfortracers, elektronisch schakelen, schijfremmen en dikke banden lijkt het wel of dat je als een zoutzak op je fiets kan worden gesmeten met je voetjes in je klikpedaaltjes en dan hoef je alleen nog maar te spartelen en je rijdt 30km/h gemiddeld. Lukt die 30km/h niet of doet het pijn dan is je fiets verkeerd of de bikefitter een lul. We zijn wel aan het sporten. Vandaar ook dat een bikefitting bij compleet ongeoefend fietser weinig zin heeft.

Er zijn wel online tools maar ook daarbij is het risico op meetfouten erg groot. Een eerste vereiste om een bikefit uit te kunnen voeren is een goede kijk op iemands houding. Een goed computerprogramma en goede apparatuur zijn ook mooi meegenomen.
Overschat ook de waarde van een goede bikefit niet. Ten eerste is het een momentopname en een bikefitter kijkt niet in je lichaam (gewrichten/hoofd). Het blijft een toepassing voor de gemiddelde mens met vergelijkbare maten maar uiteindelijk moet het voor jou goed voelen. Het lichaam is geen machine die je exact kunt doorberekenen. Vaak komt er ook nog wat finetuning op je eigen gevoel aan te pas.

Met alleen de kennis van je lengte en bbl kun je zelf ook al bedenken dat het frame hoog en kort moet worden. De setup van voor de bikefitting was misschien wat te sportief. Nu staat het wat te comfortabel. Ga zelf experimenteren en voor de prijs van wat tweedehands stuurpennen kopen en verkopen kom je zelf meestal een heel eind. Lukt het je om op deze fiets goed te zitten dan kun je van daaruit gaan rekenen welke frames (beter) bij jou passen.
Campagnolo Ultra Dork

retep52
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 13 jul 2018 10:18

NIet dat het direct met dit specifieke geval heeft te maken, maar heb een paar weken geleden een fiets bij Stappenbelt in Apeldoorn gekocht, en heb daar een meting gehad waaruit een aantal waarden kwamen waarop de fiets is afgesteld... Daarna is hij mee naar buiten gegaan om mij een flink aantal keren voorbij te laten fietsen om mijn houding ook op zicht te beoordelen, waarbij naar voren kwam dat ik een stuk lager hoorde te zitten dan dat ik altijd als "waarheid" had aangenomen... Man man wat kan dat een verschil in comfort uitmaken... Heb wel een endurance model gekocht (Allez Elite), en kon na een langzame rit (wat naar mijn idee nooit zo goed is voor je houding) niet één enkel vermoeid, verstijfd of slapend lichaamsdeel ontwaren... Met andere woorden, meting is leuk, maar je houding nog eens op zicht laten beoordelen kan ook nog wat opleveren...

Overigens ben ik verder een behoorlijke leek, dus correct me if I'm wrong please...

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 13 jul 2018 10:38

Zwasja schreef: 13 jul 2018 00:23 5 cm verschil kan prima. Ik haal ook bijna de 5 cm. Beperkt mij in niks.
Als ik in de spiegel kijk met muurstenen op de achtergrond zie ik ook duidelijk dat mijn rechterschouder veel lager hangt dan mijn linker.
Ik vermoed zelf dat dat komt omdat ik ook altijd een sport heb gedaan, waarbij ik alleen mijn rechterarm gebruikt heb en nooit verdere lichaamsoefeningen gedaan heb en dat de spieren in mijn schouder dan anders ontwikkeld zijn.
Honkbal?

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 13 jul 2018 10:38

Zwasja schreef: 13 jul 2018 00:23 5 cm verschil kan prima. Ik haal ook bijna de 5 cm. Beperkt mij in niks.
Als ik in de spiegel kijk met muurstenen op de achtergrond zie ik ook duidelijk dat mijn rechterschouder veel lager hangt dan mijn linker.
Ik vermoed zelf dat dat komt omdat ik ook altijd een sport heb gedaan, waarbij ik alleen mijn rechterarm gebruikt heb en nooit verdere lichaamsoefeningen gedaan heb en dat de spieren in mijn schouder dan anders ontwikkeld zijn.
Honkbal?

Plaats reactie